Mer konkret...Vad ger trimmet i riktiga meter. - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Mer konkret...Vad ger trimmet i riktiga meter.

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Ursprungligen postat av barnmorskan Visa inlägg
    jag kan försöka:
    En så kallad haspelrulle är ett tidigt försök att utforma en fiskerulle. Haspelrullen fungerar ungefär som gamla tiders spinnrock och försöker mestadels genom att tvinna linan få den att stanna på en i förhållande till kastriktningen felställd spole. Haspelrullen tvingar med hjälp av en bygel linan i en tvär vinkel vilket utöver försämrad kontakt med lina och bete även ökar slitaget på lina och konstruktion. Då spolens vinkel i förhållande till kastriktningen är felkonstruerad och "rullen" på grund av konstruktionsmiss måste hänga på undersidan har fiskaren i princip ingen kontroll över kastet.
    Haspelrullen har dock en skara trogna anhängare för vilka okontrollerade "längdkast" är av störst betydelse. Dessa fiskare brukar kännetecknas av enormt tålamod, då en stor del av tiden ägnas att reda ut vad de kallar "vindknutar".

För den som är intresserad av haspelfiske finns "rullarna" ofta att köpa på bensinmackar med spö, lina och ett par beten till priset av en Buster Jerk.
    Hehe... Det roliga är att de enda som råkar ut för dessa vindknutar är de som tror att man kan använda samma lina på haspelrullen som de gör på multirullen (Power Pro och liknande). Vi som kör med Fireline till haspel kan däremot lugnt fiska på, och fortsätta att fiska även när våra vänner med multirulle ägnar sig åt att försöka reda upp lintrasslet efter en så kallad "linresning". (Småsurt för dem, när de lagt ett pris motsvarande ett 50-tal nya Buster Jerks på att få en specialtrimmad japansk multirulle som ska funka till småbeten).

/En som gladeligen fiskar med både haspel och multi.

Kommentera

Ursprungligen postat av tonyex Visa inlägg
      Jag tycker att ditt påstående är lite luddigt fortfarande (dock inte fel) , så vi försöker igen. Det jag vill påpeka , ännu en gång, är att de stora och kännbara fördelarna med UT trimning för en amba 5500 är att man kan kasta lättare beten överhuvudtaget och att rullen känns stabilare med de flesta beten. Man får inte så många meter till om man kastar de tyngre betena med en trimmad rulle om man jämför med en otrimmad.

Om man tar trimning till lite "andra rullar" då ser bilden mkt annorlunda ut. Dessa lite dyrare rullar har rätt bra spolar redan från början och man får med på köpet ganska bra komponenter som gör att dessa rullar kastar rätt bra ur kartongen och de är dessutom mkt stabila, även i motvind. Sen man kan modifiera kastegenskaper lite hur man vill. Man kan köpa trimningsdelar för att kasta ännu lättare beten med dom (ner till 2g om man behöver det) eller man kan köpa delar för kunna kasta längre än sina kompisars rullar. Vissa rullar har upp till 10 olika spolar att välja bland och varje spole med respektive trimningsdelar och bromssystem gör att rullen får olika egenskaper.

Häls /T
      Man börjar bli gammal och gaggig, det jag menar är just det du skriver, det går att kasta lätta beten längre med mindre ansträngning och mindre risk för bakslag, och tex lobba ut tyngre utan att ta i och ändå nå tillräckligt långt ut(bra när man ska träffa mitt i prick i tex vassgluggar). Och jag menar då som du skrev rullar i 5000-storlek. Har dock inga erfarenheter av kullagrade trimspolar då jag har en 5601C JB.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
      Startad av baliqwerty, 2008-08-31, 09:57
      11 svar
      3 715 visningar
      0 gillar
      Senaste inlägg PrN-Sweden  
      Startad av lausvik, 2013-01-29, 08:46