Havsöringsrapporter i Stockholm - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Havsöringsrapporter i Stockholm

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Ursprungligen postat av karki Visa inlägg
    Absolut bör man tipsa om ställen. Men man ska vara försiktig med att droppa platser öppet på nätet. Även om allt står redan.
    Min åsikt är att exakta platser delar man med sig av till bra fiskekompisar.

Ett dropp av en plats här inne innebär dropp av platsen till flera hundra personer, kanske fler.
    Lausvik och Silverbågen, ni är ju kanske inte ensama uppe hos er? Hur tror ni det känns för dem som kanske har jobbat hårt under en längre tid med att lära sig öringfisket på kanske ovan nämnda plats med omnejd när det offentligt görs bra reklam om ett öringspot, vilket i sig kommer medföra mer folk till platsen. Mindre chans i att landa den svåra öringen. Dels för att den blir störd.

Sen kanske det inte är så kul när det börjar skräpas ner på platser. Engångsgrillar, gamla plastpåsar med räkskal med mera. Mer folk medför just det, hur bra miljömedvetna vi än må vara.

Ni kan tycka att det är paranoia? Eller kanske egoism? Något jag tycker är mer egoistiskt är när få personer får för sig att det är helt lugnt att droppa exakta platser. Droppar ni er plats droppar ni även någon annans.

Lausvik: Vad är dåligt attityd i SHS länken? Du får gärna klistra in de orden här på FS.

Bara mina ord och tankar kring det det här med att droppa platser. Ni får fortsätta göra som ni vill. Jag kommer i alla fall inte namnge exakta platser, på nätet.
    / Kärki
    Vad menar du med en "exakt plats"? I fallet Kapellskär handlar det om en kuststräcka på kanske en dryg kilometer. Platsen är väl känd som ett ställe man kan ta sig till, där man kan bli av med bilen och där man har en sportslig chans att kontakta havsöring. Att jag nämnt Kapellskär i mina rapporter här på FS (vilka genomgående handlar om bompass) tycks inte ha orsakat någon direkt folkvandring och de som till äventyrs tagit sig dit efter att ha inspirerats av mina hittills fruktlösa försök att få fisk där har i alla fall inte lämnat vare sig utbrända engångsgrillar eller andra sopor efter sig.

I den mån Kapellskär motsvarar vad du menar med en "exakt plats" tycker jag alltså att det är helt i sin ordning att nämna den även på nätet. Vad gäller attityden på SHS så är det just detta jag menar, att man delat in Stockholms skärgård i tre områden och undviker mer precisa platsangivelser än, tex, norra delen. Indelningen är så grov att den är meningslös. På en sida som kommit till för att stimulera intresset för sportfiske efter havsöring är en sådan missunsam attityd, som jag ser det, kontraproduktiv.

Jag delar på det stora hela Vickes uppfattning om vad som är en hot spot. Han beskriver på några ställen i sin utmärkta blogg hur han på flera plaster har små områden, kanske någon eller några kvadratmeter, där han av erfarenhet vet att chansen att få (en skaplig) öring är särskilt stora. Sådana "exakta platser" hållar man naturligtvis för sig själv (eller kanske delar med sig av till sina allra bästa fiskevänner) men att inte kunna nämna en plats som Kapellskär är, som jag ser den, överdrivet ogint.
    Senast ändrad av lausvik; 2013-01-13, 17:33.

Kommentera

• Har läst era svar nu.

Det är stor skillnad på att säga att jag var i Nynäshamn eller att säga Torö stenstrand. Lika stor skillnad är det på att säga Norrtälje eller Kapellskär. Likadan skillnad att säga Åkersberga eller Brevik.

Kapellskär är mina ögon en exakt plats. Du hör ju själv, en strand på en kilometer att fiska på. På den där kilometern finns det väl säkert några extra fina områden. Vad vet jag.

