Mer konkret...Vad ger trimmet i riktiga meter. - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Mer konkret...Vad ger trimmet i riktiga meter.

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Mer konkret...Vad ger trimmet i riktiga meter.

He, he, he...
    Så med andra ord så bryr vi oss inte om hur många meter trimmet verkligen ger...

Jag ska inte säga emot, jag är likadan själv, det går ju att trimma, alltså måste jag...

"Mythbusters" projektet handlar väl mer om man verkligen vill ha svar på hur många meter trimmet verkligen ger, men vi kanske inte vill veta svaret...
    Anders @ gäddfiske.se

Kommentera

Dessa fiskare brukar kännetecknas av enormt tålamod, då en stor del av tiden ägnas att reda ut vad de kallar "vindknutar".
      Jag har aldrig begripit mig på dom där konstiga sakerna som liknar en kaffekvarn men har en pinne i framkanten som gör att man kan sätta dit en sådan spole jag köper linan på,, ännu mer obegripligt blir det när dom sätter spolen på fel håll

Jag har också svårt att se poängen i att tillbringa största delen av fisketuren med att kasta ut linbollar och sedan försöka reda ut dom.

Dom verkar ha ett smeknamn på dom där bollarna som kommer farande också, om jag kommer ihåg rätt skyller dom det på blåsten och kallar det vindknutar.

Om det är vindens fel och inte den konstiga prylens borde det väl finnas en varningstext att dom inte skall användas utomhus när det blåser..

Jag får tacka dig för att du rätt ut många frågetecken, efter ditt inlägg har jag blivit lite klokare på dom där konstiga hängande sakerna och deras ägare....

Kommentera

Go eftermiddag alla!

Kul och se att frågan engagerar samt väcker känslor och att svaren rinner till..
        (ibland tycker jag att det går alldeles för många dagar utan någon aktivitet här på rullforumet..)..
        Men för att återgå till ämnet igen...ingen gammal trimräv som gjort någon form av jämförande test ...
        otrimmat kontra trimmat...vilken rulle som helst..

Spåna på och ha en bra eftermiddag...

Mvh
        //Anders

Kommentera

Ursprungligen postat av jorgen.mansson Visa inlägg
          Jag har också svårt att se poängen i att tillbringa största delen av fisketuren med att kasta ut linbollar och sedan försöka reda ut dom.
          Så det är linbollarna som kallas "vindknutar". Har alltid undrat men aldrig haft någon att fråga. Jag känner ingen som "fiskar" med haspelrulle personligen, men det är spännande att betrakta dom på håll. En gång såg jag en haspelfiskare som faktiskt var på väg att fånga en fisk. Det såg ut att vara en stor, närmast sensationellt, händelse för sällskapet. Dessvärre brast linan när han släppte grejerna och försökte dra in fisken för hand.

Jag lovar att försöka göra ett lite mer vetenskapligt test med mina lika rullar med olika trim. Jag är faktiskt väldigt nyfiken på om det är någon signifikant skillnad i längd. Att det trasslar mindre och lättare att kasta lätta beten med lättare och större spole ställler jag dock upp på, alla dagar i veckan!

Kommentera

Jag tycker frågan är mycket intressant. Några skrev att fiske handlar om känsla och inte vetenskaplig fakta men i det här fallet var just frågan av sådan karaktär; hur mycket valuta för pengarna ger en trimmad rulle i meter/centimeter? Alltså inte känsla, då passar det bättre med en heltäckande recension av en rad olika aspekter som kan ge en heltäckande bild av flera olika kvaliteter.

Jag har inget svar på frågan men jag kan tänka mig att man skulle kunna göra ett test på följande vis:

Upplägget som anders@gäddfiske.se la fram var en bra början. För att bygga vidare på det:
            - Viktigt att utgå från exakt samma spö, lina och bete (eller kastdobb) att kasta med samtliga set.
            - Rullarna skulle kunna vara ett antal olika modeller, flera av exakt samma modell, där varje rulle av samma modell är trimmad på olika sätt/olika mycket. En rulle borde också lämnas i orginalskick av varje modell. Varje rullmodell ska alltså ha lika många exemplar och vara trimmade på samma sätt som de andra rullmodellerna.

- Sedan skulle kasten utföras i ett större antal (som anders@gäddfiske.se föreslog) med var och ett av seten. Samma procedur skulle upprepas med en mängd olika beten av olika form och vikt. Man skulle kunna sammanställa ett medelvärde av kastlängd för alla fiskeset med alla olika beten.
            - Hur längden av kastet skulle fastställas är förstås den svåra biten, men det var en fiffig idé att märka ut det på linan med en penna!

Om det här skulle utföras borde det ge en ganska talade bild för vad trimningen ger till respektive rulle Men vem som har råd att köpa all denna utrustning...
            Senast ändrad av Nettel; 2013-03-06, 16:49.
            Min hemsida för Nettel-Laken!
            http://nettelbaits.se/

Min fiskeblogg!
            http://nettelbaits.nettelbaits.se/

Kommentera

Ursprungligen postat av Nettel Visa inlägg
              Jag tycker frågan är mycket intressant. Några skrev att fiske handlar om känsla och inte vetenskaplig fakta men i det här fallet var just frågan av sådan karaktär; hur mycket valuta för pengarna ger en trimmad rulle i meter/centimeter? Alltså inte känsla, då passar det bättre med en heltäckande recension av en rad olika aspekter som kan ge en heltäckande bild av flera olika kvaliteter.

