Bästa multirulle för ultra lätt fiske? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Bästa multirulle för ultra lätt fiske?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Ursprungligen postat av uffe62 Visa inlägg
    Bästa rullen 'ur lådan' som jag provat är Revo Mgxtreme. Den slår som rullar som Daiwa Steez utan trim.
    Dock så är Daiwan minst lika skön att fiska med. Har nu köpt en sv-spole till den och keramiskar kullager så nu kastar den nästan lika bra.

/Mvh Uffe
    Har den japansk manual

Kommentera

Ursprungligen postat av tonyex Visa inlägg
      Tyvärr , den kommer med manualen på japanska.
      //T
      Och vem behöver en manual till en fiskerulle ? ? ? Vad står i en sådan ? Vart man vevar och hur man frikopplar och hur man gör när man kastar som i ABU:s medföljande lilla häfte?

Sida ett, kom igång med ditt fiske,
      Placera rullen på översidan av spöt i det för rullen avsedda fästet. Rullen monteras med veven på höger sida när du står bakom spöt med spetsen pekandes ifrån dig. Linan ska föras ut genom det lilla ögat i linföraren som du finner på rullens framsida, den sida som är från dig när du håller spöt.

Kan inte tänka mig att någon avstår från en drömrulle för att manualen är på japanska
      Det finns två ting som är oändliga - universum och människans dumhet, Men när det gäller universum är jag inte helt säker. [Albert Einstein]

Att klaga är som att sitta i en gungstol – du har något att göra men du kommer ingenstans. [Dalai Lama]

Kommentera

ABU:s medföljande lilla häfte?
        Den där nästan ingen har läst även om dom borde gjort det

Obs, finns bara i en utgåva, oavsett hur rullen ser ut tror manualen det är en klassisk rund.
        (diskriminering av LP användare ?)

Kommentera

Ursprungligen postat av jorgen.mansson Visa inlägg
          Den där nästan ingen har läst även om dom borde gjort det

Obs, finns bara i en utgåva, oavsett hur rullen ser ut tror manualen det är en klassisk rund.
          (diskriminering av LP användare ?)
          Läste manualen till min första ambassadeur runt år 2000, S5600C.
          Det slutade med att den hamnade på hyllan i 10år.
          Manualen suger verkligen..

Kommentera

Ursprungligen postat av KeBa Visa inlägg
            Läste manualen till min första ambassadeur runt år 2000, S5600C.
            Det slutade med att den hamnade på hyllan i 10år.
            Manualen suger verkligen..
            Click image for larger version

Name:	Photo 2015-11-07 19 39 07.jpg
Views:	1
Size:	750,2 KB
ID:	1779670

Så ytterligare en fördel med import då har man inget att skrämma upp en då man har noll koll vad som står (vissa kan ju se detta som en nackdel då det gäller underhåll och en djupare förståelse om sin rulle men realister har vi ingen plats för på internet)

/Blodigt allvarlig Apa

Kommentera

Ursprungligen postat av Monkey Visa inlägg
              [ATTACH=CONFIG]82881[/ATTACH]

Så ytterligare en fördel med import då har man inget att skrämma upp en då man har noll koll vad som står (vissa kan ju se detta som en nackdel då det gäller underhåll och en djupare förståelse om sin rulle men realister har vi ingen plats för på internet)

/Blodigt allvarlig Apa
              Jo, så kan det va.
              I manualen stod det att mek-bromsen skulle ställas så att om man "knyckte" med spöt skulle betet falla ca 20cm, detta innebar att kastlängderna blev trist korta.
              När det gällde smörjning så kunde man inte se vart pilarna pekade var man skulle olja / fetta in.
              Minns att jag kontaktade abu om det fanns någon bättre beskrivning....nix.

Kommentera

Ursprungligen postat av Exxet Visa inlägg
                Och vem behöver en manual till en fiskerulle ? ? ? Vad står i en sådan ? Vart man vevar och hur man frikopplar och hur man gör när man kastar som i ABU:s medföljande lilla häfte?
                Jag tror att jag menade någonting annat. Är det inte så att "att läsa" gör man när man går i tvåan? Det var självmål, sorry!

Nu lite mer seriöst, med tanke på de PM jag får, då kan jag erkänna att "man" borde läsa fiskerullens manual oftare. Och det gäller de flesta märken.

Att en fiskerulle är bättre än en annan beror oftast på att "skiten bakom spakarna" har preferenser. Oftast är det svårt att göra en opartiskt bedömning. De flesta av oss kan inte det. Som jag har skrivit tidigare, entusiastvärdet höjer priset, men inte prestanda vid vattnet.

... och visst, ABU rullar är traktorer, men det är den enda som är bra som dom.

X:et: ledsen mannen , men när jag läser dina inlägg uppfattar jag dig som en bakåtsträvare och jag vet att du är inte en sådan. Känslan jag får är samma som jag beskrev tidigare så här: Jag är nöjd med min 90-tals mobil, jag inte inte ha någon j.... smartpån.

