Mer konkret...Vad ger trimmet i riktiga meter. - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Mer konkret...Vad ger trimmet i riktiga meter.

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Ursprungligen postat av HenkeW Visa inlägg
    Då det sitter lager i rullen så är det inte alls lång tid det rör sig om.
    Sitter det däremot sintrade bussningar i spolen så behöver de en inkörningsperiod.
    Min rulle blev bättre och bättre ju längre in på säsongen jag kom!
    Håller med Henke ang. lagren.
    De kanske blir ännu bättre efterhand men undrar om det är mätbart?
    Däremot kan jag tänka mig att knivbultens friktion minskar med tiden och den blivit insliten mot evighetsskruven.

Kommentera

Ursprungligen postat av anders@gäddfiske.se Visa inlägg
      Om man nu skulle göra ett test, hur skulle man lägga upp det för att få ett "vetenskapligt" relevant resultat?

Mina tankar går så här. Två rullar identiska förutom på trimmet, väl fungerande och välservade, båda inkörda. Samma spö för att få bort fel orsakade av spöt, spön är individer och kastar olika så jag skulle inte använda olika spön. Samma lina vad avser dimension och modell.

Sen börjar det bli knepigare. Vilka beten? Rullarna kan vara olika bra på olika saker, ett trimm som kanske inte märks mätbart på ett bete kanske funkar på ett annat bete. Det samma gäller spön, en trimmad rulle kanske kan nytja ett lättare spö där en otrimmad inte fungerar (om nu trimm funkar).

Sen själva genomförandet, vad mäter man, och hur? Jag tror på någon form av mätserie, säg 25 kast med rejäl uppvärmning innan. Kanske går det att markera på linan med en vattenfast penna? Och mäta upp linan efteråt med måttband?

Vad tror ni?
      He,he...ett fall för "mythbuster" kanske!?

Kommentera

Ursprungligen postat av anders@gäddfiske.se Visa inlägg
        Om man nu skulle göra ett test, hur skulle man lägga upp det för att få ett "vetenskapligt" relevant resultat?

Mina tankar går så här. Två rullar identiska förutom på trimmet, väl fungerande och välservade, båda inkörda. Samma spö för att få bort fel orsakade av spöt, spön är individer och kastar olika så jag skulle inte använda olika spön. Samma lina vad avser dimension och modell.

Sen börjar det bli knepigare. Vilka beten? Rullarna kan vara olika bra på olika saker, ett trimm som kanske inte märks mätbart på ett bete kanske funkar på ett annat bete. Det samma gäller spön, en trimmad rulle kanske kan nytja ett lättare spö där en otrimmad inte fungerar (om nu trimm funkar).

Sen själva genomförandet, vad mäter man, och hur? Jag tror på någon form av mätserie, säg 25 kast med rejäl uppvärmning innan. Kanske går det att markera på linan med en vattenfast penna? Och mäta upp linan efteråt med måttband?

Vad tror ni?
        Låter lika meningslöst som tidningarnas årliga "de bästa multirullarna" test. Hur bedömer man subjektiva saker som känsla, hur lättkastad rullen är, etc. Och hur ska de tolka resultaten som inte har samma spö som i testet ? Hur bedömer man vilket är bäst, en lättkastad rulle som kastar två meter kortare men aldrig trasslar eller den svårkastade rullen som kastar längre men trasslar oftare ? Eller är det den som kastar långt med beten från en viss vikt eller den som kastar bra även med lätta och fladdriga beten ? Fiske handlar om känsla, inte vetenskap. Konst, kanske man kan säga.

Kommentera

Till skillnad från casting där centimeter räknas handlar för de flesta jag känner fisket om just känsla, snarare än maximal prestation. Har man utrustning som känns kanon, har man roligare när man fiskar.
          Ser man till forumets totala innehåll handlar uppskattningsvis 70-80% om just utrustning. Så det är väl ingen överdrift att påstå att utrustningen förefaller spela en mycket stor roll för de fiskare som hänger på Fiskesnack.

Frågan om rulltrim och dess betydelse för prestanda och känsla dyker ju upp med jämna mellanrum och svaren blir ju ofta desamma. Ett läger som pumpat in en månadslön för att få deras rullar att prestera bäst. Ett läger tycker deras rullar funkar bra original, samt en god portion däremellan som tycker lagerbyte räcker.
          Jag brukar alltid jämföra med bilar. Skillnaden mellan att ta Ferrari och Kadett till jobbet i stan är marginell när det kommer till tidsbesparing (jämför kastlängd). Känslan av att framföra en Ferrari tycker nog dock de flesta överstiger känslan i kadetten vilket återigen kan översättas i kullagrade vevar eller vad man nu har för böjelse.
          Man bör också komma ihåg att i rulltrimning gäller enligt min upplevelse i allra högsta grad "the law of diminishing returns". När en rulle nått en vis grad av funktion (ny eller trimmad) gör förbättringarna mindre och mindre nytta i förhållande till insats.

