Lågprofil från ABU - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Lågprofil från ABU

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

..instämmer överlag Tony med det du skriver. Sen får man nog acceptera mer och mer mumbojumbo i materialväg så länge trenden med jakt på låg vikt fortsätter. Visst är det trevligt med låg vikt, men i många fall vill åtminstone jag ha hög vikt, dels för känslans skull, dels för balansen ihop med spöt..men vi är väl kanske lite mer armstarka än de som sätter trenderna!

Sen ska man väl inte totaldissa kompositmaterial på "rätt plats". De nya trafikflygplanen görs ju till stor del i komposit, precis som skjutvapen, bilar etc. Man har väl tom börjat limma ihop flygplan istället för svets och nit...måste vara varje gammal modellplansbyggares våta dröm =)

Kommentera

Ursprungligen postat av tonyex Visa inlägg
      Har du missat sökfunktionen nu igen eller? Det finns bara 1000 trådar om toro rullar här på fs....
      //T

Ursprungligen postat av Hippo Visa inlägg
      Skulle jag handla EN lp idag (för en rimlig peng) för diverse jigg, vertikal, normalt spinnfiske så fick det nog bli en Citica 201E som går att finna för 12-1300...
      Jag kan få tag på en Premiere för 1300, det är därför det kliar i fingrarna.

Ursprungligen postat av Hippo Visa inlägg
      Att jag sedan idag gick och spontanköpte en Revo MGX (plastig jävel) är en helt annan sak..man är ju nyfiken =)
      Bloggen | Portfolio

Kommentera

Premiere för 1300 låter som ett klipp, det ska vara riktigt bra rullar..åtminstone om vi talar om den variant som har både centrifugalbroms och magnet..

Kommentera

Finns det fler varianter alltså? Går det att se på rullen och/eller förpackningen vad som är vad?
          Bloggen | Portfolio

Kommentera

Men vänta nu , du kan inte bara köpa en rulle för att den har grym broms ( carbon matrix) , något som kostar 50 kr att uppgradera! Dessutom killen ska vertikala, hur mkt broms ska ha behöva? Vi pratar inte om att stoppa en viking line färja här. Viento har en grym broms den med, så du får en grym broms och även twitchingbar! hehe

Sen HenkeW, med det jag vet sedan tidigare (egna erfarenheter) om revo rullar, jag tror att jag kan komma med konkreta exempel på vilka brister de har. Jag vill inte skriva om det. OK?

//T
            Utan att ha fiskat vertikal själv och därmed med risk för att skjuta mig i foten så låter det inte som att det är helt oviktigt med en hyfsad broms på en rulle som ska bedriva ett fiske med korta, styva spön och tunna flätlinor ofta drillandes fisk på kort lina rakt nedanför båten. En bra broms innebär ju inte endast stoppkraft liksom utan att en broms är jämn är ju också av betydelse. Särskilt när ingenting av utrustningen töjer sig eller bugar djupt vid drillning.

Bara en tanke jag hade.

Kommentera

Ursprungligen postat av Sg Visa inlägg
              Utan att ha fiskat vertikal själv och därmed med risk för att skjuta mig i foten så låter det inte som att det är helt oviktigt med en hyfsad broms på en rulle som ska bedriva ett fiske med korta, styva spön och tunna flätlinor ofta drillandes fisk på kort lina rakt nedanför båten. En bra broms innebär ju inte endast stoppkraft liksom utan att en broms är jämn är ju också av betydelse. Särskilt när ingenting av utrustningen töjer sig eller bugar djupt vid drillning.

Bara en tanke jag hade.
              Det står skriven att rullen har en grym broms, minst lika bra som revos. //T

Kommentera

Det står skriven att rullen har en grym broms, minst lika bra som revos. //T
                Jo jag vet men jag reagerade mest på "hur mkt broms ska han behöva?" Kan vara jag som läste det lite vinklat dock Tolkade det först som att du menade att fiskemetoden som sådan inte krävde någon märkvärdig broms och det var det jag reagerade på

Kommentera

Vissa kör tydligen lyftkranstekniken.
                  Bloggen | Portfolio

Kommentera

Ursprungligen postat av Numse Visa inlägg
                    Finns det fler varianter alltså? Går det att se på rullen och/eller förpackningen vad som är vad?
                    http://www.tradera.com/ambassadeur-r...0213_185393143 är det den här du menar? I så fall är det ett kanonpris. Detta är iofs inte versionen med både centr. och magnetbroms. Det här är den senaste och har i stället IVCB - broms som är en centrifugal som kan regleras via ett reglage på gaveln. Den version jag inte gillar är den första Premieren som bara hade magnetbroms...

Kommentera

Men grabbar, grym broms behöver inte direkt innebära att man kan bromsa vad som helst som rusar !
                      Grym broms kan ju lika gärna innebära att den är silkeslen och att den inte mattas av lång hård användning.

De enklare LPrullar jag har fiskat med har haft en hackig, ojämn broms. Särskilt då de har använts flitigt under en längre tid.
                      Min äldsta LPrulle är inne på sin 4e säsong och på den funkar bromsen (carbon matrix) fortfarande perfekt även fast den inte är omhändertagen som den borde vara.. Den är inte misskött direkt men den är inte lika välservad som mina runda Ambor.

Mao, det är en grym broms !

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av baliqwerty, 2008-08-31, 09:57
                      11 svar
                      3 726 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg PrN-Sweden