Mer konkret...Vad ger trimmet i riktiga meter. - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Mer konkret...Vad ger trimmet i riktiga meter.

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Mer konkret...Vad ger trimmet i riktiga meter.

Hello fiskekamrater.

Hemma..sjuk= tråkigt

Då kommer en massa funderingar igång..

Suttit och bytt till lättad linspridare +keramisk knivbult, tvättat ur lager o smörjt på min 4500C Heritage. Gillade den skarpt innan och kan ju inte bli sämre nu..

Men .. nu kommer det

Har någon med en otrimmad t ex 2500C (gillar ju de bäst..) testat mot en trimmad , med det "nya trimmet" från UT - vad skillnaden faktiskt blir i meter med samma spö lina drag...??
    Väldigt nyfiken på resultatet från ett sådant test - Någon??
    Eller är det för att vi gillar att meka serva modda våra rullar som är den största vinsten samt att hålla kilopriset högt...för gratis är det ju inte.. men som har den berömda känslan..och att man gjort något själv.

Alltså : någon som gjort någon jämförelse är min undran?

Mvh
    //Anders

Jag hoppas verkligen du får svar på det här för jag är också jäkligt nyfiken!
    Min första 25'a hann jag knappt börja kasta med innan jag hamnade i trimträsket ....och efterföljande rullar har byggts om omedelbart efter jag skaffat dom.
    Det beror nog på känslan du skriver om....eller är det tvångstankar!
    Synd att inte UT är aktiv här längre, han hade säkert givit en mycket saklig och pedagogisk redogörelse.

Kommentera

Ursprungligen postat av KeBa Visa inlägg
      Jag hoppas verkligen du får svar på det här för jag är också jäkligt nyfiken!
      Min första 25'a hann jag knappt börja kasta med innan jag hamnade i trimträsket ....och efterföljande rullar har byggts om omedelbart efter jag skaffat dom.
      Det beror nog på känslan du skriver om....eller är det tvångstankar!
      Synd att inte UT är aktiv här längre, han hade säkert givit en mycket saklig och pedagogisk redogörelse.
      Reducering av efterköpsdissonnans?

/S
      [FONT=Verdana]Karta om Havsöringsplatser i Stockholmsområdet [/FONT]
      [FONT=Verdana] Havsöring i Stockholmsområdet (från land) [/FONT]

Kommentera

Ursprungligen postat av KeBa Visa inlägg
        Själv gör jag precis tvärtom, dvs jag försöker att genom åtgrder om rengöring, optimal smörjning och justering optimera kastegenskaperna hos mina otrimmade rullar. Först när jag upplever att jag får ut den maximala ur rullen kommer jag att börja byta ut standarddelar mot trimdelar.

Kommentera

Go kväller KeBa...:-)

Du...kan inte tänka dig att bygga tillbaka en 2500a till original någon gång när tristessen slår till och testa lite ... kasta lite för allt vad org. lagren håller för... kontra låta keramhybridera yla i vårkvällen....vackert episkt...
          och vi får veta....:-)

Ha en bra kväll alla glada

Mvh
          Anders

Kommentera

Det skulle onekligen vara intressant. Jag har inte genomfört några vetenskapliga dubbelblindstudier där alla spolar färgats till rosa och delats ut i numrerade kuvert. Däremot testade jag förra sommaren att köra parallellt med två rullar. Den ena "fultimmad" dvs med originalprylar, sånär som på nya keramhybrider av ok kvalitet och ett extra lager i gaveln. Den andra rullen med UT 2500 Performance. Tilläggas kan att polaren körde likadan rulle, fast helt original och samma spömodell. Samma batch på rullarna och köpta nya samma vår.
            I praktiken kastade rullarna likvärdigt. Vi testade faktiskt att "tävla" i längdkastning just för att jag ville få bekräftat att mina trim var jävligt bra. Men icke.

Nu har vi ganska olika kastteknik, men även vid rotation av utrustningen var de trimmade prylarna i praktiken marginellt bättre. Vi jämförde dock bara nedslagsplats i vattnet och mätte inte med måttband.
            Som sagt; De rulltrim jag hittils utfört har medfört en förbättring. Men att som vissa säga att skillnaden är som natt och dag beträffande kastlängd kan jag inte tillstyrka. Rullen kanske kastar stabilare, säkrare och med mindre ansträngning ett par meter till. Men en kastlängd som motiverar priset har jag själv hittills inte sett.
            Senast ändrad av barnmorskan; 2013-03-06, 00:11.

Kommentera

Ursprungligen postat av Silverbågen Visa inlägg
              Reducering av efterköpsdissonnans?

/S
              Borde leda till efterköpskonsonans?

