Lågprofil från ABU - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Lågprofil från ABU

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Ursprungligen postat av Cannonball Visa inlägg
    Hmm, jag har funderat på en mgx ett tag...
    Jag blev inte mindre sugen nu!

Köp den! Det är grym!
    http://www.reverbnation.com/burnout28

Kommentera

Kan tillägga att jag plockade bort 2 st av de 4 släggor som satt i IVCB-bromsen från fabrik...2 räcker gott och väl och till skillnad mot ex Mörrum ZX (som har samma bromstyp) så märker man verkligen skillnad när man reglerar bromsverkan via reglaget..

Kommentera

Ursprungligen postat av Hippo Visa inlägg
        Precis varit ute och provat min nya Revo MGX, inhandlad idag. Måste säga att jag är mycket positivt överraskad. Tidigare Revos jag ägt har jag sålt, inte för att de varit dåliga utan eftersom jag aldrig riktigt gillat dem..har helt enkelt funnits annat roligt att fiska med. Blev nyfiken på MGXen pga den höga utväxlingen (7.9:1) och lilla storleken för renodlat jiggfiske med småjiggar efter borre och gös och för just detta ändamål är den galant, kastar riktigt långt och stabilt och allmänt skön att jigga med. Körde bara med 5 och 7 grams skallar till små Relaxjiggar och den fick prova att drilla både gädda, gös och borre =)

Tilläggas är att den fick en rejäl genomgång innan provturen, dvs total nedmontering och smörjning med rätt prylar. Lagertvätt ingick givetvis i detta.

Det som stör mest är att det står "Made in Korea" på en klisterlapp =) En ABU ska vara gjord i Svängsta, som alla vet!

..sen är den rätt plastig, dock snygg i sin mattsvarta skrud, helt enkelt en leksak..dvs onödig men rätt kul.

Tack för att du även gör mig smått intresserad av denna leksaksrulle. Upplever du den som lätt att serva? Sitter vad jag förstår en massa lager i rullen vilket jag alltid är lite skeptisk till. Sen är väl frågan hur tunga beten rullen kan kasta utan att rasa efter några turer. Får man fråga vilket spö som användes under jungfruturen?
        /H

Kommentera

Den är så där lagom halvkrånglig att totaldemontera som de flesta LP-rullar är. Men tar man det stilla så löser det sig också. En finess är att den liksom Toro-rullarna har en lucka som man kan lossa via en skruv och därefter fetta in huvuddrevet...så ur den synvinkeln är den lätt. Spolens lager är även de lätta att nå. Hur pass tunga beten är väl svårt att uppskatta, men hög utväxling och liten spole är åtminstone i min värld en rulle för lätt fiske..så låt säga från 5 gram till ca 30..där är den nog som bäst. Fiskade enbart med småjiggar idag och där var den mycket trevlig. Spöt var ett Berkley Skeletor 8 fot med rek kastvikt upp till 20 gram.

Kommentera

Ursprungligen postat av Hippo Visa inlägg
            Den är så där lagom halvkrånglig att totaldemontera som de flesta LP-rullar är. Men tar man det stilla så löser det sig också. En finess är att den liksom Toro-rullarna har en lucka som man kan lossa via en skruv och därefter fetta in huvuddrevet...så ur den synvinkeln är den lätt. Spolens lager är även de lätta att nå. Hur pass tunga beten är väl svårt att uppskatta, men hög utväxling och liten spole är åtminstone i min värld en rulle för lätt fiske..så låt säga från 5 gram till ca 30..där är den nog som bäst. Fiskade enbart med småjiggar idag och där var den mycket trevlig. Spöt var ett Berkley Skeletor 8 fot med rek kastvikt upp till 20 gram.
            Tack för utförlig berättelse
            /H

Kommentera

Mycket pajkastning mellan Daiwa och ABU anhängare och alla pratar ju för sin sjuka mor...

Jag är inte sponsrad av varken Daiwa eller ABU och därför inte köpt i frågan. Jag har Daiwa Linecouterrullar (Accudepth 27+) i min arsenal och var rulle till sin sak.

När det kommer till vertikalfisket har jag provat Daiwa Megaforce & Viento, Ambassadeur BlackMax, Promax och nu senare Revo Premier.

