Ambassadeur 5600 Mag-X och 5600 Magtrax - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Ambassadeur 5600 Mag-X och 5600 Magtrax

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Nja, ok, nedtonad kanske var fel ord men jag uppfattar den ljust silverblå som mer neutral..
    En grön rulle liksom syns mer, "jag är grön!" säger den s a s fast jag skulle inte ha ngt emot din 4500 CS Mag heller... Fast jag prövar min kommande först...

En riktigt exteriört fin 6500 C5 Mag-x gick nyss för ca 1150kr (rent USA pris) på eBay med många bud. "Min" 5600 C4 Mag (har inte fått den än!) bjöd jag själv på...

Kommentera

Hur kan det förresten blir mer nedtonat än mossgrönt!?
      Sätt dit en kromad vev med vanliga knoppar så blir den hur snygg som helst.

Kommentera

Häng på en sådan här vev så blir det riktigt snyggt! Helst i kombination med kromat stativ!
        Click image for larger version

Name:	IMG_2156.jpg
Views:	1
Size:	906,0 KB
ID:	1779817

Kommentera

Ursprungligen postat av anteman Visa inlägg
          Nja, ok, nedtonad kanske var fel ord men jag uppfattar den ljust silverblå som mer neutral..
          En grön rulle liksom syns mer, "jag är grön!" säger den s a s fast jag skulle inte ha ngt emot din 4500 CS Mag heller... Fast jag prövar min kommande först...

En riktigt exteriört fin 6500 C5 Mag-x gick nyss för ca 1150kr (rent USA pris) på eBay med många bud. "Min" 5600 C4 Mag (har inte fått den än!) bjöd jag själv på...
          Ja, den gröna sticker ut mer det kan jag definitivt hålla med om.
          Blir lite "fel" på mitt annars klassiska bygge med stjärnhjulet och veven men det är en ren bruksrulle och veven från Mörrum är inte dum alls.

Har nog en gammal kromad sent 70- eller tidig 80-talsvev (blanka svarta knoppar) liggande någonstans tillsammans med "sheriffstjärnhjulet". Får väl skruva på dessa delar nu i vinter när rullen ändå ligger på hyllan.

Vill du avslöja hur mycket du gav för C4an?
          Det är en riktigt kul rulle som jag hoppas kommer passa ditt fiske. Skriv gärna ner en rejäl rapport när du testat den!

Hippo, är det där en polerad vev från Inshore?

Kommentera

Ursprungligen postat av JontaK Visa inlägg
            Ja, den gröna sticker ut mer det kan jag definitivt hålla med om.
            Blir lite "fel" på mitt annars klassiska bygge med stjärnhjulet och veven men det är en ren bruksrulle och veven från Mörrum är inte dum alls.

Har nog en gammal kromad sent 70- eller tidig 80-talsvev (blanka svarta knoppar) liggande någonstans tillsammans med "sheriffstjärnhjulet". Får väl skruva på dessa delar nu i vinter när rullen ändå ligger på hyllan.

Vill du avslöja hur mycket du gav för C4an?
            Det är en riktigt kul rulle som jag hoppas kommer passa ditt fiske. Skriv gärna ner en rejäl rapport när du testat den!

Hippo, är det där en polerad vev från Inshore?
            Nej, detta är en kortare vev..dvs samma längd som på Rocket mm. Kommer inte ihåg vilken rulle den kommer från, men FRB har hjälpt mig att kullagra vevknopparna =)

Kommentera

Ursprungligen postat av Hippo Visa inlägg
              Nej, detta är en kortare vev..dvs samma längd som på Rocket mm. Kommer inte ihåg vilken rulle den kommer från, men FRB har hjälpt mig att kullagra vevknopparna =)
              Ah, den såg lång ut men jag känner inte alls igen den blanka finishen på den typen av vev. Kanske kan den vara från Revo Inshore? Har för mig den är lite kortare än veven från Ambassadeur Inshore.
              Blev distraherad av "4600 CA" i bakgrunden, kanske därför jag missbedömde vevlängden.

Kommentera

Ah, den såg lång ut men jag känner inte alls igen den blanka finishen på den typen av vev. Kanske kan den vara från Revo Inshore? Har för mig den är lite kortare än veven från Ambassadeur Inshore.
                Blev distraherad av "4600 CA" i bakgrunden, kanske därför jag missbedömde vevlängden.
                Nej, det är inte en vev från Inshoren heller. Kan vara den som satt på Ambassadeur Tanabe..en guldfärgad Promax som såldes en gång på 90-talet i Japan..men jag tror det har funnits andra Svängstarullar för export med denna vev..

Kommentera

...veven från Mörrum är inte dum alls....Vill du avslöja hur mycket du gav för C4an?
                  Det är en riktigt kul rulle som jag hoppas kommer passa ditt fiske. Skriv gärna ner en rejäl rapport när du testat den!...
                  Funktion före form är inte fel... Den Mörrumveven och stjärnhjulet i kromad mässing eller polerad aluminium med vevknopparnas gulddekor i silver så möttes de tu på modernt, bekvämt å stiligt sätt...

