Ambassadeur 5600 Mag-X och 5600 Magtrax - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Ambassadeur 5600 Mag-X och 5600 Magtrax

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Någon som har trimmat en Revo MgExtrem, MGX eller Premiere som kan uttala sig om det är värt mödan.

Det man kan göra är väl att köpa lättare spolar och byta ut en massa lager till keramiska. Det klassiska med att byta ut bussningar mot lager går ju som bekant inte på ABUs LP då de redan har fullsmetat med lager. MGXetreme har ju redan keramiska spollager för att ta ett exempel.
    "Gudarna draga ej från människans utmätta levnad de timmar som ägnats åt fiske" citat från en Babylonsk inskrift från 2000 f. Kr

Kommentera

Ursprungligen postat av Mankan G Visa inlägg
      Någon som har trimmat en Revo MgExtrem, MGX eller Premiere som kan uttala sig om det är värt mödan.

Det man kan göra är väl att köpa lättare spolar och byta ut en massa lager till keramiska. Det klassiska med att byta ut bussningar mot lager går ju som bekant inte på ABUs LP då de redan har fullsmetat med lager. MGXetreme har ju redan keramiska spollager för att ta ett exempel.
      Har en MGXtreme men den kastar så lätt och är väldigt foglig direkt ur boxen så jag har inte ens tänkt tanken på att trimma den.

/Uffe

Kommentera

...Själv har jag precis hämtat en rulle och ett spö som kommer att få vara otrimmade...
        Det där höll inte speciellt länge... Enär...

Men trimma på som du vill - jag kanske själv fastnar i trimträsket med min 5600 C4 mag vad det lider, fastän jag nyss sagt annat...
        Senast ändrad av anteman; 2015-12-08, 17:30.

Kommentera

Mgxen kastar otroligt bra redan ur kartong.

Kommentera

Jag har stoppat i keramhybriderna från MGXtreme i MGX men också både spole och lager från MGXtreme i MGX.
            Hanterar lättare beten lite bättre men framförallt blir kasten med "lagom" lätta beten stabilare och troligen något lite längre då spole och lager bytts.
            Endast lagerbytet gjorde ingen större skillnad.

Spolarna i dessa rullar snurrar på två lager så det är ingen större kostnad att byta, särskilt inte då keramlagren från Xtreme kostar runt en tjuga styck.
            Spolarna är tyvärr betydligt dyrare, vevarna likaså...

Click image for larger version

Name:	MGXtreme0.501a.jpg
Views:	1
Size:	487,5 KB
ID:	1779915
            MGX blir åtminstone snygg med Xtreme-spolen.

Click image for larger version

Name:	MGXtreme0.501b.jpg
Views:	1
Size:	636,6 KB
ID:	1779916
            Som synes på bilden levererades spolarna med det ena lagret monterat.

MGXtreme-spole komplett har artikelnummer 1302648, lagret i icke vevgavel #1302645 och lagret på spolaxeln #1302647. (Om någon annan skulle få för sig att bygga om sin MGX, passar säkert i andra Revos också.)

Kommentera

Ursprungligen postat av anteman Visa inlägg
              Jo. Den är fortfarande otrimmad en vecka nu i otrimmad tillstånd. Nytt rekord. Tror faktiskt att den får förbli så oxå. Kastar helt perfekt i originalskick förbudet jag ämnar använda underverket till. Men man vet aldrig

När det gäller ABUs klassiska rullar så förstår jag mig inte på ABU. De har ett trimprogram som de inte marknadsför. De låter UT och Avail mfl härja fritt när deras eget är minst lika bra. Jag anser att ABUs rullar är sämre än Shimanos i originalutförande medan de är 100 % likvärdiga efter en uppgradering. Kostnaderna är inte högre heller. Köper man en tex C3 och passar på att få den fabrikstrimmad vid leverans så är det en riktig kalasrulle. Varför i hela friden låter ABU/Puré Fishing att UT/Avail/Shimano härja så fritt!
              "Gudarna draga ej från människans utmätta levnad de timmar som ägnats åt fiske" citat från en Babylonsk inskrift från 2000 f. Kr

