Lågprofil från ABU - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Lågprofil från ABU

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Lågprofil från ABU

Jag har alltid varit ganska inbiten på haspel, älskar att fiska med haspel och tycker multirullar känns klumpiga, men nu är det nog dags att ta en titt på lågprofil vilket jag inte gjort förr. Nackdelen är att jag är ganska vilsen i lågprofilsträsket, och tyvärr så har ABU kanske världens sämsta marknadsföring på sina rullar. Har varit inne och tittat på deras hemsida men det står ju inte mer än att de har någon nytt snitsigt bromssystem som ingen fattar ett jota av och att de är gjorda av något häftigt nytt material som, för mig, är ganska ointressant just nu. Vad jag vill veta är storleken på rullen och vad den är lämpad för. Haspel är ju lite enklare, där har man modeller med olika storlekar, men så verkar det ju inte fungera med lågprofilare, där de har en modell per typ av fiske?

Anyway, om någon vänlig själ kan berätta lite om skillnaden mellan ABUs lågprofiler så skulle jag vara tacksam. Jag är ute efter en vertikalrulle och en för gäddfisket senare i höst.
    Bloggen | Portfolio

Vad jag vill veta är storleken på rullen och vad den är lämpad för.
    MGX och Premier är för finlir MGX går inte att använda i saltvatten.

Revo från S till stx är gjorda för lätt spinn.

Torron används till samma saker som en rund Amb i 5500 och 6500 storlek.

Max rullarna är också för lätt spinn.
    Senast ändrad av jorgen.mansson; 2013-06-27, 09:42.

Kommentera

Jag skulle rekommendera att bredda dig lite och titta på andra tillverkare oxå. Det ger dig oändliga möjligheter att hitta en rulle som skulle passa dig och dina behov.

Kör man mkt vertikalt , då är daiwa med främst med megaforce eller viento som jag skulle titta på och framför allt för att de har tumtangent. Jag är inte så förtjust i den, men vissa av mina kompisar som kör mkt vertikal har blivit beroende av tumtangenten. Sen det finns några runda rullar som sitter bättre i handen än de stora LP för gäddfiske.

Envisas du att bara köpa en fiskerulle från ABU och inget annat , då kan du bortse från mitt inlägg.

//T

Kommentera

Tack för infon gubbs, anledningen till ABU just nu är endast för att jag hittat en kille som säljer från ett konkurslager. Kan få ABUs rullar för nästan halva priset, och det är ju ett bra tillfälle.

Känns som att premier kanske kan vara något för vertikal då.
        Bloggen | Portfolio

Kommentera

Kört mitt vertikalfiske med Premier rullar senaste åren, funkar kalasbra. Riktigt fina rullar som du gör blixtsnabba släpp med. Lätta är dom också...

Kör 2st Premier i kombination med ABU Fantasista Suisho -45 och 1st på ett Fantasista Orenjii -60g

Använt mina mycket och dom funkar kladerfritt.

MVH/Gimmy
          [FONT="Verdana"]www.facebook.com/atvcenterfishingteam[/FONT]

Kommentera

Ah schysst att få utlåtande från någon som använt rullen. Nu kliar det ordentligt i fingrarna, köpa köpa köpa
            Bloggen | Portfolio

Kommentera

Är det någon som använt Revo toro 60 som kan säga något om den?
              Bloggen | Portfolio

Kommentera

Ursprungligen postat av Numse Visa inlägg
                Tack för infon gubbs, anledningen till ABU just nu är endast för att jag hittat en kille som säljer från ett konkurslager. Kan få ABUs rullar för nästan halva priset, och det är ju ett bra tillfälle.

Känns som att premier kanske kan vara något för vertikal då.
                Om det är han på Tradera du syftar på som har div rullar ute då tycker jag du ska fundera 1 gång till.
                Kolla hur hans omdömen ser ut, ingen fröjd att läsa direkt.

Ang val av rulle:
                Abus LP rullar S, SX & STX duger alldeles utmärkt till vertikalfiske. De har en mycket jämn och bra broms och det är betydligt viktigare anser jag än Daiwas "plastiga" twitchbar.
                De har en betydligt bättre broms än Abus "max" serie så de tycker jag du ska undvika.

Kolla på Harrissportsmail i England, om du inte vill stödja din lokala butik dvs.

Kommentera

Ursprungligen postat av Numse Visa inlägg
                  Är det någon som använt Revo toro 60 som kan säga något om den?
                  Har du missat sökfunktionen nu igen eller? Det finns bara 1000 trådar om toro rullar här på fs....
                  //T

Kommentera

Ursprungligen postat av HenkeW Visa inlägg
                    De har en mycket jämn och bra broms och det är betydligt viktigare anser jag än Daiwas "plastiga" twitchbar.
                    Tror du att revo rullar är gjorda av aluminium eller? Sök på x-craftic och du får se.
                    Viento är en rätt skön rulle, minst lika bra eller dålig som vilken som helst revo s/st/stx.

//T

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av baliqwerty, 2008-08-31, 09:57
                    11 svar
                    3 715 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg PrN-Sweden