Kanarieöarna! - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Kanarieöarna!

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Kanarieöarna!

Åker till Fuertoventura i mitten av december....... :-)

Fisketok som man är har jag redan mätt upp resväskan och kan konstatera att jag får med ett par spön - både spinn och fluga!

Idiotiska så kallade "Big Game Fishing"-turer känner jag till sen tidigare - rena bondfångeriet, men är det någon som har erfarenhet av fiske från land???

Vad finns det för fisk?

Åk till Azorerna om någon vill ha fint Big Game-fiske på nära håll, dyrt dock.

Finns nog en uppsjö arter nära land, multar etc. Hamnar brukar vara säkra kort.
    sigpic

Kommentera

Tack Lambarmannen!

Inspirerande inlägg! Jag skall till Corralejo också, ringer Marcelino på stört. Vilken restaurang är det han har??
      Tycker du jag skall lämna flugspöt hemma??

Någon annan som har erfarenhet??

Kommentera

Annars är black bass och karp inplanterat i nästan alla Grand Canarias sjöar/vattenmagasin. Det kan krylla av dem, jag har själv sett stora stim av karp, lokalbefolkningen verkar inte vara speciellt intresserad av dem som matfisk. Kul när 5-6 karpar står i en ring runt betet och tvekar men en går fram och tar.

Kommentera

En varning på vägen bara, kolla upp hur fjärsingen ser ut om du inte vet det.
          Fiskade ifrån en båt med svenska fyllbultar utanför Kanarieholmarna och dom
          visste inte vad fjärsing var för nått innan dom fick en. Tur med alert skeppare.....
          How inappropriate to call this planet Earth, when clearly it is Ocean." Arthur.C.Clarke

Kommentera

Okej, har varit där nu och tänkte förmedla lite erfarenheter... Känns lite knas just nu med tanke på Asien, men det går nog ändå

Vi hade blåsigt väder så det var inget vidare trevligt fiskeklimat.
            Tog mig en dag på en BigGame-båt, men dessvärre var det som jag hade räknat med. Vi fick i och för sig några kalasfina fiskar. Vet inte vad det var för något men de liknade feta makrillar, fast på 7-8 kilo

En natt gick jag ut och fiskade med wobbler vid reven utmed en strand. Efter en halvtimme fick jag ett megahugg och efter ytterligare 10 sekunder så var min gäddtafs avbiten. Hade med mig ytterligare tre tafsar med wobblers och samma procedur upprepades. Efter en timme stog jag där snopen utan vare sig tafsar eller favoritwobblers kvar.

Flugspöt åkte med. Som tur var, med tanke på vädret, så körde jag med intermediate 11. Inge bekymmer att veva ut en fluga i blåsten med den linan.
            Fick inga fångster att tala om. Det nappade friskt nästan var jag än fiskade runtom på ön, men det var mest yngel. Den största jag fick var kanske på ett halvt kilo, men det var en massa olika sorters fisk.
            Samtliga nappade uteslutande på en röd buskig fluga med mycket flash.
            Provade med en hel del andra flugor, men det var dött.

Nästa gång kommer jag att ta med flugspöt igen, men också lite diverse tackel för levande betesfisk. Helt klart är att det finns hur mycket fisk som helst runt öarna. BigGame-båtar i all ära. Visst vore det kul med en BlueMarlin, men hur kul är det att dra 1-kilosfisk på samma utrustning??

Ha ett Gott Nytt År!!

Kommentera

Hade jag varit i din sits hade jag tagit med mig grövre tafsar och prövat mera nattfisket på nästa resa.
              Ola

Kommentera

Ja det är väl ganska mycket off season.... Bästa säsongen är på sommaren. Du kanske skulle ha satsat på lite hajfiske istället?

Mvh
                Johan Pettersson

Kommentera

Jag är ju absolut ingen fiskkännare men skulle kunna tänka mig att du fiskat Muräna. Dom är ganska nattaktiva. Och med deras tänder tror jag att en gäddtafs står sig ganska slätt.

Bara en gissning.

Kommentera

Ursprungligen postat av GardenGnome
                    Jag är ju absolut ingen fiskkännare men skulle kunna tänka mig att du fiskat Muräna. Dom är ganska nattaktiva. Och med deras tänder tror jag att en gäddtafs står sig ganska slätt.

Bara en gissning.
                    Hade jag fått en muräna på kroken hade jag svimmat. När jag hade vaknat upp, hade jag klippt av linan och petat ut fisken i vattnet med spöt. Jag tycker dessa fiskar är så jävla obehagliga.
                    Matpaus? Fisken kan ju finnas i nästa kast!

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Bergman, 2004-07-26, 14:47
                    20 svar
                    2 625 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg skyler
                    av skyler

Startad av 95nilsson, 2024-07-11, 18:59
                    0 svar
                    151 visningar