Av dessa rullar tycker jag helt klart Premieren funkar bäst till ändamålet. Twichingbar på Daiwarullarna har sina fördelar i traditionellt bottenfiske då man vill följa en brantkant. I det pelagiska fisket saknar den funktion. Du vill inte närma dig ekot bitvis underifrån!? Dessutom kan man när man håller om rullen peta till slirbromsstjärnan med långfingret och få samma funktion.

Fördelarna hos Revo Premier jämfört med Daiwarullarna tycker jag är formen, ABU rullen har lågre profil och ligger bättre i min hand. Den matar dessutom ut lina väldigt fint och bidrar till att nå ekot mycket snabbt vid inbromsning.

Sen är vikten en stor fördel... ABU Premier väger 169gram mot Daiwa SMAK (ersättaren till viento) 210 gram. Megaforce väger hela 265 gram. Jag vill ha ett lätt välbalanserat redskap i handen med direktkontakt med betet. Därför använder jag Premier i kombination med Fantasista Suisho spöna. Suisho har balansvikter längst bak på butten och jag kan balansera in spöt att det med hängande jigg balanserar på mitt pekfinger vid rullfästet. Då slipper du trötta handleder efter en dags fiske, du har även direktkontakt med betet och känner minsta touch!

Lycka till!
              [FONT="Verdana"]www.facebook.com/atvcenterfishingteam[/FONT]

Kommentera

..väl skrivet!

Kommentera

Ursprungligen postat av Gimmy Visa inlägg
                  Mycket pajkastning mellan Daiwa och ABU anhängare och alla pratar ju för sin sjuka mor...
                  Visst jag håller med!
                  ... och du är inte känd för att göra det själv eller? Jag kommer fortfarande ihåg dina inlägg om quintrex båtar och om jag minns rätt du var rätt "färgad" då.

Fördelarna med viento har du redan nämnt och visst, den fungerar mkt bra vid brantfisket, bättre än alla andra rullar utan T.B. Dessutom , det är ingen som säger här att premier ska vara en dålig rulle heller.

//T
                  Senast ändrad av tonyex; 2013-06-28, 19:26.

Kommentera

Detta handlade väl inte om Quintrexbåtar... eller gjorde det d?? Skrev att jag var opartisk i denna frågan vilket jag aldrig sagt när det gäller båtar...

Väl ganska svårt att få ett ärligt svar av någon seriös, duktig sportfiskare idag då alla är sponsrade eller färgade på något sätt. Ena året gäller en typ av jigg och spö och nästa år med ny uppdragsgivare är det en annan femma och det gamla glömt... Sen är det aldrig någon som ifrågasätter om jiggen vid fototillfället även satt på linan när fisken högg... !!!

Jag kan dock garantera dig att jag sitter och fiskar i min Quintrex... även om profilbilden säger annat... var innan jag köpte den

Ursprungligen postat av tonyex Visa inlägg
                    Visst jag håller med!
                    ... och du är inte känd för att göra det själv eller? Jag kommer fortfarande ihåg dina inlägg om quintrex båtar och om jag minns rätt du var rätt "färgad" då.

Fördelarna med viento har du redan nämnt och visst, den fungerar mkt bra vid brantfisket, bättre än alla andra rullar utan T.B. Dessutom , det är ingen som säger här att premier ska vara en dålig rulle heller.

//T
                    [FONT="Verdana"]www.facebook.com/atvcenterfishingteam[/FONT]

Kommentera

Ursprungligen postat av Gimmy Visa inlägg
                      Detta handlade väl inte om Quintrexbåtar... eller gjorde det d?? Skrev att jag var opartisk i denna frågan vilket jag aldrig sagt när det gäller båtar...

Väl ganska svårt att få ett ärligt svar av någon seriös, duktig sportfiskare idag då alla är sponsrade eller färgade på något sätt. Ena året gäller en typ av jigg och spö och nästa år med ny uppdragsgivare är det en annan femma och det gamla glömt... Sen är det aldrig någon som ifrågasätter om jiggen vid fototillfället även satt på linan när fisken högg... !!!

Jag kan dock garantera dig att jag sitter och fiskar i min Quintrex... även om profilbilden säger annat... var innan jag köpte den
                      Sitter?? latmask, man ska stå upp och fiska

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Klistrat: Rull-terminologi av Mooki
                      Startad av Mooki, 2011-05-06, 09:17
                      41 svar
                      32 230 visningar
                      18 gillar