Jag har två rullmodeller jag tycker funkar fantastiskt i originalutförande med bara en omsmörjning. Ambassadeur 2500 är en av dem och det är just därför jag har så svårt att verkligen rekommendera trim till den.

Kommentera

Håller med det mesta, men håller inte med om det där med Kadetten och Ferrarin. Har ägt flera stycken och vete f-n om inte min ex 2,2-liters -78 Kadett har varit den ballaste bilen jag ägt. Körglädje och känsla i potens. Dessutom tror jag att den är en snabbare och smidigare bil att köra i stan än LyxFiaten. Ångrar än idag att jag sålde den.

Kommentera

Det är kasttekniken och linan samt draget du kastar med. Har en gammal 5000 c 70 tal. Jag tog bort kullagren och ersatte dom med bronslager sen tog jag bort kastvikterna. skaffade en kvalitets lina'Solar xt. o.27 sedan skaffade jag ett spinnspö enahandas. Och kastar med gnosjödrag 15 gr. Jag kastar längst bland mina kompisar. Men tummen får man ha koll på.// Tegen

Kommentera

Rulltrimming är ju roligt!

Jag kan säga så här att jag har spenderat flera månadslöner och väldigt mkt tid på att trimma fiskerullar och för det mesta har jag varit nöjd med resultatet. Listan av rullar som jag har trimmad är lång, mkt lång och man hittar på den listan rullar som kostar bara 50 USD upp till rullar med jänkarpris på över 500 USD. Frågan är om det går att försvara ekonomiskt, men det ska jag inte gå in på nu.

Som jag har ADHD eller någon annan bokstavskombination, ger jag aldrig upp, så för att komma vidare har jag varit tvungen att investera i lite dyrare rulla hela tiden. Att dyrare rullar är med raffinerade och kommer med bättre komponenter är ingen nyhet. Det som jag tycker var mkt intressant är att det fanns mer variation på trimningsdelar och att man kunde få ut mer från rullen.

Just nu fiskar jag ofta med sådana tråkiga rullar som det går inte att trimma överhuvudtaget och jag har försökt , tro mig. Faktum är att de kommer med de bästa komponenter jag har sett hittills. Och andra sidan, dessa rullar kastar såpass långt att jag har gått ner i längden på spön, vilket har gjort att timmarna vid vattnet har blivit ännu roligare.

Det är värt att nämnda att om man vill kasta med beten som väger typ 30g eller mer , då behövs inte någon exceptionell trimning av fiskerulle om man vill kasta längre.

//T

Kommentera

Ursprungligen postat av tonyex Visa inlägg

Det är värt att nämnda att om man vill kasta med beten som väger typ 30g eller mer , då behövs inte någon exceptionell trimning av fiskerulle om man vill kasta längre.

//T
                  Precis! Och till betena under 30 gram väljer man istället en haspelrulle, som varken behöver trimmas eller vara särskilt dyr.

Kommentera

Ursprungligen postat av Barramundi Visa inlägg
                    Precis! Och till betena under 30 gram väljer man istället en haspelrulle, som varken behöver trimmas eller vara särskilt dyr.
                    Jag har frågat dig samma sak många gånger och blir inte klok på det: Vad är det en haspelrulle? - - -

//T

Kommentera

Ursprungligen postat av tonyex Visa inlägg
                      Jag har frågat dig samma sak många gånger och blir inte klok på det: Vad är det en haspelrulle? - - -

//T
                      jag kan försöka:
                      En så kallad haspelrulle är ett tidigt försök att utforma en fiskerulle. Haspelrullen fungerar ungefär som gamla tiders spinnrock och försöker mestadels genom att tvinna linan få den att stanna på en i förhållande till kastriktningen felställd spole. Haspelrullen tvingar med hjälp av en bygel linan i en tvär vinkel vilket utöver försämrad kontakt med lina och bete även ökar slitaget på lina och konstruktion. Då spolens vinkel i förhållande till kastriktningen är felkonstruerad och "rullen" på grund av konstruktionsmiss måste hänga på undersidan har fiskaren i princip ingen kontroll över kastet.
                      Haspelrullen har dock en skara trogna anhängare för vilka okontrollerade "längdkast" är av störst betydelse. Dessa fiskare brukar kännetecknas av enormt tålamod, då en stor del av tiden ägnas att reda ut vad de kallar "vindknutar".

För den som är intresserad av haspelfiske finns "rullarna" ofta att köpa på bensinmackar med spö, lina och ett par beten till priset av en Buster Jerk.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av baliqwerty, 2008-08-31, 09:57
                      11 svar
                      3 715 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg PrN-Sweden  
                      Startad av lausvik, 2013-01-29, 08:46