fiskerapport ringsjön - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

fiskerapport ringsjön

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • fiskerapport ringsjön

    Hej alla fiske glada var ut på ringsjön i dag 2 juni, vilket kanon fiske + vädret var toppen. . Nu är verkligen gösen på hugget landade 20 tal gösar 15 tal gäddor,
    dock ingen baddare 1-3 kg men roligt var det, efter trög vår....
    Bifogade filer

  • #2
    Var ute i onsdags efter jobbet med vänner på ett sent vertikalpass i Ringsjön. Totalt 10 landade gösar dock alla med blygsam vikt runt 1-1,5kg.

    Riktigt stort gösbestånd i Ringsjön nu. Alla årskullar från yngel till 10+.
    [FONT="Verdana"]www.facebook.com/atvcenterfishingteam[/FONT]

    Kommentera


    • #3
      Jag ska ut på Ringsjön idag, Och undrar om ni har några tips på var gösarna låg? Också vad ni körde för drag? Tänkte köra med en Rapala shad rap eller Röd-vit Hi-Lo. funkar det?

      Kommentera


      • #4
        Ja det funkar säkert.. själv fiskar jag med nästa uteslutande bomber 16a med ett slags "botten tackel".. Sen är det bara köra ut i sjön och trolla runt och så får du bilda dig en uppfattning var du tycke det är bäst.. ekolod är en bra grej om du har.. Runt yrkesfiskarnas nät och utåt brukar det var bra..

        Kommentera


        • #5
          Ursprungligen postat av chrisseman Visa inlägg
          Ja det funkar säkert.. själv fiskar jag med nästa uteslutande bomber 16a med ett slags "botten tackel".. Sen är det bara köra ut i sjön och trolla runt och så får du bilda dig en uppfattning var du tycke det är bäst.. ekolod är en bra grej om du har.. Runt yrkesfiskarnas nät och utåt brukar det var bra..
          Ja fiska ni kring bottengarnen och näten om ni tror d e bättre... Har snart fyllat en låda med vobblers Bockar och bugar...

          Nej men ärligt så är det inte bättre fiske vid garnen... tvärtom. Fisk som går längs land fastnar i garnen dvs utanför garnen är det inget bra, bara fisk som kommer utifrån. Däremot är där massor av linor, draggar m.m. att fastna i... Och vad ni än gör, gör INTE mellan bojar, där det står pålar eller bojar i vattnet, kör ALLTID utanför den yttersta pålen eller bojen/flaggan.

          MVH/Gimmy, Ringsjöfisk
          [FONT="Verdana"]www.facebook.com/atvcenterfishingteam[/FONT]

          Kommentera


          • #6
            Jag kan väl få ett par av de där Wobblerna, Tänker aldrig fiska vid nät eller så! Gjorde det när vi var vid vombsjön när jag var typ 7. Först drog sid draget i nätet, sedan kom vi närmare nätet och spöt och båten trassla in sig!

            Kommentera


            • #7
              Ursprungligen postat av Hyzer Visa inlägg
              Jag kan väl få ett par av de där Wobblerna, Tänker aldrig fiska vid nät eller så! Gjorde det när vi var vid vombsjön när jag var typ 7. Först drog sid draget i nätet, sedan kom vi närmare nätet och spöt och båten trassla in sig!
              Jag sportfiskar själv mkt i Ringsjön samt finjasjön. Bomber 16a är kanon i ringsjön.

              Fiskar ni eller vistas kring garnen så var uppmärksamma och försiktiga. Kan lova att det inte är trevligt att bränna in i en båttenpåle under vattnet eller på en dragglina i propellern... det tar stopp kan jag lova.

              Tänk på att allt bruk av spöhållare, djupriggar, paravaner och fletalet spö icke är tillåtet. Hand hållet spö gäller.

              Lycka till! Vi ses kanske på sjön.

