Vem snor mört? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Vem snor mört?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Vem snor mört?

Alltså... jag är inne på att skaffa mörtbur och googlar runt en hel del och scannar av YouTube... I princip alla som filmar eller bloggar från sina mörtburar säger att deras burar blir vittjade då och då.

Och då undrar jag... Vem i jesu namn snor mört? Är det andra fiskare som är så lata att dom inte pallar fixa egen? Själv skulle jag aldrig typ ro upp till någons märkta mörtbur, dra upp den och sen sno fångsten.

Det känns jättekonstigt att tänka på att folk faktiskt gör så. Tycker inte det är samma sak som att t.ex snatta eller sno andra saker. Det här känns mer personligt och väldigt lågt gjort av mörttjuven.

Försöker föreställa mig själv hur det skulle gå till... Typ... Jag vill ut å fiska. Vill ha mört. Åker å letar efter en mörtstuga. Typ hittar ingen. Letar vidare. Hittar. Snor. Och drar ut å fiskar. Eller om det typ är grannar som är å snor för vem fan drar runt och letar mörtburar?

Har du snott mört? I så fall, hur tänkte du då? Eller har du nånsin ertappat en mörttjuv?

/ O

Det kan ju vara militanta veganer som befriar mörtarna.

Kommentera

Mycket kan man skylla veganerna för (som t.ex låtsas-ost), men tror fan inte dom drar runt och vittjar burar asså

Kommentera

Det finns alltid lata jävlar som inte ids fixa sina egna beten..

Kommentera

Det kan ju vara militanta veganer som befriar mörtarna.
          Antagligen är det Gäddorna

Kommentera

Jag har en sån vanlig 2vånings mörtstuga som jag sällan har kvar alla mört i sen senaste lyftet. Verkar som dem lätt kan simma ur? Kanske är jag som använder den fel..

Kommentera

Förr när jag hade mörtstugor i från isen var det mycket vanligt att stugorna blev tjuvvittjade eller stulna, var tvungen att använda en stång med krok i änden så jag kunde lägga stugan brevid hålet. Jag tycker att det är väldigt märkligt beteende av folk som tjuvvittjar andras stugor!!

Kommentera

Efter att ha fångat gädda två nätter i rad i min nyinköpta mörtstuga förra sommaren så lade jag ner projektet "mete med levande bete".....två goda middagar med gäddor som just klippt sin sista måltid blev det i.a.f........

/S
                [FONT=Verdana]Karta om Havsöringsplatser i Stockholmsområdet [/FONT]
                [FONT=Verdana] Havsöring i Stockholmsområdet (från land) [/FONT]

Kommentera

Finns mycket knepigt folk.

Bara ett par år sedan som jag fick höra om en fiskare som stulit både mört och pengar. Först hade en vän fått tillåtelse att hämta mört själv vilket var helt okej. Sen hade stugan blivit rensad på mört av en annan och han hade stulit två 20-lappar i en burk som den första lämnat.

Långt ifrån första gången som folk tömmer stugan utan tillåtelse men att krydda händelsen med att sno 40 kronor är ju höjden av fräckhet.

Är det dessutom svårt att få tag på mört så de kostar 2-3-4 eller uppåt en femma styck så blir det ju en marknad.
                  Senast ändrad av Tybling; 2014-08-19, 13:10.
                  Alumacraft så klart!

Kommentera

Har för mig att jag sett en film från Ryssland på Youtube (som jag inte hittar nu...)
                    där dom fiskar mört med nät i massor och sen torkar dom hela och äter på vintern.

Samt att dom lagar typ som finnarnas kalakokku fast på färsk mört.

http://sv.m.wikipedia.org/wiki/Kala***ko
                    Senast ändrad av trigger; 2014-08-19, 15:02. Anledning: länk

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av gabbu, 2015-12-04, 08:57
                    3 428 svar
                    239 934 visningar
                    12 gillar
                    Senaste inlägg engqvist  
                    Startad av JontaK, 2019-03-28, 21:01