Bästa multirulle för ultra lätt fiske? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Bästa multirulle för ultra lätt fiske?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Ursprungligen postat av jorgen.mansson Visa inlägg
    Nu vet jag äntligen vad vi ska svara alla dom som ställer frågor om Multi-rullar här på FS.
    Jag kanske borde skrivit "känner man behov av den typ av manual som normalt medföljer så kanske man borde fundera på att stanna med haspel".

För det inser ju du också Jorgen ! att 90% av dom frågor som ställs om multirullar inte har sin lösning i att läsa manualen. Det brister i förståelse för mekanik, teknik, underhåll och smörjmedlens betydelse. Och den förståelsen får du inte i de manualer jag läst. Kanske dom Japanska är bättre (om man hade begripit dom)

Tonyex och du vet ju att smörja sin rulle är mycket mer än 2 droppar här varje år eller? Vilken olja du använder beror ju på vad du vill ha för egenskaper. Det står INTE i manualen. Vill du max prestanda eller max längd serviceintervall och eller max lasttåliga lager. Hur många droppar inte racing olja i sina lager och sedan dänger jiggar på 120 gram och fattar noll när lagren ryker! Jag smorde ju rullen i våras
    Det finns två ting som är oändliga - universum och människans dumhet, Men när det gäller universum är jag inte helt säker. [Albert Einstein]

Att klaga är som att sitta i en gungstol – du har något att göra men du kommer ingenstans. [Dalai Lama]

Kommentera

Ursprungligen postat av Silverbågen
      .....men vissa är traktorer...?

/S
      Det beror på vem man frågar ... //T

Kommentera

Lamborghini har också gjort traktorer...
        Ingen fisk är chans för fisk.
        https://ingenvidarefiskeblogg.wordpress.com/

Kolla gärna in min Youtube-Kanal. Finns en massa kul skit där.
        https://www.youtube.com/user/jurgenjons

Kommentera

Ursprungligen postat av Exxet Visa inlägg
          Jag kanske borde skrivit "känner man behov av den typ av manual som normalt medföljer så kanske man borde fundera på att stanna med haspel".
          Hej Exxet,
          jag håller ofta med dig i det du skriver i dina inlägg men det här instämmer jag inte i.
          En produkt bör ha en handhavandebeskrivning som är någorlunda vettig.
          Jag håller givetvis med vad beträffar detaljer, droppar hit och dit, olika smörjmedel, UL-tvättar mm, det lär man sig med tiden.

Runt år 2000 när min grabb, då 11 år skulle få nytt haspelspö såg jag den där fina Ambassadeuren som man drömde i sin barndom när man låg i mörkret i stugan med en ficklampa på axeln och N&N i näven....halva priset, så även jag fick med mig ett nytt spö, Conolon Premier, Amb S5600C.

Nu kommer min poäng, i 30 år hade jag bara kastat med haspel, hade ingen aning om de grundläggande skillnaderna i kastteknik osv.. Kände ingen direkt som använde multi. NU hade det hjälpt om manual-helvetet åtminstone visat grunderna i kastteknik, hade haft liiiiite tydligare bilder än de feta pilarna som pekade över halva rullen där man skulle olja. Det gick inget vidare, rullen hamnade på hyllan....som du skriver jag "stanna med haspel".

Mycket var bättre förr, det var även ABU's instruktionshäften. Jag har ett häfte för 5000/6000, tryckt 1960, 30 sidor (visserligen tvåspråkigt)...och DET häftet är mycket mer utförligt än det som följde med min rulle.
          Ok, nu finns det mycket att hitta på tuben osv men jag tycker ändå att ABU kunde leverera med ett instruktionshäfte som lever upp till namnet, hur svårt kan det vara?

//Kenneth
          Senast ändrad av KeBa; 2015-11-08, 18:49.

Kommentera

Ursprungligen postat av KeBa Visa inlägg
            Ok, nu finns det mycket att hitta på tuben osv men jag tycker ändå att ABU kunde leverera med ett instruktionshäfte som lever upp till namnet, hur svårt kan det vara?
            Det behövs inte. Det är ju inte svårt att köra en traktor.