Ursprungligen postat av lausvik Visa inlägg
              Själv gör jag precis tvärtom, dvs jag försöker att genom åtgrder om rengöring, optimal smörjning och justering optimera kastegenskaperna hos mina otrimmade rullar. Först när jag upplever att jag får ut den maximala ur rullen kommer jag att börja byta ut standarddelar mot trimdelar.

Bra idé och den mest kostnadseffektiva.
              Jag började med det på första rullen, rengjorde, bytte till ABU-lager och bromslameller....budgetfix alltså = "bra" rulle
              MEN som ofta så hade det varit billigare att köpa "rätt" prylar från början = "bäst" rulle.

Ursprungligen postat av MrMustang Visa inlägg
              Go kväller KeBa...:-)

Du...kan inte tänka dig att bygga tillbaka en 2500a till original någon gång när tristessen slår till och testa lite ... kasta lite för allt vad org. lagren håller för... kontra låta keramhybridera yla i vårkvällen....vackert episkt...
              och vi får veta....:-)

Ha en bra kväll alla glada

Mvh
              Anders
              Klart jag kan, men jag vet inte när jag ska få tid.
              Materiellt sett så är jag nog rustad.
              Testuppsättningarna skulle bli identiska.
              Två krom 25-or.
              Båda är fullvässade idag men jag har kvar alla originalprylar t.o.m de "rassliga" originallagren så jag skulle kunna återställa den ena.
              Två identiska ABU mörrumspö 9ft 12-35g.
              Fasiken va kul det hade varit!
              OM det blir så blir det tidigast i höst.

Ursprungligen postat av barnmorskan Visa inlägg
              .....Men att som vissa säga att skillnaden är som natt och dag beträffande kastlängd kan jag inte tillstyrka. Rullen kanske kastar stabilare, säkrare och med mindre ansträngning ett par meter till. Men en kastlängd som motiverar priset har jag själv hittills inte sett.
              Trim ger mest tillbaka vid låga betesvikter.
              En Ambassadeur 2500C är en kanonfin stabil kastrulle efter bara rengöring och "rätt" olja.
              Trimmad 25'a kastar ännu lättare bete och längre.
              Stabiliteten ökar.
              Ja, allt som alla uttryckt i trådar.
              Hur mycket....svårt att mäta och sätta ord på, det blir alltid väldigt subjkektivt.

Om kastlängden motiverar priset....jag tänker inte alls i de banorna, jag trimmar inte bara för kastlängdens skull.
              Om helhetskänslan motiverar priset skulle jag uttryckt det....JA, för mig är det värt det och därför är alla mina 25-or trimmade!
              Att veta att rullen inte bara är den (enligt mig) snyggaste utan även kastmässigt håller världsklass....ja då är det riktigt gött att greppa den!
              Att fiska med mina rullar är en fröjd, vare sig jag får fisk eller inte!

Kommentera

Jag har förstått att man måste kasta in en mulirulle, dvs att det krävs en tids användande för att lager mm ska fungera optimalt, men hur lång - hur många kast - är den inkastningsperioden?

Kommentera

Sv: Mer konkret...Vad ger trimmet i riktiga meter.

Då det sitter lager i rullen så är det inte alls lång tid det rör sig om.
                  Sitter det däremot sintrade bussningar i spolen så behöver de en inkörningsperiod.
                  Min rulle blev bättre och bättre ju längre in på säsongen jag kom!

Kommentera

Mer konkret...Vad ger trimmet i riktiga meter.

Om man nu skulle göra ett test, hur skulle man lägga upp det för att få ett "vetenskapligt" relevant resultat?

Mina tankar går så här. Två rullar identiska förutom på trimmet, väl fungerande och välservade, båda inkörda. Samma spö för att få bort fel orsakade av spöt, spön är individer och kastar olika så jag skulle inte använda olika spön. Samma lina vad avser dimension och modell.

Sen börjar det bli knepigare. Vilka beten? Rullarna kan vara olika bra på olika saker, ett trimm som kanske inte märks mätbart på ett bete kanske funkar på ett annat bete. Det samma gäller spön, en trimmad rulle kanske kan nytja ett lättare spö där en otrimmad inte fungerar (om nu trimm funkar).

Sen själva genomförandet, vad mäter man, och hur? Jag tror på någon form av mätserie, säg 25 kast med rejäl uppvärmning innan. Kanske går det att markera på linan med en vattenfast penna? Och mäta upp linan efteråt med måttband?

Vad tror ni?
                    Anders @ gäddfiske.se

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av baliqwerty, 2008-08-31, 09:57
                    11 svar
                    3 712 visningar
                    0 gillar