Ambassadeur 5600 Mag-X och 5600 Magtrax - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Ambassadeur 5600 Mag-X och 5600 Magtrax

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Nu börjar jag ju fundera på om man kan bygga om min gamla 5600 Plus med AutoMag med lite andra saker så man får centrifugalbroms med.

Intressant tråd!
    Ingen fisk är chans för fisk.
    https://ingenvidarefiskeblogg.wordpress.com/

Kolla gärna in min Youtube-Kanal. Finns en massa kul skit där.
    https://www.youtube.com/user/jurgenjons

Kommentera

Ursprungligen postat av joens Visa inlägg
      Nu börjar jag ju fundera på om man kan bygga om min gamla 5600 Plus med AutoMag med lite andra saker så man får centrifugalbroms med.

Intressant tråd!
      Ursprungligen postat av anteman Visa inlägg

Kul också att höra att man inte behöver ladda med ett dussin kullager för att en rulle ska kunna börja "leverera"!
      Ett måste enligt mig är en dubbellagrad linförarskruv. Ta inte genvägen och snåla för att köpa en skruv utan lager eller en med bara ett lager. Det är ingen skillnad på plastbussningar eller ett lager. Bägge går trögt. En skruv med två lager kostar några tior till. Däremot kan du strunta i lager till mellandrevet om du vill. Skär bort låsflänsen på ditt befintliga drev och sätt fast det med ett clip så snurrar det mycket lättare. När det ändå är borta så kan du öka diametern på hålet lite lite så blir det ännu bättre. Ta inte för mycket som jag gjorde första gången. Drevet snurrar hur fint som helst men det kan börja vibrera på axeln med ett oljud som följd.

I satser från UT kommer ett plastdrev utan lager. Men lättat..

Original spollager från Abu är riktigt bra. Dock är jag riktigt konfunderad över hur Abu smörjer rullarna inför leverans. Bägge nya rullar jag har köpt i år har varit undermåligt smorda. Nästintill osmorda på lågfartssidan medan högfartsidan haft rätt mycket tjockt fett inkletat. Så lite fett på lågfartssidan så att ena rullen gnisslade vid leveransen. Linförarskruven gick riktigt trögt.
      Senast ändrad av Mankan G; 2015-11-17, 15:17.
      "Gudarna draga ej från människans utmätta levnad de timmar som ägnats åt fiske" citat från en Babylonsk inskrift från 2000 f. Kr

Kommentera

Ursprungligen postat av anteman Visa inlägg
        Kul också att höra att man inte behöver ladda med ett dussin kullager för att en rulle ska kunna börja "leverera"!
        En viss trim- och kullagerhets har pågått ett bra tag, personligen kan jag tycka det blir smått överdrivet under stundom. Det är dock min högst personliga insikt.

Om du får tag i en väl infiskad C5 Mag, rengör originallager (spole och evighetsskruv) mycket noga, fixar mellandrevet så det snurrar lätt på sin axel och smörjer hela högfartssystemet magert men tillräckligt med en bra olja får du en rulle som kastar helt fantastiskt.
        Går den göra ännu mer långkastande med fler trimdelar? Ja, men originalprestandan hos en sådan rulle är i de allra flesta fall tillräcklig för mig åtminstone.

Kommentera

Låter som vettiga, balanserade grundtips, tack!

Så om man tänker sig en sån rulle för 50-110g och tja 0,34 flätlina bör man titta på 4600 eller 5600 eller rent av 6600?
          inte för att jag behöver linkapaciteten eller vill ha mervikten eller bredden hos ffa 6600 och ni lirar ju snarare i den andra änden men jag frågar ändå...

Man har ju hört och läst under åren att med +50g beten så är större också bättre vad gäller kastlängder, det blir lägre varvtal och spolens egenvikt ska tydligen hjälpa här... Fast nog är "nättare och lättare" mer min gängse melodi...

Som nån annan sa på FS "... det finns ju de som tror att alla beten över 100g kräver en 6000 rulle.." Han var av en annan åsikt.
          Senast ändrad av anteman; 2015-11-18, 13:15.