Jag har inget svar på frågan men jag kan tänka mig att man skulle kunna göra ett test på följande vis:

Upplägget som anders@gäddfiske.se la fram var en bra början. För att bygga vidare på det:
              - Viktigt att utgå från exakt samma spö, lina och bete (eller kastdobb) att kasta med samtliga set.
              - Rullarna skulle kunna vara ett antal olika modeller, flera av exakt samma modell, där varje rulle av samma modell är trimmad på olika sätt/olika mycket. En rulle borde också lämnas i orginalskick av varje modell. Varje rullmodell ska alltså ha lika många exemplar och vara trimmade på samma sätt som de andra rullmodellerna.

- Sedan skulle kasten utföras i ett större antal (som anders@gäddfiske.se föreslog) med var och ett av seten. Samma procedur skulle upprepas med en mängd olika beten av olika form och vikt. Man skulle kunna sammanställa ett medelvärde av kastlängd för alla fiskeset med alla olika beten.
              - Hur längden av kastet skulle fastställas är förstås den svåra biten, men det var en fiffig idé att märka ut det på linan med en penna!

Om det här skulle utföras borde det ge en ganska talade bild för vad trimningen ger till respektive rulle Men vem som har råd att köpa all denna utrustning...
              Men frågan är om det bara är så många meter som möjligt som är syftet. Själv skiter jag i om rullen kastar längre efter trimningen, det går alltid att lägga sig på optimalt avstånd med båten. Det jag är ute efter är mindre trasselbenägenhet, lätta kast utan kraftansträngning och bred viktskala på betena. Men jag förstår också att en HÖ-fiskare tex gärna vill nå så långt ut som möjligt.

Kommentera

.... Men vem som har råd att köpa all denna utrustning...
                Om vi vi håller oss till Ambassadeur 2500 så finns det ett gäng kandidater här på forumet som verkar haft råd...(Keba et al vet nog vilka jag talar om....)

När det gäller förutsättningar för ett "vetenskapligt test" så krävs även att man håller koll på faktorer som antal inkopplade bromsvikter, bromsinställningar etc......det går ju att kasta väldigt olika långt med samma rulle även om spö lina och drag/kastvikt hålls konstant...

....även om det vore kul att få det svart på vitt så ligger det nog mycket i det anders@gäddfiske.se säger.....det finns nog en hel del som helst inte vill veta vad svaret blir.......för dessa är sannolikt att tro att föredra framför att veta...

/S
                [FONT=Verdana]Karta om Havsöringsplatser i Stockholmsområdet [/FONT]
                [FONT=Verdana] Havsöring i Stockholmsområdet (från land) [/FONT]

Kommentera

Ett bättre sätt att ta reda på sånt är nog ett castingforum. Jagar man meter och inte känsla är nog det bästa sättet att byta rulle. Jag tror att det är få som fisketrimmar som gör det för att det är avgörande för fisket eller tror sig få valuta för pengarna räknade i meter. Man gör det för att det är roligt och förhöjer fiskenöjet.

Precis som Jester Burk är inne på finns det ju inget direkt samband mellan kastlängd och fångstchans. Så några extra kastmeter har ju tveksam betydelse i praktiskt fiske.

Är det över huvud taget någon som påstår att en trimmad rulle kastar mycket, eller ens skapligt mycket längre?
                  Jag tror faktiskt aldrig jag sett någon motivera ett rulltrim med antalet vunna meter.

Kommentera

Ursprungligen postat av barnmorskan Visa inlägg
                    .....Är det över huvud taget någon som påstår att en trimmad rulle kastar mycket, eller ens skapligt mycket längre?
                    Jag tror faktiskt aldrig jag sett någon motivera ett rulltrim med antalet vunna meter.
                    Du kan kolla in vad UT skriver på sin hemsida...:

Extensive selection of high-quality domain names. Knowledgeable, friendly customer support.

Åtminstone tolkar jag vad som skrivs där som att ett av huvudargumenten för rulltrim är ökad kastlängd......

/S
                    [FONT=Verdana]Karta om Havsöringsplatser i Stockholmsområdet [/FONT]
                    [FONT=Verdana] Havsöring i Stockholmsområdet (från land) [/FONT]

Kommentera

Ursprungligen postat av Silverbågen Visa inlägg
                      Om vi vi håller oss till Ambassadeur 2500 så finns det ett gäng kandidater här på forumet som verkar haft råd...(Keba et al vet nog vilka jag talar om....)

När det gäller förutsättningar för ett "vetenskapligt test" så krävs även att man håller koll på faktorer som antal inkopplade bromsvikter, bromsinställningar etc......det går ju att kasta väldigt olika långt med samma rulle även om spö lina och drag/kastvikt hålls konstant...

....även om det vore kul att få det svart på vitt så ligger det nog mycket i det anders@gäddfiske.se säger.....det finns nog en hel del som helst inte vill veta vad svaret blir.......för dessa är sannolikt att tro att föredra framför att veta...

/S
                      En faktor jag dessutom upplever mig ha noterat är delarnas individuella egenskaper och hur helheten kan skilja i funktion. Jag har och har haft flera rullar i två exemplar och trots likadan bestyckning skaffat mig en favorit av de två. Toleranser i rullar, kullager, spolaxlar osv kan enligt min erfarenhet uppvisa stor skillnad och superexklusiva lager gör ingen skillnad om axeln är skev.

Har vi ingen initierad castingexpert på forumet?

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Klistrat: Rull-terminologi av Mooki
                      Startad av Mooki, 2011-05-06, 09:17
                      41 svar
                      32 226 visningar
                      18 gillar
                      Senaste inlägg Micki.S