Om jag minns rätt så är orsaken till att mag rullarna levereras med omonterade vikter ett patent som Daiwa har. Daiwa har patentet på mag kombinerat med c broms.
Det som ger kombon c + mag broms en extra dimension är att de fungerar bäst/sämst vid olika delar i kastet. C bromsen är effektivast i början när spolen snurrar som fortast. För bra faktiskt för den kan ofta begränsa rotationshastigheten för mycket. Tex så låter Shimanos digitalt styrda bromsar rullen att accelerera till ca 30000 v/m medan mekaniskt styrda c bromsade rullar sällan överstiger 10000. Sedan avtar bromseffekten snabbt. Det som däremot behövs är en broms som bromsar upp spolen precis när betets acceleration är klar. Inte spolens acceleration för den kan ofta fortsätta att accelerera en stund till med skatbon som följd. Spolen måste alltså precis följa med i accererationen OCH deaccererationen hos lina och bete. Ta varvtalen som en indikation. Jag minns inte de exakta siffrorna och orkar inte leta rätt på dem heller
Magnetbromsen är bättre i början av kastet då den inte påverkas lika mycket av rotationshastigheten utan är mer linjär. En justerbar mag är dessutom bättre i mittendelen. Helt enkelt mer justerbar. I slutet av kastet bör mag bromsen helt stängas av då den som redan nämts är linjär. Dvs den bromsar lika mycket oavsett hur snabbt spolen snurrar och det behövs ingen broms på slutet. Det finns mag som klarar av lågfartsbromsingen bättre. Bla Abus egen pitch som sitter i några av LP rullarna. Även Dawas Magforce är mycket bättre
Jag har laborerat mycket med olika kombinationer och kommit fram till att det finns inte en som fungerar överallt. På min 6500 raket (ombyggd till mag och c) använder jag två vikter av sex och nästan full mag. Rullen är supertrimmad och används nästan enbart till gummibeten av typen MacRubber. Den kastar hur långt som helst och varje gång har jag en liten liten antydan till linresning. Men hur stabil som helst. Inte ett överrun på evigheter. Spolen följer alltså med nästan till 100% i lina och betets acceleration. Har tom lekt med den på mitt UL spö och med en annan bromskombination klarar den beten ner mot 8-10 g
Min 5600 c5 mag används med många fler betesvikter. Från 15 g till 100 ungefär. Oftast runt 40-50 g. Den kräver mer lekande med mag framför allt. Oftast två eller tre vikter aktiverade och magreglaget brukar oftast stå på max i början av kastet för att sedan justeras ner till 0 vid lättare beten. Med tyngre beten får mag stå kvar på ungefär hälften. Även denna rulle är supertrimmad. Rullen klarar beten ner mot 5 g med rätt spö. Inte perfekt men det fungerar. Normalt använder jag en trimmad 2500, revo mgextrem eller en orra sx2 haspel med så pass lätta beten men det är kul att se var gränserna går.
Frågan dök upp huruvida mag påverkar när reglaget står på 0. Det gör den men ytterst lite vid praktiskt fiske. Min C5 snurrar ca 3.5 minuter när alla bromsar är bortmonterade. Med mag på plats men på 0 så stannar den vid ca 3 min. Vid praktiskt fiske är siffrorna helt orelevanta. Betet har för länge sedan landat i vattnet. Det här visar rätt bra effekten av ett för hårt trim. Det är helt enkelt overkill. Men jäkligt kul sådant
Det som ger kombon c + mag broms en extra dimension är att de fungerar bäst/sämst vid olika delar i kastet. C bromsen är effektivast i början när spolen snurrar som fortast. För bra faktiskt för den kan ofta begränsa rotationshastigheten för mycket. Tex så låter Shimanos digitalt styrda bromsar rullen att accelerera till ca 30000 v/m medan mekaniskt styrda c bromsade rullar sällan överstiger 10000. Sedan avtar bromseffekten snabbt. Det som däremot behövs är en broms som bromsar upp spolen precis när betets acceleration är klar. Inte spolens acceleration för den kan ofta fortsätta att accelerera en stund till med skatbon som följd. Spolen måste alltså precis följa med i accererationen OCH deaccererationen hos lina och bete. Ta varvtalen som en indikation. Jag minns inte de exakta siffrorna och orkar inte leta rätt på dem heller
Magnetbromsen är bättre i början av kastet då den inte påverkas lika mycket av rotationshastigheten utan är mer linjär. En justerbar mag är dessutom bättre i mittendelen. Helt enkelt mer justerbar. I slutet av kastet bör mag bromsen helt stängas av då den som redan nämts är linjär. Dvs den bromsar lika mycket oavsett hur snabbt spolen snurrar och det behövs ingen broms på slutet. Det finns mag som klarar av lågfartsbromsingen bättre. Bla Abus egen pitch som sitter i några av LP rullarna. Även Dawas Magforce är mycket bättre
Jag har laborerat mycket med olika kombinationer och kommit fram till att det finns inte en som fungerar överallt. På min 6500 raket (ombyggd till mag och c) använder jag två vikter av sex och nästan full mag. Rullen är supertrimmad och används nästan enbart till gummibeten av typen MacRubber. Den kastar hur långt som helst och varje gång har jag en liten liten antydan till linresning. Men hur stabil som helst. Inte ett överrun på evigheter. Spolen följer alltså med nästan till 100% i lina och betets acceleration. Har tom lekt med den på mitt UL spö och med en annan bromskombination klarar den beten ner mot 8-10 g
Min 5600 c5 mag används med många fler betesvikter. Från 15 g till 100 ungefär. Oftast runt 40-50 g. Den kräver mer lekande med mag framför allt. Oftast två eller tre vikter aktiverade och magreglaget brukar oftast stå på max i början av kastet för att sedan justeras ner till 0 vid lättare beten. Med tyngre beten får mag stå kvar på ungefär hälften. Även denna rulle är supertrimmad. Rullen klarar beten ner mot 5 g med rätt spö. Inte perfekt men det fungerar. Normalt använder jag en trimmad 2500, revo mgextrem eller en orra sx2 haspel med så pass lätta beten men det är kul att se var gränserna går.
Frågan dök upp huruvida mag påverkar när reglaget står på 0. Det gör den men ytterst lite vid praktiskt fiske. Min C5 snurrar ca 3.5 minuter när alla bromsar är bortmonterade. Med mag på plats men på 0 så stannar den vid ca 3 min. Vid praktiskt fiske är siffrorna helt orelevanta. Betet har för länge sedan landat i vattnet. Det här visar rätt bra effekten av ett för hårt trim. Det är helt enkelt overkill. Men jäkligt kul sådant
Kommentera