Bästa multirulle för ultra lätt fiske? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Bästa multirulle för ultra lätt fiske?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Porschen är min andra "traktor" men den är inställd i garaget för säsongen..
    Är inte Porsche en trimmad VW bubbla med fler/bättre kullager ?

Kommentera

Ursprungligen postat av jorgen.mansson Visa inlägg
      Är inte Porsche en trimmad VW bubbla med fler/bättre kullager ?
      Jo, absolut!
      Det står "UT" stämplat på varenda lager i bilen.
      ..och tryckplattan är naturligtvis planslipad på en spegel med 400 våtslip.

Kommentera

Stötte på detta set för Multi UL med totalvikt på 221 gram. Kan det vara något?
        Shimano JDM Aldebaran 2015 Japan model & Legend Inshore Gulf Coast Casting Rods.
        Ser ut som på bilden nedan. //T

Click image for larger version

Name:	1106151611_zpsoesze9kz.jpg
Views:	1
Size:	453,8 KB
ID:	1779689

Kommentera

Ursprungligen postat av tonyex Visa inlägg
          Stötte på detta set för Multi UL med totalvikt på 221 gram. Kan det vara något?
          Shimano JDM Aldebaran 2015 Japan model & Legend Inshore Gulf Coast Casting Rods.
          Ser ut som på bilden nedan. //T

[ATTACH=CONFIG]82911[/ATTACH]
          mycket lättare blir det inte...
          Never let your memories be greater then your dreams...

I händerna på ett klantarsel blir även den dyraste utrustning förvandlad till odugligt skit...

Kommentera

Ursprungligen postat av byggarn Visa inlägg
            mycket lättare blir det inte...
            .... och toktrimmad från fabrik! Det som saknas är en avail-spole för att begrava UL haspelsetet för gott!
            //T

PS: Skulle jag behöva ett multi-ul kit, då skulle jag slå till direkt. Jag har bara hört gott om nya Alde för just UL. Nackdelen är att ordet magnesium finns med i beskrivningen ["electro-coated magnesium frame allowing the reels to subdue bass in the heaviest cover - as well as redfish on the saltwater flats."] och att rullen är bara klassad "Saltwater fine".
            Senast ändrad av tonyex; 2015-11-09, 00:03.

Kommentera

Ursprungligen postat av tonyex Visa inlägg
              Nackdelen är att ordet magnesium finns med i beskrivningen ["electro-coated magnesium frame allowing the reels to subdue bass in the heaviest cover - as well as redfish on the saltwater flats."] och att rullen är bara klassad "Saltwater fine".
              Magnesium med rätt ytbehandling kan säkerligen fungera bra i salta förutsättningar över tid. Själv är jag dock för nervös för att råka skada nämnda ytbehandling så saltet får fäste i metallen och därför fiskar jag vidare med mina aluminiumklumpar i mer oförlåtande miljöer. Tur att det finns rullar i andra material som också kastar lätt.

Ett så där härligt gråtrist svar på trådskaparens frågeställning:
              Även den bästa rulle är dålig på fel spö. Nuförtiden finns en uppsjö av multirullar som är riktigt vassa till beten som väger några få gram men även dessa blir otroligt svårkastade om inte spö, lina och rulle lirar ihop.
              Finn ett riktigt kompetent spö som verkligen gör vad det ska och inte bara är backat av reklamsnack. Efter det kan du för all del välja mellan trimmade små svenskar, guldfärgade runda japaner med bytta spolar, tvålkoppar från sydostasien designade i Sverige eller tvålkoppar byggda i Japan i allsköns utförande.
              Krasst men ganska nära sanningen tror jag.

Både ABU, Daiwa och Shimano har flera låga alternativ som kastar väldigt lätt på rätt spö. Många som avfärdar en original Pixy, MGXtreme eller liknande till riktigt lätta vikter har inte testat dem på rätt spö med rätt lina. Det bör nämnas att det finns än mer specialanpassade "kasta lätt-rullar" än nyss nämnda att tillgå, med eller utan trim.
              Shimanos varianter är minst lika kompetenta men då min kunskap om dessa är små ska jag inte uttala mig.

Själv byggde jag en gammal Daiwa Liberto Pixy Airy Red med Hedgehogs BFS-lager, Alchemy Ultra Light-olja och Smackdown 0.165mm på spolen. Min egna Pixy Pearl Orange med Hedgehog Air-lager följer snällt med ned till 4-5 gram på "fel" spö och med något grov lina så där finns nog lite till att hämta ut. Tyvärr är Zillion 1/8 mitt lättaste spö just nu och inte särskilt UL egentligenså det är svårt för mig att pressa smårullarna.
              Tidigare ägde jag en Daiwa Presso som är en rulle designad enbart för att kasta lätt. Använde den på några olika spön klassade från 1/4oz. Då var den bra UL-multin ingen bra UL-multi...

Den röda rullen hade inga större bekymmer att hänga med bra ner till Zillion 7' nedre kastviktgräns på 1/8oz.
              Billig var den, en ytterligare fördel är att den blev ganska tjusig att titta på:

Name:	AiryRed01a.jpg
Views:	1
Size:	244,6 KB
ID:	1779718
              Både som hel...

Name:	PaketPixy01f.jpg
Views:	2
Size:	306,7 KB
ID:	1779719
              ...och i delar.