Lite mer seriöst: UT och liknande entusiaster har alltid funnits. Utmaningen var att hitta till dom , om man kan inget i området, så jag känner igen mig. Du nämnder något som är mkt intressant och det är kastteknik med haspel eller multi. Jag kastar med samma rörelse och även med samma hastighet, men det ligger mkt träning bakom det och dessutom jag har lagt mkt tid på att förstå hur mina rullar lirar samt hur kan jag förbättra dom.

Ursprungligen postat av joens Visa inlägg
            Rättelse: De bygger traktorer även idag, men jag vet inte om de har samma ägare som racingbilar.

//T
            Senast ändrad av tonyex; 2015-11-08, 19:00.

Kommentera

Ursprungligen postat av tonyex Visa inlägg
              Det behövs inte. Det är ju inte svårt att köra en traktor.
              Nä det vet jag ju nu..
              Idag har jag hyfsat bra koll på klassisk Amba och det har jag FS, UT och några fler att tacka för.

Visst är gamla Amba som traktorer och det passar mig fint!
              ....och ja, jag kör givetvis Volvo!
              Senast ändrad av KeBa; 2015-11-08, 19:02.

Kommentera

Ursprungligen postat av KeBa Visa inlägg
                Hej Exxet,
                jag håller ofta med dig i det du skriver i dina inlägg men det här instämmer jag inte i.

//Kenneth
                Men naturligtvis instämmer jag med det du säger. Jag vet att jag tar i lite extra lite i överkant i det jag säger, mycket för att få en reaktion. Lite som doktorn som frågar om det gör ont och petar som ett dun. Kläm till ordentligt och se vad reaktionen blir.

Så helt klart har du rätt. Jag har aldrig menat annat än det du säger faktiskt. Bara det att som de flesta ser ut idag kan man lika gärna vara utan. Och som du säger man hittar mer och bättre info i det stora sanningsträsket internet.
                Det finns två ting som är oändliga - universum och människans dumhet, Men när det gäller universum är jag inte helt säker. [Albert Einstein]

Att klaga är som att sitta i en gungstol – du har något att göra men du kommer ingenstans. [Dalai Lama]

Kommentera

Ursprungligen postat av joens Visa inlägg
                  Och Porsche med.

Kommentera

Ursprungligen postat av Jester Burk II Visa inlägg
                    Och Porsche med.
                    Porschen är min andra "traktor" men den är inställd i garaget för säsongen...den ska ut och harva igen nästa år, vårbruket börjar i mars.

Kommentera

Frågan om vad man ska fiska med beten ner mot 3 g och kanske mer specifikt då med en multirulle. Jag fiskar mest efter gädda med Mc Rubber odyl men då och då åker vi till en liten sjö med tusenbröder. Jag gillar verkligen inte känslan med haspel. Fråga mig inte varför. Har aldrig gjort det förrän nu efter att ha köpt mig min första kvalitativa haspelrulle. Mer om det senare.

Dåligt spö kanske är orsaken eller för enkla rullar? Ingen aning faktiskt. Det jag vet är att jag sedan 30 år alltid föredragit multi. Men visst har jag använt mitt UL spö med en haspel och jiggar och andra små beten ner mot 4-5 g och fått fisk. Men om jag istället skulle kunna använda en multi så.....vore det mumma. Mer fisk? Förmodligen inte. Effektivare fiske? Inte en susning. Roligare? Definitivt för mig. Dessutom gillar jag utmaningar så jag har inget emot att modda en 2500 som jag gjort bara för att det är kul.

I veckan köpte jag min första "dyra" haspel och den gav faktiskt haspeln en helt annan känsla. Ett bra spö hade jag redan. Kul men jag är tekniknörd till yrket så jag kommer inte att ge upp letandet efter den perfekta multirulle till UL.

Min toktrimmade 2500 fungerar riktigt bra men inget är så bra så att det inte kan bli bättre
                      Senast ändrad av Mankan G; 2015-11-08, 20:24.
                      "Gudarna draga ej från människans utmätta levnad de timmar som ägnats åt fiske" citat från en Babylonsk inskrift från 2000 f. Kr

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av baliqwerty, 2008-08-31, 09:57
                      11 svar
                      3 661 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg PrN-Sweden  
                      Startad av lausvik, 2013-01-29, 08:46