Vem snor mört? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Vem snor mört?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Ursprungligen postat av Gös_Hasse Visa inlägg
    Måste erkänna kan inget om detta och har ej erfarenhet. Trodde man la mörtstugorna under halvåret när det inte var is, därav min undran om ni verkligen var säkra på stöld delen.
    du behöver inte urskulda dig, för oss insatta var det ganska tydligt redan från början att du inte visste alls vad du talade om....
    Never let your memories be greater then your dreams...

I händerna på ett klantarsel blir även den dyraste utrustning förvandlad till odugligt skit...

Kommentera

Ursprungligen postat av byggarn Visa inlägg
      du behöver inte urskulda dig, för oss insatta var det ganska tydligt redan från början att du inte visste alls vad du talade om....
      Är det likadant med kastnäten? Att de används på vintern?

Kommentera

Ursprungligen postat av lausvik Visa inlägg
        Är det likadant med kastnäten? Att de används på vintern?
        Ja, precis så är det!

Kommentera

Härligt informativ tråd.

Jag tror att det är Näcken som tar mörtarna. Han är för lat för att fiska upp sin mat själv... och så får han mer tid över till att spela på sin fiol.
          sigpic Man lever inte för att fiska - man fiskar för att leva!

Kommentera

Jag har blivit av med 7-8 stugor. Blir helt förvånad att vissa tror att det handlar om andra orsaker än klåpiga människor!!?? Undra varför det upphörde när man la ut på natten och utan lina eller på vintern med linan fasthakad under isen bredvid borrhålet.

Kommentera

när ni lägger ut mörtstugan så skall ni såga en fåra från hålet som är så lång så att ett par normallånga armar inte når dit, då är stugan säker, när ni vittjar så tar ni med er t.ex en huggkrok för att få upp stugan.
              så gör vi

Kommentera

Är nog skarven som är boven. Klarar de att tömma Östersjön på fisk som så många påstår, så är nog en mörtstuga inga som helst problem

Kommentera

En kompis Morfar hade väldiga problem med tömda och stulna mörtstugor så han vittjade en mindre slagfälla i hålet på 80-talet.

Nån dag senare hade fällan löst ut och det satt en handske i den och plötsligt hade kommunalrådet som bor ungefär en kilometer från han och sjön fått gipsad arm ''Han hade visst trillat på en isfläck när han skulle plocka in ved i huset där hemma och brutit handen'' Till frågan hör att kommunalrådet hade varken vedpanna eller kamin han körde på oljepanna.

Kommentera

Av min erfarenhet så är det ofta nyfikna ungjälvar som är framme och pimplar i hålet, ibland lyckas de få upp stugan men oftast går deras nylonlina av. Har nog blivit av med lika många stugor som jag blivit vid pilkar eller balansare.
                    Tjuvvittjningarna har i stort sett upphört då jag slutat märka upp stugorna, jag märker upp själva vaken (av säkerhetsskäl), har sedan enbart en nylonlina (0.50) som jag använder då stugan sänks ned, ser till att nylonlinan sjunker. Använder sedan flätlina, sänke och trekrok för att pimpla upp den igen vid vittjning.

Jag har ca 4mil till närmaste mörtsjö och det är aldrig roligt att upptäcka att tjuvar varit framme...

//Linus

Kommentera

Själv har jag borrad blåtunna med kraftigt plastlock och låsbar spänn-ring runt, låst med hänglås, som fick påhälsning för ett par år sen.
                      Tunnan låg surrad invid en brygga i rinnande vatten. När jag kom ner en morgon och skulle hämta betesfisk hade nått pucko skurit upp locket med en kniv och snott hälften av mörten. Efter att ha hört runt lite bland mina fiskepolare kröp det fram att en urspårad gangsterunge i byn hemma desperat ringt runt och försökt få tag i mört utan att lyckas. Dan efter la han ut bilder på sin FB där han och hans polare ismetar för fulla muggar. Konfronterade killen som blånekade utan att kunna förklara vart han fått tag på mörten. Har haft tunnan ifred sen dess... :-)
                      Den som har flest prylar när han dör vinner!

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av gabbu, 2015-12-04, 08:57
                      3 432 svar
                      240 552 visningar
                      12 gillar
                      Senaste inlägg engqvist  
                      Startad av JontaK, 2019-03-28, 21:01