Kommentera

Till tyngre beten runt 100 gr behöver du inget större trim. Inte för att kasta längre. Däremot blir rullen ofta mindre nervös då du inte behöver ta i så hårt. Mindre nervös och mer lättkastat alltså. Med så tunga beten spelar inte heller ett byte av spole en så stor roll. Tyngden på betet har inga problem att accelerera upp spolen. Det bästa trimmet är att se till att allt snurrar så lätt som möjligt. Alltså spollager, evighetsskruv etc. För om detta går trögt så bromsas betet onödigt mycket och tidigt under sin flygtur.

Däremot är en lättad spole kalas om du vill öka spannet med möjliga beten. Tex så har jag inga bekymmer att kasta beten ner mot 10g med min 6500 cs rocket. Den har allt trim som går att få tag på och lite till. Har tom testat den på mitt UL spö med beten ner mot 6_7 g.

Alla ambassadeurer från 4000-6000 delar samma teknologi. Så i princip är en 4600 lika stark som en 6000 och klarar lika tunga beten. Det finns lite skillnader dock som kan vara värda att tänka på. Ett mässingstativ är starkare än ett i alu. Ett modernt drevpaket i duramässing eller vad nu Abu döpt det till är starkare än gamla tiders mässing. En broms/bottenplatta i mässing är starkare än dito i alu. Men visst håller en 4000 rulle för att dänga 100 g beten med. Bara du klarar dig med linkapaciteten. Å andra sidan får jag bara på ca 150 m 0,35 mm flätlina på min 6500 raket och det räcker med råge till gädda.

Jag hade letat efter en c5 Mag i storlek 5000. Mao en 5600 c5 magX. Jag har en sådan också och den kastar som en dröm redan i original med de beten du nämner. Jag kommer inte helt överens med min 4000 rulle. Den är lite mer nervös än mina 5600 o 6500. Visserligen är mina större rullar hårdtrimmade medan min 4600 är i original. En 6000 är onödigt stor utan en grundare spole. Ett annat riktigt kalasalternativ är Sportfiskebodens VC Pike. En riktigt fin rulle i 5000 storlek. Såg en sådan till salu här på fs för några dagar sedan. Den saknar dock magnetbromsen
            Senast ändrad av Mankan G; 2015-11-18, 21:05.
            "Gudarna draga ej från människans utmätta levnad de timmar som ägnats åt fiske" citat från en Babylonsk inskrift från 2000 f. Kr

Kommentera

Teoretiskt borde en 4000 rulle vara starkare än dito 6000 då 4000 blir mer vridstyv då stativet är smalare.
              Den som tycker sex är det skönaste som finns har aldrig varit riktigt skitnödig

Kommentera

I det viktspannet är 5000 storleken en bra kompromiss. Lagom stor och kastar bra.

Kommentera

Låter bra, Mankan , det verkar som om ni är inne på liknade spår som jag, 5600 blir en bra kompromiss o alla klarar dessa spinnvikter, ska inte jerka med den.
                  6600 är kapabel men onödigt stor och bred, 4600 lite liten för 0,34 o mina kastvikter och hamnar då på nervösare varvtal...tror jag.

Kommentera

Jag använder magnetbromsad 4500 till beten upp till ungefär 100 gram. Föredrar den storleken oavsett vad teorin säger, trivs bättre med 45 än 55.
                    Men visst är 5600 en bra storlek till den aktuella betesvikten, särskilt om man fiskar med fyrtrådig lina en bit över 0.30.

Jag kör Samurai Braid 0.31mm på min 45a, tror jag fick på cirka 110-120 meter.

Kommentera

Jaså du får på över hundra 0,31 på 4600... mhm.

Tack för input alla! Nu ska jag begrunda och undersöka marknaden...

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av baliqwerty, 2008-08-31, 09:57
                      11 svar
                      3 664 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg PrN-Sweden  
                      Startad av lausvik, 2013-01-29, 08:46