Ambassadeur 5600 Mag-X och 5600 Magtrax - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Ambassadeur 5600 Mag-X och 5600 Magtrax

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Om jag minns rätt så är orsaken till att mag rullarna levereras med omonterade vikter ett patent som Daiwa har. Daiwa har patentet på mag kombinerat med c broms.

Det som ger kombon c + mag broms en extra dimension är att de fungerar bäst/sämst vid olika delar i kastet. C bromsen är effektivast i början när spolen snurrar som fortast. För bra faktiskt för den kan ofta begränsa rotationshastigheten för mycket. Tex så låter Shimanos digitalt styrda bromsar rullen att accelerera till ca 30000 v/m medan mekaniskt styrda c bromsade rullar sällan överstiger 10000. Sedan avtar bromseffekten snabbt. Det som däremot behövs är en broms som bromsar upp spolen precis när betets acceleration är klar. Inte spolens acceleration för den kan ofta fortsätta att accelerera en stund till med skatbon som följd. Spolen måste alltså precis följa med i accererationen OCH deaccererationen hos lina och bete. Ta varvtalen som en indikation. Jag minns inte de exakta siffrorna och orkar inte leta rätt på dem heller

Magnetbromsen är bättre i början av kastet då den inte påverkas lika mycket av rotationshastigheten utan är mer linjär. En justerbar mag är dessutom bättre i mittendelen. Helt enkelt mer justerbar. I slutet av kastet bör mag bromsen helt stängas av då den som redan nämts är linjär. Dvs den bromsar lika mycket oavsett hur snabbt spolen snurrar och det behövs ingen broms på slutet. Det finns mag som klarar av lågfartsbromsingen bättre. Bla Abus egen pitch som sitter i några av LP rullarna. Även Dawas Magforce är mycket bättre

Jag har laborerat mycket med olika kombinationer och kommit fram till att det finns inte en som fungerar överallt. På min 6500 raket (ombyggd till mag och c) använder jag två vikter av sex och nästan full mag. Rullen är supertrimmad och används nästan enbart till gummibeten av typen MacRubber. Den kastar hur långt som helst och varje gång har jag en liten liten antydan till linresning. Men hur stabil som helst. Inte ett överrun på evigheter. Spolen följer alltså med nästan till 100% i lina och betets acceleration. Har tom lekt med den på mitt UL spö och med en annan bromskombination klarar den beten ner mot 8-10 g

Min 5600 c5 mag används med många fler betesvikter. Från 15 g till 100 ungefär. Oftast runt 40-50 g. Den kräver mer lekande med mag framför allt. Oftast två eller tre vikter aktiverade och magreglaget brukar oftast stå på max i början av kastet för att sedan justeras ner till 0 vid lättare beten. Med tyngre beten får mag stå kvar på ungefär hälften. Även denna rulle är supertrimmad. Rullen klarar beten ner mot 5 g med rätt spö. Inte perfekt men det fungerar. Normalt använder jag en trimmad 2500, revo mgextrem eller en orra sx2 haspel med så pass lätta beten men det är kul att se var gränserna går.

Frågan dök upp huruvida mag påverkar när reglaget står på 0. Det gör den men ytterst lite vid praktiskt fiske. Min C5 snurrar ca 3.5 minuter när alla bromsar är bortmonterade. Med mag på plats men på 0 så stannar den vid ca 3 min. Vid praktiskt fiske är siffrorna helt orelevanta. Betet har för länge sedan landat i vattnet. Det här visar rätt bra effekten av ett för hårt trim. Det är helt enkelt overkill. Men jäkligt kul sådant
    Senast ändrad av Mankan G; 2015-12-01, 00:15.
    "Gudarna draga ej från människans utmätta levnad de timmar som ägnats åt fiske" citat från en Babylonsk inskrift från 2000 f. Kr

Kommentera

Tack, Magnus med fler - ska bli intressant att laborera med antal vikter, storlekar och magnetantal och se var det landar på ett sätt som passar mina beten, min smak och kastteknik...

Kommentera

Då var den hemma!
        Click image for larger version

Name:	DSC_3157.jpg
Views:	1
Size:	467,1 KB
ID:	1779907

Bedrövlig bild men riktigt fin rulle, näranog mint exteriört skulle jag säga. Det otäcka är att jag så när höll på att köpa en till... Den ovan såg "ok" ut på ebaybilder som var ganska dåliga så jag var lite orolig...