Angående den kontraproduktiva attityden inom SHS.
      Vi har valt att dela in den i tre delar just för att exakta platser inte ska nämnas. Vi har tänkt på dem som inte vill att deras ställe ska "brännas". Risken fanns då att folk struntar i att rapportera. Istället är det bra att få en liten inblick i vad som fångas i Stockholms skärgård i helhet. Man kan liksom inte få allt till en början, även om man skulle vilja.

Vad gäller SHS försöker vi kompromissa i den mån det går för att alla ska bli nöjda. Vi är över 100medlemmar. Med andra ord många interna intressen att ta hänsyn till.

Att du tycker indelningen är meningslös är tråkigt, men samtidigt förvånande med tanke på vilken erfaren HÖ-jägare du verkar vara. Är du bara lite med i matchen får du ut hur mycket information som helst angående vart du ska åka att fiska. Dock kanske du får pussla och använda din erfarenhet lite. Eller du kanske vill att allt ska vara exakt och serverat? Då talar du och jag olika språk.

/ Kärki
      Senast ändrad av karki; 2013-01-13, 17:28.
      http://www.silverbums.com

Kommentera

Att du tycker indelningen är meningslös är tråkigt, men samtidigt förvånande med tanke på vilken erfaren HÖ-jägare du verkar vara. Är du bara lite med i matchen får du ut hur mycket information som helst angående vart du ska åka att fiska. Eller du kanske vill att allt ska vara exakt och serverat?
        Jag vet att det finns havsöring i skärgården och jag vet hur en lovande fiskeplats ser ut. Att jag får hur mycket information som helst om vart jag ska åka genom att få veta att en öring togs ett visst datum i södra/mellersta/norra delen av skärgården håller jag inte riktigt med om så jag är väl inte riktigt med i matchen. Man får dessvärre lätt intrycket att det är så vissa vill ha det. Att inte alla får vara med i matchen utan att HÖ-fisket ska vara något av en klubb för inbördes beundran. De andra talar tydligen ett annat språk, är inte med i matchen och är på det stora hela någon slags obehagliga individer som förstör och svinar ner om man inte håller dem borta. Själv är jag möjligen naiv, men jag har högre tankar än så om andra havöringfiskare även om jag inte känner dem personligen.

Kommentera

• Ursprungligen postat av barabajare Visa inlägg
          Det är knepigt det där med att tipsa om ställen. En gång tipsade jag om ett bra Gäddställe. Jag gav en exakt beskrivning om platsen. När jag vid ett senare tillfälle möter honom med sin kompis där och ser att det ligger ett tiotal romstinna Gäddor på stranden så kände ja att det va ett misstag att tipsa honom om platsen.
          En tråkig historia men jag har svårt att se någon relevant koppling till havsöringfiske och att tipsa om en konkret kuststräcka med bra förutsättningar för sådant fiske.

Kommentera

• Med i matchen kanske var fel ordval i detta sammanhang. Det ber jag om ursäkt för.

Det jag menade är att du får info om betesval, tidpunkt med mera i kanske säg, mellersta skärgårn. "Det är på gång" Det är hett" Du kanske har ett bra spot i det området. Förstår du?

Det är absolut ingen klubb för inbördes beundran. Däremot är fiske en otroligt bra hobby, för du lägger nivån på allt själv.

Därav är det kanske inte konstigt att vissa individer fiskar med varandra och vice versa. Om du väljer att kalla det klubb för inbördes beundran får det stå för dig.

Vad gäller sviniga individer så vet jag att det bara är en klick som beter sig illa. Men risken finns likväl om ett ställe blir för känt i folkmun att det dyker upp individer som inte respekterar naturen. Det var så jag menade men kanske inte framgick ordentligt mellan raderna.

/ Kärki
            Senast ändrad av karki; 2013-01-13, 17:37.

Kommentera

Med i matchen kanske var fel ordval i detta sammanhang. Det ber jag om ursäkt för.

Det jag menade är att du får info om betesval, tidpunkt med mera i kanske säg, mellersta skärgårn. "Det är på gång" Det är hett" Du kanske har ett bra spot i det området. Förstår du?

Det är absolut ingen klubb för inbördes beundran. Däremot är fiske en otroligt bra hobby, för du lägger nivån på allt själv.