Kommentera

Ursprungligen postat av anteman Visa inlägg
                Jo. Den är fortfarande otrimmad en vecka nu i otrimmad tillstånd. Nytt rekord. Tror faktiskt att den får förbli så oxå. Kastar helt perfekt i originalskick förbudet jag ämnar använda underverket till. Men man vet aldrig

När det gäller ABUs klassiska rullar så förstår jag mig inte på ABU. De har ett trimprogram som de inte marknadsför. De låter UT och Avail mfl härja fritt när deras eget är minst lika bra. Jag anser att ABUs rullar oftast behöver en uppgradering för att matcha Shimanos i originalutförande medan de är 100 % likvärdiga eller tom bättre efter en uppgradering. Kostnaderna är inte högre heller. Köper man en tex C3 och passar på att få den fabrikstrimmad vid leverans så är det en riktig kalasrulle. Varför i hela friden låter ABU/Puré Fishing att UT/Avail/Shimano härja så fritt!
                Senast ändrad av Mankan G; 2015-12-11, 19:44.

Kommentera

När det gäller ABUs klassiska rullar så förstår jag mig inte på ABU. De har ett trimprogram som de inte marknadsför. De låter UT och Avail mfl härja fritt när deras eget är minst lika bra. Jag anser att ABUs rullar är sämre än Shimanos i originalutförande medan de är 100 % likvärdiga efter en uppgradering. Kostnaderna är inte högre heller. Köper man en tex C3 och passar på att få den fabrikstrimmad vid leverans så är det en riktig kalasrulle. Varför i hela friden låter ABU/Puré Fishing att UT/Avail/Shimano härja så fritt!
                  Senaste versionen av C3/C4 har fått lättare spole, lättad linförare samt ett extra lager...mao en form av trim kan man säga. Detta gäller även Record-serien..
                  Senast ändrad av Hippo; 2015-12-11, 19:54.

Kommentera

Ursprungligen postat av Hippo Visa inlägg
                    Senaste versionen av C3/C4 har fått lättare spole, lättad linförare samt ett extra lager...mao en form av trim kan man säga. Detta gäller även Record-serien..
                    Ja, jag funderar redan på om de komponenter du nu nämner kan vara något för min 5600 C4 Mag och i tillägg ett kullager på linspridarskruvens vänstra sida samt lättat mellandrev... Eller är Recordspolen ett bättre val även för tyngre beten... (50-100) den sparar lina i alla fall...

Nån som vet artikelnummer på nya, lättare C3/C4 delarna och linspridarskruvens vänstra kullager?
                    Senast ändrad av anteman; 2015-12-11, 21:52.

Kommentera

• Ursprungligen postat av anteman Visa inlägg
                      Nån som vet artikelnummer på nya, lättare C3/C4 delarna och linspridarskruvens vänstra kullager?
                      Här är från mitt dokument med originaldelar, formateringen kanske blir lite knasig:

1312337 Record NX 6600 Spole nya Record
                      1312336 Record NX 5600 Spole nya Record
                      1312335 6600C4 Spole nya C4
                      1312334 5600C4 Spole nya C4
                      1312333 4600C4 Spole nya C4
                      1312332 6500C3 Spole nya C3
                      1312331 5500C3 Spole nya C3
                      1312330 4600C3 Spole nya C3

21680 är det lösa kullagret till spridaren.

Glömde lätta spridarna:

1300018 Record NX Linspridare grå nya Record
                      25395 Record NX Linspridarkopp grå nya Record
                      1277306 C3 Linspridare svart nya C3
                      1204397 C3 Linspridarkopp svart nya C3
                      Senast ändrad av JontaK; 2015-12-11, 22:00.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av baliqwerty, 2008-08-31, 09:57
                      11 svar
                      3 601 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg PrN-Sweden  
                      Startad av lausvik, 2013-01-29, 08:46