Havsöringsrapporter i Stockholm - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Havsöringsrapporter i Stockholm

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Ursprungligen postat av lausvik Visa inlägg
    En tråkig historia men jag har svårt att se någon relevant koppling till havsöringfiske och att tipsa om en konkret kuststräcka med bra förutsättningar för sådant fiske.
    Vad jag försökte beskriva var att jag har dåliga erfarenheter om att ange exakta platser . För min del handlar det inte om att det kanske blir mer folk som fiskar utan just det som jag beskrev i mitt förra inlägg. Sen så gör jag precis som du nämligen tipsar om områden betydligt mer noggrant än mellersta, norra och södra.
    Slappna av och se fram emot nästa fisketur.
    m v h
    Bb
    [FONT=Verdana]Karta om Havsöringsplatser i Stockholmsområdet [/FONT]
    [FONT=Verdana] Havsöring i Stockholmsområdet (från land) [/FONT]

Kommentera

• Ursprungligen postat av karki Visa inlägg

Kan rapportera från Södra sidan igår. Mjukbottnad strand gav 3fiskar. Två regnbågar och en havsöring. Vild på prick 50cm.

Huggperioderna var under tidig förmiddag. Vit var färgen som var gångbart. Relativt snabb intagning av flugan verkade väcka de köldstela fiskarna. Håven var helt full med maskar efter fångst. Tydligt tecken på inaktiv fisk.

Annars var det en kylig dag med is i spöringarna. Träffade flera likasinnade som trotsade minusgraderna. Kul! Även de hade fått någon öring, fast på spinn. Rödsvart sandgrävling var melodin där tydligen.
      Kul att höra om fångad fisk!

Kommentera

• Ursprungligen postat av Silverbågen Visa inlägg
        No offence taken Tamtam....tycker bara det är kul att höra era historier om hur det kunde vara förr

Svårigheterna med dagens HÖ-fiske gör ju att belöningen blir desto större de gånger silvret kliver på...

Är också övertygad om att det finns mycket kunskap att hämta från er som varit med ett tag...

Tror definitivt att det fortfarande finns klunsar som simmar därute..det gäller bara att knäcka koden...och vara på rätt plats vid rätt tidpunkt ...
        Du tar på dej stort ansvar, visst finns de, de riktigt stora även idag, dock är de färre och de var definitivt inte lätta i annan tid heller, känner mycket duktiga grabbar som lägger mycket tid nu, 5kilosar mycket ovanligt, frågan är om inte PB ligger nånstans där för den bäste av dem.
        De båtfiskar, dock alltid kast och de är skickliga jag har blivit utfiskad varenda gång jag åkt med.
        Att leta störöring, förutom Strömmens bruningar, skulle inte tro det finns något svårare faktiskt, stor lax och dito gädda mycket lättare, storöringen den smyger längs botten nere i branterna och gör snabba utfall mot stimmen för att sedan återvända till botten/branten, mycket svår att komma åt, oftast lite djupare men sällan i öppen sjö som lax, ett bättre val torde vara Vänern, där finns grymma insjööringar som jagar något mera laxlikt.
        Bara min teori inget annat
        I hate the smell of twostrokes in the morning, so do all in the harbour!

Kommentera

• Jo absolut, kul när det händer. Ska tilläggas att vi var två stycken som körde.

Mer utsatta fjärdar verkar hålla något högre värme för stunden.
          http://www.silverbums.com

Kommentera

• Ursprungligen postat av TAMTAM Visa inlägg
            Du tar på dej stort ansvar, visst finns de, de riktigt stora även idag, dock är de färre och de var definitivt inte lätta i annan tid heller, känner mycket duktiga grabbar som lägger mycket tid nu, 5kilosar mycket ovanligt, frågan är om inte PB ligger nånstans där för den bäste av dem.
            De båtfiskar, dock alltid kast och de är skickliga jag har blivit utfiskad varenda gång jag åkt med.
            Att leta störöring, förutom Strömmens bruningar, skulle inte tro det finns något svårare faktiskt, stor lax och dito gädda mycket lättare, storöringen den smyger längs botten nere i branterna och gör snabba utfall mot stimmen för att sedan återvända till botten/branten, mycket svår att komma åt, oftast lite djupare men sällan i öppen sjö som lax, ett bättre val torde vara Vänern, där finns grymma insjööringar som jagar något mera laxlikt.
            Bara min teori inget annat
            Tror också att det finns anledning att söka de större i andra banor än att bara köra strandnära grundområden.....tror inte för inte att det relativt ofta händer att man hör att de största har fångats vid slumpfiske när man egentligen har varit ute på gäddjakt....

Kommentera

• Vad gäller områden, helt med barabajare, man får leta, dock finns mycket viktig sak som ej nämnts ännu, iaf enligt min åsikt, man bör se till källan dvs de åar som producerar naturligt samt de platser där de sätts ut, inte bara där bra förutsättningar finns.....
              Inget hjälper om ingen fisk finns, väg in detta i det hela, iaf enligt min åsikt, de måste finnas där och visst kan de vandra men ju längre du är från källa desto svårare torde det bli

Kommentera

• Ursprungligen postat av karki Visa inlägg
                Jo absolut, kul när det händer. Ska tilläggas att vi var två stycken som körde.

Mer utsatta fjärdar verkar hålla något högre värme för stunden.
                Stor utsatt fjärd utanför grundområdet. Precis den typ av biotop som gett oss samtliga fiskar hittills detta år.
                m v h
                Bb

Kommentera

Vad gäller områden, helt med barabajare, man får leta, dock finns mycket viktig sak som ej nämnts ännu, iaf enligt min åsikt, man bör se till källan dvs de åar som producerar naturligt samt de platser där de sätts ut, inte bara där bra förutsättningar finns.....
                  Inget hjälper om ingen fisk finns, väg in detta i det hela, iaf enligt min åsikt, de måste finnas där och visst kan de vandra men ju längre du är från källa desto svårare torde det bli
                  Helt riktigt, åarna är inte fel att ta med i beräkningen
                  m v h
                  Bb

Kommentera

• Hmm bajaren, stödjer man utsättningarna i skärgården med pengar fick man iaf förr i tiden via posten rapport om återfångster av märkta fiskar, kanske inte idag men detta gav viss insikt i fiskens beteende, Sötvattenslabbet torde sitta på hel del information, om jag minns rätt, skickade nämligen in bricka själv då och då, returen från dem innehöll fullständiga data om fisk ifråga

Kommentera

Hmm bajaren, stödjer man utsättningarna i skärgården med pengar fick man iaf förr i tiden via posten rapport om återfångster av märkta fiskar, kanske inte idag men detta gav viss insikt i fiskens beteende, Sötvattenslabbet torde sitta på hel del information, om jag minns rätt, skickade nämligen in bricka själv då och då, returen från dem innehöll fullständiga data om fisk ifråga
                      Hmm Tamtammaren känns som om jag fick litet uppdrag he he. Allvarligt talat så får man fortfarande info när man skickar in märkbrickor till oss. Eftersom jag själv inte håller på med just det så vet jag inte exakt vad. Men jag ska kolla upp det, kanske finns det en hel del godis att plocka från det registret.
                      m v h
                      Bb

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av patrika, 2011-10-19, 13:25
                      2 286 svar
                      386 161 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Nextline  
                      Startad av Mr. Bäckröding, 2024-04-21, 07:07
                      9 svar
                      470 visningar
                      0 gillar