Porschen är min andra "traktor" men den är inställd i garaget för säsongen..
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Bästa multirulle för ultra lätt fiske?
Collapse
X
-
Ursprungligen postat av jorgen.mansson Visa inläggÄr inte Porsche en trimmad VW bubbla med fler/bättre kullager ?
Det står "UT" stämplat på varenda lager i bilen.
..och tryckplattan är naturligtvis planslipad på en spegel med 400 våtslip.
Kommentera
-
Stötte på detta set för Multi UL med totalvikt på 221 gram. Kan det vara något?
Shimano JDM Aldebaran 2015 Japan model & Legend Inshore Gulf Coast Casting Rods.
Ser ut som på bilden nedan. //T
Kommentera
-
Ursprungligen postat av tonyex Visa inläggStötte på detta set för Multi UL med totalvikt på 221 gram. Kan det vara något?
Shimano JDM Aldebaran 2015 Japan model & Legend Inshore Gulf Coast Casting Rods.
Ser ut som på bilden nedan. //T
[ATTACH=CONFIG]82911[/ATTACH]Never let your memories be greater then your dreams...
I händerna på ett klantarsel blir även den dyraste utrustning förvandlad till odugligt skit...
Kommentera
-
Ursprungligen postat av byggarn Visa inläggmycket lättare blir det inte...
//T
PS: Skulle jag behöva ett multi-ul kit, då skulle jag slå till direkt. Jag har bara hört gott om nya Alde för just UL. Nackdelen är att ordet magnesium finns med i beskrivningen ["electro-coated magnesium frame allowing the reels to subdue bass in the heaviest cover - as well as redfish on the saltwater flats."] och att rullen är bara klassad "Saltwater fine".Senast ändrad av tonyex; 2015-11-09, 00:03.
Kommentera
-
Ursprungligen postat av tonyex Visa inläggNackdelen är att ordet magnesium finns med i beskrivningen ["electro-coated magnesium frame allowing the reels to subdue bass in the heaviest cover - as well as redfish on the saltwater flats."] och att rullen är bara klassad "Saltwater fine".
Ett så där härligt gråtrist svar på trådskaparens frågeställning:
Även den bästa rulle är dålig på fel spö. Nuförtiden finns en uppsjö av multirullar som är riktigt vassa till beten som väger några få gram men även dessa blir otroligt svårkastade om inte spö, lina och rulle lirar ihop.
Finn ett riktigt kompetent spö som verkligen gör vad det ska och inte bara är backat av reklamsnack. Efter det kan du för all del välja mellan trimmade små svenskar, guldfärgade runda japaner med bytta spolar, tvålkoppar från sydostasien designade i Sverige eller tvålkoppar byggda i Japan i allsköns utförande.
Krasst men ganska nära sanningen tror jag.
Både ABU, Daiwa och Shimano har flera låga alternativ som kastar väldigt lätt på rätt spö. Många som avfärdar en original Pixy, MGXtreme eller liknande till riktigt lätta vikter har inte testat dem på rätt spö med rätt lina. Det bör nämnas att det finns än mer specialanpassade "kasta lätt-rullar" än nyss nämnda att tillgå, med eller utan trim.
Shimanos varianter är minst lika kompetenta men då min kunskap om dessa är små ska jag inte uttala mig.
Själv byggde jag en gammal Daiwa Liberto Pixy Airy Red med Hedgehogs BFS-lager, Alchemy Ultra Light-olja och Smackdown 0.165mm på spolen. Min egna Pixy Pearl Orange med Hedgehog Air-lager följer snällt med ned till 4-5 gram på "fel" spö och med något grov lina så där finns nog lite till att hämta ut. Tyvärr är Zillion 1/8 mitt lättaste spö just nu och inte särskilt UL egentligenså det är svårt för mig att pressa smårullarna.
Tidigare ägde jag en Daiwa Presso som är en rulle designad enbart för att kasta lätt. Använde den på några olika spön klassade från 1/4oz. Då var den bra UL-multin ingen bra UL-multi...
Den röda rullen hade inga större bekymmer att hänga med bra ner till Zillion 7' nedre kastviktgräns på 1/8oz.
Billig var den, en ytterligare fördel är att den blev ganska tjusig att titta på:
Både som hel...
...och i delar.
Kommentera
Foton
Collapse
Relaterat
Collapse
Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
---|---|---|---|---|
Startad av baliqwerty, 2008-08-31, 09:57
|
11 svar