//T
                Senast ändrad av tonyex; 2015-11-08, 10:52.

Kommentera

Ursprungligen postat av tonyex Visa inlägg
                  Jag tror att jag menade någonting annat. Är det inte så att "att läsa" gör man när man går i tvåan? Det var självmål, sorry!

Att en rulle är bättre än en annan beror oftast på att "skiten bakom spakarna" inte förstår hur ska man få ut det mesta av sin rulle.

Visst, ABU rullar är traktorer, men det är den enda som är bra som dom.

//T
                  Hej Tonyex! Mina ord var inte riktade till dig som skribent. Jag förstår varför du med dina kunskaper och insikter om dessa rullar skrev så. För jag håller med om att många borde läsa även den delen jag lite ironiskt försökte leka med.

Mina ord va mer som en funderare till alla dom som tänkte "aj fan japansk manual vilket shit" när dom läste ditt inlägg. Kunskap och insikt är A och O när man har en multi eller LP-rulle.

Jag håller med dig, känner man behov av en manual så kanske man borde fundera på att stanna med haspel.

En manual kan ALDRIG ta höjd för hur du ska sköta din rulle. Den kan bara ge allmänna råd som KANSKE stämmer för medelfiskaren i normala miljöer. Så visst förstår man inte Varför det som står i manualen står där, så kan man lika bra låta bli att läsa.

Att ABU-rullar är traktorer går jag med på. Andra får gärna åka runt med sina Lamborghini och Ferraris som är så mycket bättre på toppfart, prestanda mm. Men man ska inte glömma att mångas fiske är att dra timmerstockar och göra det trotts bristande underhåll och i alla jävliga miljöer och väder och dessutom göra det med fullgoda prestanda som uppfyller den stora massans krav med råge. Ja då är det en jä... bra och högpresterande traktor som tom vissa Lamborghini frälsta gärna vill mäta sig mot.

Inte ska du va ledsen för det Tonyex
                  Bakåtsträvare icke men kalla mig gärna en framtidsbroms. Allt nytt är inte guld, alla pratar om denna enorma utveckling av material och utrustning. Låt mig skratta lite. Jag har fiskeprylar som är både 30 och 40 år som den stora massan inte kan skilja från dagens annat än på design och utseende. Det går lite hysteri i tron att allt nytt är så ENORMT mycket bättre. Och många vill gärna tro att en rulle för 5000:- är 10x bättre än den för 500:-. Sanningen är kanske 5% på vissa egenskaper men 50% sämre på andra. ALLT är ett kompromissande tålig, snabb, uthållig, stark, smidig osv osv, att fantastiska rullar är bäst på allt är en tro som inte stämmer. Man betalar väldigt mycket pengar för att vinna lite lite på vissa egenskaper men tappar samtidigt andra. Det är en konstruktörs dilemma även i dessa högteknologiska tider.
                  Senast ändrad av Exxet; 2015-11-08, 11:10.
                  Det finns två ting som är oändliga - universum och människans dumhet, Men när det gäller universum är jag inte helt säker. [Albert Einstein]

Att klaga är som att sitta i en gungstol – du har något att göra men du kommer ingenstans. [Dalai Lama]

Kommentera

Ursprungligen postat av Exxet Visa inlägg
                    Hej Tonyex! Mina ord var inte riktade till dig som skribent. Jag förstår varför du med dina kunskaper och insikter om dessa rullar skrev så. För jag håller med om att många borde läsa även den delen jag lite ironiskt försökte leka med.

Mina ord va mer som en funderare till alla dom som tänkte "aj fan japansk manual vilket shit" när dom läste ditt inlägg. Kunskap och insikt är A och O när man har en multi eller LP-rulle.

Jag håller med dig, känner man behov av en manual så kanske man borde fundera på att stanna med haspel.

En manual kan ALDRIG ta höjd för hur du ska sköta din rulle. Den kan bara ge allmänna råd som KANSKE stämmer för medelfiskaren i normala miljöer. Så visst förstår man inte Varför det som står i manualen står där, så kan man lika bra låta bli att läsa.

Att ABU-rullar är traktorer går jag med på. Andra får gärna åka runt med sina Lamborghini och Ferraris som är så mycket bättre på toppfart, prestanda mm. Men man ska inte glömma att mångas fiske är att dra timmerstockar och göra det trotts bristande underhåll och i alla jävliga miljöer och väder och dessutom göra det med fullgoda prestanda som uppfyller den stora massans krav med råge. Ja då är det en jä... bra och högpresterande traktor som tom vissa Lamborghini frälsta gärna vill mäta sig mot.
                    Enig med dig, utan den här detaljen: Fiskerullar är inte bilar! Annars blev det "spot on". //T

Kommentera

Nu vet jag äntligen vad vi ska svara alla dom som ställer frågor om Multi-rullar här på FS.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av baliqwerty, 2008-08-31, 09:57
                      11 svar
                      3 711 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg PrN-Sweden  
                      Startad av lausvik, 2013-01-29, 08:46