Hur ska grov lax drillas? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Hur ska grov lax drillas?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Jag använder mig både av siwash och trekrok beroende på typ av flutter. Jag har landat 5 laxar i vår
    varav 2 på siwash och 3st på trekrok. Av de förlorade (3st) lossnade en från siwash och 2st från trekrok.

Kommentera

hårt och snabbt. Håva fisken innan den fattat att den blivit krokad... *HICK*

Kommentera

När jag började trolla fick jag lära mig att drilla fiskarna i trollingfart (2-2,5knop) och att alltid håva dem bakifrån i den farten. Efter en säsong så insåg jag att det var helkasst. Nuförtiden suger jag tag i spöt direkt och pressar lite grann för att få koll på fiskens storlek om det nu inte tokrusar direkt. Saktar sedan ner lite och försöker sakta men säkert vända ner med vinden. Är det en större fisk får kollegan rensa bort riggspön och blylod först och sedan ytspön. Hugger inte storlax så himla ofta och för mig så känns det rätt att rensa allt för att sedan drilla drivandes med vinden. Är pulkorna ute så läggs växeln i och ur ibland för att sträcka upp dessa. Den som har is i magen vid laxtrolling vinner matchen. Säkert 50% av fiskarna tappas ofta av stressade killar när fisken är mindre än 10 meter från båten. Håvar gör jag personligen gärna framifrån/underifrån med en håv modell stor och djup och aldrig bakifrån. Viktigt är att snabbt dra håven emot sig och greppa håvbygeln innan man lyfter in sin skönhet.

Kommentera

Du säger att du hade sumpat en fisk tidigare för att du körde för sakta och fick slak, var du ensam i båten då?
          Sen beror det väl på vädret också, med- eller motsjö. Tycker nog att man skall
          plocka upp pulkorna också om fisken är långt bakom båten, men då behövs det helst två som gör det, en som vevar upp pulkan och en som drar in pulkalinan och lyfter den så mycket man kan.
          Min teori är att är man för få i båten så sumpar man fler fiskar, 4 tycker jag är optimalt, men fler är ingen nackdel tycker jag.
          How inappropriate to call this planet Earth, when clearly it is Ocean." Arthur.C.Clarke

Kommentera

Ha ordentliga grejor och ta i så mkt det bara går... Drillar du förlänge så skiter sig krokfästet.
            sigpic

Kommentera

Har inte jættestor erfarenhet sjælv, men har fiskat en del med dom som har det.

Vid hugg girar man 90 grader, oftast åt det håll som sidan fisken hugger på. Så kør man inte ifrån en rusande fisk, håller avståndet till fisken så kort som møjligt.

Ær man sjælv får spøt sitta kvar i hållaren, annars lyfts det så man kan vara med om det blir slack, fisken hoppar etc. Kompisen rensar, håller båten. Har inte fiskat vandrare många ggr sjælv, men tappat två som klivit av nær spøt stått i hållaren, kænns kass. Oddsen ær før dåliga att fixa det sjælv om fisken man hoppas på hugger.

Sen skall man nog bara vara kall, ta det lugnt med jæmn konstant press. Man kan aldrig hålla en stor vandrare, førsøker man blir den bara førbannad, något går sønder. Ge den lina nær den vill, och efter några turer ær den vid båten.

Det sitter bara en krokmodell på betena vi fiskar med: Gamakatsu Treble 13 1/0 på større skedar, 1:or på mindre typ NK28 i dubbla fjæderringar.

En stark 0,40mm, ger några meter extra på rullen æn de ca 270m 0,46 som går på en SG47a. Felkrokade en 12kilos førra året som tog 840fot i en rusning fastæn vi kørde efter.. Då ær det inte många meter kvar.
              Jag ær mer æn jag verkar vara, och all værldens styrka och kraft vilar innom mig.

Kommentera

Ursprungligen postat av Pikeless Visa inlägg
                Så här brukar de går till i min skuta när det hugger nåt stort:

1. Spara waypoint.

2. Dra ner på farten ca 0.5-1 knop.

3. Känner på fisken innan jag börja rensa resten av spöna, försöker bedömma storlek och hur den beter sig i vattnet..om den går mycket i ytan, ut på sidorna, djupt osv..

4. Sätter spöet i lämplig spöhållare så fisken får jobba mot spöet och bromsen, inte linan medans jag rensar, lättar även på bromsen om jag inte redan gjort det.

5. Rensar spöna i den ordning som jag bedömmer lämpligast för att undvika tassel.

6. Lägger båten i medsjö, och sänker farten till minsta möjliga fart.

7. Drillar fisken som jag anser lämpligt, ger den alltid lina när den vill ha lina även om den vill simma långt och bestämt med lite press så låter jag den gå, då den ofta tröttar ut sig själv så.

8. Håvar fisken, stor fisk håvas vid sidan av båten och den håvas lättast underifrån. Jaga aldrig den med håven, fisk dras in i håven eller i läge över håven och sen lyfter man håven.

Viktigast i redskapsväg tycker jag är att använda riktiga fjäderringar, krokar och att aldrig använda beteslås.

Sen är ju fiskarna individer, de beter sig väldigt olika. Precis som det finns tusen olika sätt att drilla stor fisk på, en del tar de stenhårt, andra drillar som fjollor!