Betalade 90 $ för rulle o dyr frakt, varken rulle eller tull/momsfaktura har kommit än... (sänds ej via GSP) Finns/fanns en (två) till för 40-50 $ men den billigare var/är exteriört sliten å den andra ville inte säljaren göra internationell så jag tror jag valde rätt...

Tyvärr lär jag inte hinna provköra innan vintern men ngt hoppas jag kunna rapportera framöver

Kommentera

Hippo, ah Tanabe! Den rullen har jag inte ens sett på bild på flera år. Veven är riktigt snygg och kanske värd att leta efter.

Anteman, färgschemat på min 45a går väl ihop helt okej egentligen med de svarta detaljerna, lite guld och så vidare. Det må vara helgerån att slänga på ett svart stjärnhjul och en dylik vev på ett klassiskt mässingsbygge men den är som sagt byggd att vara en gäddmaskin och ur den synvinkeln är rullen väldigt lyckad!

Har dock bara använt min Mag till mediumtungt fiske, det är flera år sedan jag använde magnetbromsad rund Ambassadeur till lite lättare fiske. Den nuvarande fiskar ibland lättare beten men är ju främst byggd för något tyngre grejor, sin lätta spole och linspridare till trots.
                    Jag skulle kanske också kika på en C4 Mag men samtidigt gillar jag att bygga eget.
                    Jag är nämligen väldigt nyfiken på hur en småvässad 4000 med Magtrax fungerar till mediumlätt spinnfiske jämfört med mina japaner.
                    Även om jag inte tycker Magtrax är ett överdrivet bra system så är den externt justerbara bromsen beroendeframkallande och jag har svårt att klara mig utan den. Motsägelsefullt men motsägelsefullheten ingår väl i rullnörderiet?

Tyvärr har jag upptäckt mitt beroende på senare år då jag sålt av alla rullar jag tidigare ägt med skåran i icke vevgavel som krävs för att bygga en Mag.

Name:	6000C01c.jpg
Size:	435,9 KB
ID:	1779820
                    Jag hade bland annat en gammal 6000 som jag köpte för runt 250 kronor i USA. De där matta gavlarna hade gjort sig fint på ett lättare magnetbygge.

Name:	45byggen01b.jpg
Size:	320,2 KB
ID:	1779819
                    Råkar ha ett par uppsättningar synnerligen tjusiga gavlar liggande men har väldigt svårt att sätta såg/fil/fräs i icke vevgavel från både 4500CS och 5500 Pearl Black...

Kanske blir det en donator-C4 med lite andra delar, vem vet.
                    När jag väl format en plan och byggt min magnetbromsad 45a för lite lättare fiske får jag väl lov att återkomma till den här tråden och rapportera hur det blev, om trådskaparen tillåter.

Kommentera

Hippo, ah Tanabe! Den rullen har jag inte ens sett på bild på flera år. Veven är riktigt snygg och kanske värd att leta efter.

Anteman, färgschemat på min 45a går väl ihop helt okej egentligen med de svarta detaljerna, lite guld och så vidare. Det må vara helgerån att slänga på ett svart stjärnhjul och en dylik vev på ett klassiskt mässingsbygge men den är som sagt byggd att vara en gäddmaskin och ur den synvinkeln är rullen väldigt lyckad!

Har dock bara använt min Mag till mediumtungt fiske, det är flera år sedan jag använde magnetbromsad rund Ambassadeur till lite lättare fiske. Den nuvarande fiskar ibland lättare beten men är ju främst byggd för något tyngre grejor, sin lätta spole och linspridare till trots.
                      Jag skulle kanske också kika på en C4 Mag men samtidigt gillar jag att bygga eget.
                      Jag är nämligen väldigt nyfiken på hur en småvässad 4000 med Magtrax fungerar till mediumlätt spinnfiske jämfört med mina japaner.
                      Även om jag inte tycker Magtrax är ett överdrivet bra system så är den externt justerbara bromsen beroendeframkallande och jag har svårt att klara mig utan den. Motsägelsefullt men motsägelsefullheten ingår väl i rullnörderiet?

Tyvärr har jag upptäckt mitt beroende på senare år då jag sålt av alla rullar jag tidigare ägt med skåran i icke vevgavel som krävs för att bygga en Mag.

[ATTACH=CONFIG]83441[/ATTACH]
                      Jag hade bland annat en gammal 6000 som jag köpte för runt 250 kronor i USA. De där matta gavlarna hade gjort sig fint på ett lättare magnetbygge.

[ATTACH=CONFIG]83440[/ATTACH]
                      Råkar ha ett par uppsättningar synnerligen tjusiga gavlar liggande men har väldigt svårt att sätta såg/fil/fräs i icke vevgavel från både 4500CS och 5500 Pearl Black...

Kanske blir det en donator-C4 med lite andra delar, vem vet.
                      När jag väl format en plan och byggt min magnetbromsad 45a för lite lättare fiske får jag väl lov att återkomma till den här tråden och rapportera hur det blev, om trådskaparen tillåter.
                      Du kanske vill bli av med dina 4500CS gavlar så slipper du bekymret =)

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av baliqwerty, 2008-08-31, 09:57
                      11 svar
                      3 620 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg PrN-Sweden  
                      Startad av lausvik, 2013-01-29, 08:46