Vem snor mört? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Vem snor mört?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Mört går och äta och tillaga ungefär som sill , steka med ströbröd iaf under dom kallare årstiderna som med lake.

Jag har sett mörtstugor med en liten flottör 2-3m under vattnet , kan ju vara nått.
    En gps kan ge 2-3m repeterbar noggranhet och göra den lätt att dragga upp.

Kommentera

Ursprungligen postat av Kr0nbl0m Visa inlägg
      Förr när jag hade mörtstugor i från isen var det mycket vanligt att stugorna blev tjuvvittjade eller stulna, var tvungen att använda en stång med krok i änden så jag kunde lägga stugan brevid hålet. Jag tycker att det är väldigt märkligt beteende av folk som tjuvvittjar andras stugor!!
      Samma här. Har också haft stuga i isvak och då ser man tydligt om någon varit där och tömt den på betesfisken (eller tillslut snott hela mörtstugan som det blev i mitt fall)

Kommentera

Ursprungligen postat av oskars Visa inlägg
        Alltså... jag är inne på att skaffa mörtbur och googlar runt en hel del och scannar av YouTube... I princip alla som filmar eller bloggar från sina mörtburar säger att deras burar blir vittjade då och då.

Och då undrar jag... Vem i jesu namn snor mört? Är det andra fiskare som är så lata att dom inte pallar fixa egen? Själv skulle jag aldrig typ ro upp till någons märkta mörtbur, dra upp den och sen sno fångsten.

Det känns jättekonstigt att tänka på att folk faktiskt gör så. Tycker inte det är samma sak som att t.ex snatta eller sno andra saker. Det här känns mer personligt och väldigt lågt gjort av mörttjuven.

Försöker föreställa mig själv hur det skulle gå till... Typ... Jag vill ut å fiska. Vill ha mört. Åker å letar efter en mörtstuga. Typ hittar ingen. Letar vidare. Hittar. Snor. Och drar ut å fiskar. Eller om det typ är grannar som är å snor för vem fan drar runt och letar mörtburar?

Har du snott mört? I så fall, hur tänkte du då? Eller har du nånsin ertappat en mörttjuv?

/ O
        En hypotetisk fråga.
        Kan man äga vilda djur?
        Om inte är det då stöld att vittja en mörtstuga?

Bara funderar lite högt.

Kommentera

Man kan äga en mörtstuga och om man ser en man inte känner igen kan man anta att den är någon annans och inget man ska röra

Kommentera

Ursprungligen postat av Penguin Visa inlägg
            En hypotetisk fråga.
            Kan man äga vilda djur?
            Om inte är det då stöld att vittja en mörtstuga?

Bara funderar lite högt.
            har folk sådana funderingar och sned syn på saken är det inte konstigt att man blir av med mörtarna ibland...
            Never let your memories be greater then your dreams...

I händerna på ett klantarsel blir även den dyraste utrustning förvandlad till odugligt skit...

Kommentera

Jag snor bara gärs........
              I hate the smell of twostrokes in the morning, so do all in the harbour!

Kommentera

Efter att jag la i min första stuga i en liten göl hemmavid så försvann den plötsligt. Jag kom över faktumet att nån säkert snott den för eget bruk, en månad/månader senare fiskar jag på en brygga i andra änden av sjön. I bryggan ser jag ett bekant snöre och drar upp samma stuga! I samma sjö!

Nätet var täckt av grönt slem och varenda hål var fyllt av små ruttna abborrar! Jag menar om du ska sno min stuga så gör det ordentligt och döda inte massa fisk till ingen nytta. Skäms!
                "Man kan aldrig njuta och få fisk samtidigt" -Okänd
                Följ mitt fiske: http://tubbesmete.wordpress.com

Kommentera

Ursprungligen postat av Tooba Visa inlägg
                  Efter att jag la i min första stuga i en liten göl hemmavid så försvann den plötsligt. Jag kom över faktumet att nån säkert snott den för eget bruk, en månad/månader senare fiskar jag på en brygga i andra änden av sjön. I bryggan ser jag ett bekant snöre och drar upp samma stuga! I samma sjö!

Nätet var täckt av grönt slem och varenda hål var fyllt av små ruttna abborrar! Jag menar om du ska sno min stuga så gör det ordentligt och döda inte massa fisk till ingen nytta. Skäms!
                  Låter underligt det där, kanske ett större djur/fisk som fastnat och tagit med sig den kontra dåligt placering/ankring av dig som satte ut buren.

Snackar vi om 10+ gäddor i sjön så är inget omöjligt.

Känns som att så fort buren är tom eller borta handlar det om stöld. Som att jag skulle lägga ut kräftburar eller andra burar/fällor i skogen och när jag tittar till dem och de är tomma så måste nån ha varit där och stulit.

Kommentera

Ursprungligen postat av Gös_Hasse Visa inlägg
                    Låter underligt det där, kanske ett större djur/fisk som fastnat och tagit med sig den kontra dåligt placering/ankring av dig som satte ut buren.
                    Den va alltså fastknuten i den andra bryggan, missade att skriva det, så det måste varit av mänsklig kraft.
                    "Man kan aldrig njuta och få fisk samtidigt" -Okänd
                    Följ mitt fiske: http://tubbesmete.wordpress.com

Kommentera

Ursprungligen postat av Tooba Visa inlägg
                      Den va alltså fastknuten i den andra bryggan, missade att skriva det, så det måste varit av mänsklig kraft.
                      Kan då tänka mig att det är några lekfulla barn som varit framme. För är det en vuxen som blivit förbannad och ej kan skilja på en mörstuga jämfört med en kräftbur och tror du tjuvfiskar eller nåt är den fan dum i huvudet och kastar i den i en annan del av sjön och tror den gjort kräftorna eller fiskarna en tjänst eller vad nu anledningen kan vara.
                      Senast ändrad av Serigös; 2014-08-19, 22:10.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av gabbu, 2015-12-04, 08:57
                      3 432 svar
                      240 553 visningar
                      12 gillar
                      Senaste inlägg engqvist  
                      Startad av JontaK, 2019-03-28, 21:01