Klockrent, några tillägg:

- Om vi är mer än en person i båten så greppar en spöt och drillar medan den andre rensar, dvs vi ställer inte ner spöt i spöhållaren. Detta för att laxen kan simma mot båten och då vill vi kunna ta in slacklina. Jag har inga exakta siffror men uppskattar att på 80% av våra vandringslaxar så lossnar kroken när fisken är i håvgarnet. Det gäller alltså att inte ge slaklina under drillningen.

- Vi rensar ofta alla spön eftersom det bara tar fem-tio minuter att lägga i dem igen men betydligt längre tid att locka en ny lax till hugg. Vi utgår ifrån att detta är en fisk som vi inte vill tappa oavsett storlek. Stora laxar kan ta det lugnt i början medan mindre lax kan vara sjövilda så det kan vara svårt att bedöma om fisken väger 8-12 eller 15-20 kg.

- Vi har gått ner i lintjocklek från 0.46 till 0.38 för att få plats med mer lina på rullarna. Om man kör 2.5 knop så försvinner det 250 fot i minuten från rullen även om laxen står helt still. Om den dessutom simmar från båten går det givetvis ännu fortare att tömma rullen.

- Vi håvar aldrig stor fisk om den inte visar sidan eller bryter vattenytan (gammalt trollingordspråk). Hellre "köra ifrån" den och ta in den igen.
                /Magic

Kommentera

"- 4pers i båten", "- gira 90", "- drilla stenhårt", "- kortare desto bättre", tips man kanske ska tona ner vart och ett och istället försöka göra en komromiss utav.

Visst är det en klar nackdel att vara ensam i båten, skulle dock själv inte vilja ha 4 eller fler adrenalinstinna flytoverallsbestyckade michellingubbar i samma skuta, 2 alt 3 räcker gott och väl.

Klart en drill med stor fisk (+15kg) måste ske med visst mått av tryck i spö och lina, för den sakens skull inte samma som att slå i handbromsen utan mer ett givande och tagande. Tycker själv 1,5-2,0kn brukar vara "lagom" fart att drilla i med bibehållet tryck på linan, enstaka fall långsammare.

Är fisken i det närmaste sjövild alt krokad i käkvinkeln (tenderar lätt att sträva/skära utåt sidan), är det fullt möjligt att man efter en stunds kamp tillslut tvingas gira med fisken ngt på sidan för att helt enkelt undvika rulltömning. Fick själva ett liknande påslag i helgen, pressade tillslut riktigt hårt i ren desperation då spolbotten började visa sig, lätt att tappa greppet. Hade vid det laget hunnit få upp mesta av sysakerna ink. pulkor och kunde därför gira för att vinna lina, hade man däremot girat i huggögonblicket hade släpet med största säkerhet gått ihop och resulterat i ett rejält nystan. Fick tillslut fason på fisken som tillsut inte visade sig fullt så stor som vi befarat (dock +15kg).

Håller för övrigt med Pikeless och Magic till fullo, skitfiske på er.

Lycka till i fortsättningen Smirre!
                  Senast ändrad av DavidJ; 2008-06-17, 09:06.

Kommentera

Ursprungligen postat av DavidL Visa inlägg
                    Har inte jættestor erfarenhet sjælv, men har fiskat en del med dom som har det.

Vid hugg girar man 90 grader, oftast åt det håll som sidan fisken hugger på. Så kør man inte ifrån en rusande fisk, håller avståndet till fisken så kort som møjligt.

Ær man sjælv får spøt sitta kvar i hållaren, annars lyfts det så man kan vara med om det blir slack, fisken hoppar etc. Kompisen rensar, håller båten. Har inte fiskat vandrare många ggr sjælv, men tappat två som klivit av nær spøt stått i hållaren, kænns kass. Oddsen ær før dåliga att fixa det sjælv om fisken man hoppas på hugger.

Sen skall man nog bara vara kall, ta det lugnt med jæmn konstant press. Man kan aldrig hålla en stor vandrare, førsøker man blir den bara førbannad, något går sønder. Ge den lina nær den vill, och efter några turer ær den vid båten.

Det sitter bara en krokmodell på betena vi fiskar med: Gamakatsu Treble 13 1/0 på større skedar, 1:or på mindre typ NK28 i dubbla fjæderringar.

En stark 0,40mm, ger några meter extra på rullen æn de ca 270m 0,46 som går på en SG47a. Felkrokade en 12kilos førra året som tog 840fot i en rusning fastæn vi kørde efter.. Då ær det inte många meter kvar.
                    Jag har ännu mindre erfarenhet, men jag ser tre stora orosmoment, propeller´n,
                    djupriggar och pulkalinor. Att gira 90 grader kan ju leda till att pulkalinan går in
                    i propeller´n, något man inte önskar sin värste ovän.
                    How inappropriate to call this planet Earth, when clearly it is Ocean." Arthur.C.Clarke

Kommentera

Dra ner lite på farten, håll ner spötoppen mot vattnet då fisken böjar närma sig ytan o vill hoppa, o PUMPA ALDRIG med spötoppen, då får fisken bara läge till slacklina och det blir onödiga påfrestningar på "laxmunnen".. låt den rusa av sig när den vill, och ha alltid ganska rejäl broms, fisken skall inte kunna vila upp sig mellan rusningarna utan skall vara tvungen att ligga o bromsa med fenor o dyligt=blir trött snabbt..
                      I come from a small drinking island, with a fishingproblem.

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av minstfarlig, 2024-08-28, 18:46
                      5 svar
                      641 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg RK99
                      av RK99

Arbetar...
                      X