Havsöringsrapporter i Stockholm - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Havsöringsrapporter i Stockholm

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

En mycket duktig och storsatsande (från båt) grabb jag känner rapporterar den bästa hösten på många år vad gäller HÖ i stockholms skärgård, positivt minsann.
    Till föregående fråga, svårt att ge något tips vid landfiske, så mycket du är beroende av dessvärre, finns kända ställen eller leta ut dina egna.... en mycket tidskrävande uppgift tyvärr, man får sätta sej in i vad den gärna besöker samt hoppas på viss tur, om isfritt under vintern, finns den där hugger den även i mycket kallt vatten, vad du kanske måste göra är att använda beten som tas hem mycket sakta utan att fastna alt det tråkiga räkfisket med flöte. (bombarda eller rent flugfiske kanske)
    Fiskar du i mörkt väder, var inte rädd att använda fluoriserande chartreuse (signalgul) beten eller annat skrikigt i färg.
    Detta kan ge resultat som du knappt anar men lätt är det inte.
    Senast ändrad av TAMTAM; 2012-12-18, 17:01.
    I hate the smell of twostrokes in the morning, so do all in the harbour!

Kommentera

Tack för svar o fina fisketips TAMTAM! Jo jag har ju några ställen som jag nötte på i höstas från hyrbåt... utan resultat , men dom båtarna är upptagna nu. Och jag tror dom ställena blir rätt knepiga att ta sig till på fots, framför allt med all snö nu.
      Men man kanske får ta sig in till djurgården och prova lyckan. Är inte så förtjust i stadsfiske egentligen, men där finns det iaf plogade gångvägar runt ön

Kommentera

Förresten, hur är tillgängligheten till landfiskeplatserna runt gålö? Bara varit där med båt förut.

Kommentera

Ursprungligen postat av Andreas1981 Visa inlägg
          Förresten, hur är tillgängligheten till landfiskeplatserna runt gålö? Bara varit där med båt förut.
          Det går utmärkt även från land....bara att köra på.....har även landfiskat senaste tiden från olika platser i mina hemtrakter (Å-Berga).

Kör även en del flugfiske från flytring och klippte häromdagen en fin blanking på 2,2 kg

Så det är bara ut och köra så länge det är isfritt

Spinnfiskar du kan ett tips nu när temperaturen sjunker vara att testa bombarda med fluga (naturfärgade zonkers och vita Wolly buggers har funkat sista tiden)

Tidsmässig har fisket varit bäst mitt på dagen....vet inte om det har med ljuset att göra att öringen blir aktiv mitt på dagen nu när vi har den mörkaste årstiden..
          Senast ändrad av Silverbågen; 2012-12-18, 19:23.
          [FONT=Verdana]Karta om Havsöringsplatser i Stockholmsområdet [/FONT]
          [FONT=Verdana] Havsöring i Stockholmsområdet (från land) [/FONT]

Kommentera

Tackar för mer fina tips Silverbågen! Yepp spinnfiske som gäller. Har aldrig fiskat med bombarda förr, men det låter helt klart intressant vad jag har läst om det
            Blir nog till att ta sig ut en stund i morn och reka lite platser o förhoppningsvis få kasta lite. Fast bombarda fisket får nog vänta ett tag, men tack för tipset!

Kommentera

Har varit ute på Gålö en gång i höst och kört från land (som jag skrev tidigare i denna tråd). Helt OK landfiskemöjligheter, men visst får man "trekka" lite upp och ner genom skogen för att ta sig fram till vissa platser, speciellt om man vill till Spjutsund. Bara åka ut och prova, du lär hitta många fina platser där.

Jäklar va sugen jag blev på att dänga bombardan efter öring igen, trots typ 15 bompass på rad i höst. Har helt snöat in mig på P&T-pimpelfisket på sistone, men börjar redan längta efter mitt 11-fots spö

Blir definitivt att åka ut till Brandalsund (hoppas det är isfritt där än) och kanske också Gålö nu under jul-semestern. Nu när det inte är så överdrivet kallt så kanske man står ut med ett 5-timmars pass utan att behöva frysa ihjäl och dra av is från spöringarna efter varannat kast Har laddat upp med massa nya flugor som måste testas, men antar att pattegrisen, gråa/vita zonkers eller wb och typ b3 bonker borde antagligen räcka rätt långt?

Nice med en blanking på 2,2 kg, Joakim, grattis! Nån gång blir det också min tur... hoppas jag
              Mina fiskepass på FishBrain (from. 2012-10-17): http://www.fishbrain.com/GaddMartin

Kommentera

Tackar för mer fina tips Silverbågen! Yepp spinnfiske som gäller. Har aldrig fiskat med bombarda förr, men det låter helt klart intressant vad jag har läst om det
                Blir nog till att ta sig ut en stund i morn och reka lite platser o förhoppningsvis få kasta lite. Fast bombarda fisket får nog vänta ett tag, men tack för tipset!
                En poäng med Bombarda är att du kan fiska hem flugan sakta...en klar fördel...nu när vattentempen ligger så lågt som runt 1 plusgrad

Det är inga konstigheter....du kan använda ditt vanliga spinnkit...även om ett lite längre spö på 10-11 fot är att föredra...kör sedan med ett 20-25 grams bombarda (slow sink/intermediate gillar jag själv bäst) och 1.5-2 m nylontafs mellan flötet och flugan.....

Bombardaflötet som är aerodynamiskt utformat ger grymma kastlängder....även i hård motvind....då vanliga drag kan vara besvärliga att få ut

Kommentera

Ursprungligen postat av GäddMartin Visa inlägg
                  Nice med en blanking på 2,2 kg, Joakim, grattis! Nån gång blir det också min tur... hoppas jag
                  Tackar....det är bara att nöta på.....till slut ger det utdelning

Kommentera

Ska absolut testa bombarda framöver. Men kustwobblers som man kan ta hem rätt sakta typ spöket borde väl funka nu? Eller är dom såpass tröga nu öringarna att även det är för snabbt?

Kommentera

Ska absolut testa bombarda framöver. Men kustwobblers som man kan ta hem rätt sakta typ spöket borde väl funka nu? Eller är dom såpass tröga nu öringarna att även det är för snabbt?
                      Det är bara att testa....viktigast är nog att vara på rätt plats vid rätt tidpunkt...

Läste rapport om flugfångad steelhead idag i norra delen av skärgården....den fisken hade magen full av spigg...gissar de äter samma som havsöringen så det kan kanske ge viss vägledning....

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av patrika, 2011-10-19, 13:25
                      2 286 svar
                      385 757 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Nextline  
                      Startad av Mr. Bäckröding, 2024-04-21, 07:07
                      9 svar
                      425 visningar
                      0 gillar