Därav är det kanske inte konstigt att vissa individer fiskar med varandra och vice versa. Om du väljer att kalla det klubb för inbördes beundran får det stå för dig.

Vad gäller sviniga individer så vet jag att det bara är en klick som beter sig illa. Men risken finns likväl om ett ställe blir för känt i folkmun att det dyker upp individer som inte respekterar naturen. Det var så jag menade men kanske framgick ordentligt.
              OK, jag förstår hur du menar. Min poäng är att skärgården (som Silverbågen påpekat) är så enormt stor, särskilt i förhållande till hur relativt få hard core- havsöringsfiskare det finns, och rymmer så många "exakta platser" för havsöringfiske att om man lade ut dem alla på nätet så skulle det med största sannolikhet inte ha någon egentlig (eller ens mätbar) effekt på fisketycket på dessa platser. Däremot skapar det hemlighetsmakeri som nu råder överdrivna föreställningar om hur bra dessa ställen är att det naturligtvis finns en viss risk att det kommer dit ett gäng förhoppningsfulla noviser om en exakt plats skulle göras känd. Att de förmodligen vänder hem utan att ha fått något är en annan sak (och man får väl utgå från att de tar sina utbrända engångsgrillar och avklippta lintrassel med sig).

Kommentera

• Kan vi inte prata Havsöringsrapporter i Stockholm igen?
                Så ni kan flytta politiska diskussioner till en annan tråd ok?
                //T

Kommentera

• Ursprungligen postat av tonyex Visa inlägg
                  Kan vi inte prata Havsöringsrapporter i Stockholm igen?
                  Så ni kan flytta politiska diskussioner till en annan tråd ok?
                  //T
                  Det har i helgen fångats en eller annan havsöring i Stockholms skärgård. Det är väl allt som behöver/bör sägas? Sedan kan den här tråden stängas för gott...

Kommentera

• Ursprungligen postat av lausvik Visa inlägg
                    Det har i helgen fångats en eller annan havsöring i Stockholms skärgård. Det är väl allt som behöver/bör sägas? Sedan kan den här tråden stängas för gott...
                    Härlig attityd Lausvik.

Kan rapportera från Södra sidan igår. Mjukbottnad strand gav 3fiskar. Två regnbågar och en havsöring. Vild på prick 50cm.

Huggperioderna var under tidig förmiddag. Vit var färgen som var gångbart. Relativt snabb intagning av flugan verkade väcka de köldstela fiskarna. Håven var helt full med maskar efter fångst. Tydligt tecken på inaktiv fisk.

Annars var det en kylig dag med is i spöringarna. Träffade flera likasinnade som trotsade minusgraderna. Kul! Även de hade fått någon öring, fast på spinn. Rödsvart sandgrävling var melodin där tydligen.

Kommentera

• ...dagens fiskepass bjöd på en gnistrande fin vinterdag....lätt bekymmrad av att hela fjärden utanför tycktes vara istäckt när jag kom ner i morse så blev jag desto gladare av att åtminstone hitta tillräckligt mycket fritt vatten för att kunna vada ut och testa mina nya vadarskor (i rätt storlek denna gång)..

...trots IOP så blev det inte mer än 10-talet kast med flugspöt innan kyla och is omintetgjorde fortsatta ambitioner....bytte istället till gårdagens framgångsrika metod utan större framgång än en pulshöjning efter felkrokning av ett drivande isflak....

Hursomhelst nöjd över fin utsikt och nya pjucken som gör att krokiga tår och frysande fötter nu är ett minne blott återvände jag hem......bara för att finna att skiten hittat fläkten.....så kan det gå
                      [FONT=Verdana]Karta om Havsöringsplatser i Stockholmsområdet [/FONT]
                      [FONT=Verdana] Havsöring i Stockholmsområdet (från land) [/FONT]

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av patrika, 2011-10-19, 13:25
                      2 286 svar
                      385 832 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Nextline  
                      Startad av Mr. Bäckröding, 2024-04-21, 07:07
                      9 svar
                      440 visningar
                      0 gillar