              /Gimmy
              [FONT="Verdana"]www.facebook.com/atvcenterfishingteam[/FONT]

              Kommentera


              • #8
                Gimmy:

                Hur mkt gös över 2 kg får ni i era garn?
                Har du inte märkt en enorm skillnad på medelvikten på gösen de senaste åren? För 5-6 år sedan låg de spöfångade medelvikten runt 2 kg, har sjunkit år för år sedan dess. Har inte fiskat där på ett par år pga att jag blivit så knäckt på alla idiotiska regler fiskevårdsområdet styrt ihop. Har dock varit ute ett par pass den senaste tiden med massor av fisk, dock med skrämmande ännu lägre medelvikt Nu ligger i princip all fisk neråt 1-1.2 kg.

                Vad tror du om att yrkesfiskarna och andra garnfiskare i sjön började fiska i någon typ av humma istället, detta borde väl vara bra för alla parter, smågös som dör i näten har ni ingen nytta av. Kan inte tänka mig att gösfilé från en 5 hg firre är något ni suktar efter?
                Släppt ut smågösar under måttet samt fisk över säg 70 cm. Vore en dröm för alla sportfiskare att ha lite vettig storlek på fiskarna i sjön istället för att åka ut på sniprace varenda tur.
                Hade säkert inte gjort övergödningen sämre heller när storgösarna rensat undan lite vitfisk som småttingarna inte klarar käka.

                Sjön har en sådan otrolig kapacitet för fint gösfiske. Att dom trivs märks ju om inte annat på vilka otroliga monster där finns i sjön. Tyvärr alldeles för få mot vad det kunde varit med en bra fiskepolitik i sjön.
                Som läget är nu och varit de senaste åren så känns det som rena vilda västern med dåligt utmärkta nät kors o tvärs...

                //Anders

                edit: Att sjön har regler som du beskrev ovan:
                Handhållet spö.
                Inga paravaner.
                Éndaste trolla/glindra med 2 spön per båt.

                Detta är ju bara så sjukt att man vet inte vad man ska säga. Snacka om gammaldags tänkande (om man ens kan kalla det tänkande) Djupriggar kan jag förstå, men de andra reglerna är rent ut sagt korkade!
                Ta vara på sportfisket som är en jättestort intresse för så många fler än att några få nätfiskare ska ha det "bra".
                Senast ändrad av Manhood; 2010-07-06, 21:26.
                www.pikewallis.se

                Kommentera


                • #9
                  Ursprungligen postat av Gimmy Visa inlägg
                  Jag sportfiskar själv mkt i Ringsjön samt finjasjön. Bomber 16a är kanon i ringsjön.

                  Fiskar ni eller vistas kring garnen så var uppmärksamma och försiktiga. Kan lova att det inte är trevligt att bränna in i en båttenpåle under vattnet eller på en dragglina i propellern... det tar stopp kan jag lova.

                  Tänk på att allt bruk av spöhållare, djupriggar, paravaner och fletalet spö icke är tillåtet. Hand hållet spö gäller.

                  Lycka till! Vi ses kanske på sjön.

                  /Gimmy

                  Får verkligen hoppas att vi ses på sjön någon dag, någon aning om var man kan hitta Bomber 16 A och vilka färger går oftast bäst?

                  Hoppas på bra SkitFiske

                  Kommentera


                  • #10
                    Vafan har det för betydelse om man håller i spöt eller har det i en hållare/lutar det mot kanten. Sjukt löjligt.

                    Kommentera

                    Foton

                    Collapse

                    Relaterat

                    Collapse

                    Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Skruttapan, 2008-10-09, 21:59
                    171 svar
                    39 642 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Hepper2
                    av Hepper2
                     
                    Startad av chrisseman, 2010-06-02, 18:51
                    60 svar
                    12 397 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Honk
                    av Honk
                     
                    Startad av Xerup, 2024-03-04, 11:54
                    15 svar
                    1 424 visningar
                    2 gillar
                    Senaste inlägg MathiasJK  
                    Startad av TiSo, 2024-04-09, 18:34
                    12 svar
                    1 340 visningar
                    8 gillar
                    Senaste inlägg lakefryken  
                    Startad av TiSo, 2024-04-16, 17:37
                    1 svar
                    219 visningar
                    8 gillar
                    Senaste inlägg Flex
                    av Flex
                     
                    Arbetar...
                    X