Så, förra veckan när det dök upp en riktigt fin 5600 C4 Mag på ebay för utgångspriset 50$ så jag blev intresserad av alla glänsande bilder å budade på ytterligare en 5600 Mag... men missade (som tur var!) i slutsekunderna

Snart blir det lite LTC...
        Senast ändrad av anteman; 2016-01-30, 00:03.

Kommentera

Själv har jag precis hämtat en rulle och ett spö som kommer att få vara otrimmade. en Revo Premiere som sitter på ett ABU Veracity 7 fot någonting. Vilka prylar det tillverkas numera. Kastar lätt beten ner mot 5-6 g. Går att slänga 3 g beten också men då blir det lite jobbigare. Jag ska använda spöt och rullen till abborre med främst jiggar. Oftast med 5 g skalle eller tyngre så sweetspoten hamnar precis där den ska. Helt enastående skön kombination.

Dock svider det lite i hjärtat. Jag föredrar egentligen ABUs klassiska runda rullar. Men.... det ska bli kul att testa Revo Premiere mot min UT/Avail trimmade 2500CIAR på Veracity spöt i vår.
          "Gudarna draga ej från människans utmätta levnad de timmar som ägnats åt fiske" citat från en Babylonsk inskrift från 2000 f. Kr

Kommentera

Ursprungligen postat av Mankan G Visa inlägg
            ...Dock svider det lite i hjärtat. Jag föredrar egentligen ABUs klassiska runda rullar. Men.... det ska bli kul att testa Revo Premiere mot min UT/Avail trimmade 2500CIAR på Veracity spöt i vår.
            Det finns plats för båda!, säkert ett trevligt kit. Från USA/Japan? Funderade själv på en Premier ett tag men kunde inte bestämma mig för om Gen 2 eller den lättare Gen 3 med deras olika kastbromssystem skulle väljas så det blev en Daiwa T3 MX med 3D Magforce som jag blev intresserad av...

Tanken var att ev senare sätta i en grund SV spole (den orangefärgade) men så långt har jag inte kommit... De få gånger jag kastar så lätt som från 7g så tar jag haspeln... ännu...

Visst, jag längtar redan efter våren!
            Senast ändrad av anteman; 2015-12-07, 20:58.

Kommentera

Spöt från Italien och rullen från Tyskland. eBay

Kommentera

Ursprungligen postat av anteman Visa inlägg
                Det finns plats för båda!, säkert ett trevligt kit. Från USA/Japan? Funderade själv på en Premier ett tag men kunde inte bestämma mig för om Gen 2 eller den lättare Gen 3 med deras olika kastbromssystem skulle väljas så det blev en Daiwa T3 MX med 3D Magforce som jag blev intresserad av...

Tanken var att ev senare sätta i en grund SV spole (den orangefärgade) men så långt har jag inte kommit... De få gånger jag kastar så lätt som från 7g så tar jag haspeln... ännu...

Visst, jag längtar redan efter våren!
                Trimmade min T3 Ballistic med en SV-spole vilket gjorde en otrolig skillnad. Både lugnare och kastar betydligt längre så det kan rekomenderas.

Kommentera

Ursprungligen postat av uffe62 Visa inlägg
                  Trimmade min T3 Ballistic med en SV-spole vilket gjorde en otrolig skillnad. Både lugnare och kastar betydligt längre så det kan rekommenderas.
                  Ja vi får se, har också hört att SV spolen ska göra stor skillnad Rullen nu kastar väldigt lugnt och tryggt även med kastbromsen inställd på "longcast" och den nedre skalan på vredet, men inte längre än mina andra rullar. Kanske har SV -spolen en hårdare fjäder som gör att induktorn jobbar i magnetfältet en kortare tid= längre kast?

Kommentera

Ursprungligen postat av Mankan G Visa inlägg
                    Spöt från Italien och rullen från Tyskland. eBay
                    Ja eBay e ofta bra för oss som är lite nyfikna på det i Sverige udda eller vill göra en bra affär!

Kommentera

Ursprungligen postat av anteman Visa inlägg
                      Ja eBay e ofta bra för oss som är lite nyfikna på det i Sverige udda eller vill göra en bra affär!
                      Spöet kostade 850 kr inkl frakt. I Sverige fanns inte modellen men likande kostar 1400 ca. Rullen kostar 2500-2900 i Sverige medan den i Tyskland kostade 1450 + frakt 89 kr.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av baliqwerty, 2008-08-31, 09:57
                      11 svar
                      3 588 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg PrN-Sweden  
                      Startad av lausvik, 2013-01-29, 08:46