Hur ska grov lax drillas? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Hur ska grov lax drillas?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Hur ska grov lax drillas?

Tappade en ordentlig bit igår på dagen. Den tömde rullen på lina efter hugget (lite över 300m), fick stopp på den när det bara var metrar kvar. Började invevning medans polarn tog upp resten av spöna. Efter att spöna var uppe villa jag inte dra av på farten, låg då mellan 2,0-2,3 knop tror jag. Har tappat flera fiskar i år, den ena för att jag körde för sakta och fisken fick slack. Tänkte att det inte skulle upprepas så vi knalla på i den farten. Första halvtimmen fick jag in fisken så nära att det bara var ca 50 fot kvar. Andra halvtimmen tjura den bara djupt under båten gick bara inte att få upp den till ytan, efter en timme tappade vi fisken, tror läppen gick sönder. I efterhand ha jag insett att de troligvis var dumt att köra så fort framåt med stor fisk på, blir stor press där kroken sitter, så läppen slets kanske av... Hur gör ni andra när ni har stor fisk på, alltså fisk tyngre än 13-14kg?

Stör mig som fan att jag aldrig fick se fisken, så ja har ingen aning hur stor den va. Kändes iaf mycket större än mina tidigare fiskar där min största är på 14 kg.

Skitfiske smirre

Lider med dej sånt händer dessvärre de har hårda käkar vet inte vad den högg på eller så men var noga med att använda ordentlig lina (själv föredrar jag 20lbs/0,46 Big game och sätt linan djupt i utlösaren för hårt mothugg några släpper alltid ändå tillhör det hela på dem igen och lycka till nästa gång sitter den.
    Senast ändrad av TAMTAM; 2008-06-16, 17:30.
    I hate the smell of twostrokes in the morning, so do all in the harbour!

Kommentera

Har ingen erfarenhet av laxtrolling men en regel som brukar gälla är. Ju längre fight desto större chans att nått skiter sig. Ganska enkelt....

Kommentera

Fiskar mest grov lax från land och då gäller följande, Låt laxen rusa av sig med relativt hårt ställd broms men ändå så att när den knycker så ska lina ut från rullen för att parera på bäst möjliga sätt. Om så behövs så följ med laxen och ha linan spänd. Har varit med om flera gånger att 15-20kgs fiskar dragit 200m nedströms och då är det bara att snällt följa med. Efter en rusning eller två brukar dom vara rätt möra så man kan få drilla dom på halvdistans, brukar då släppa lite på bromsen för att det brukar bli full kareta ett par gånger när dom närmar sig land. Har som tur är schyssta stränder där det är lätt att stranda fisken utan att behöva håva eller dyl. Kanske inte exakt det svar du hade hoppats på men många moment delar nog landfisket med trollingen.
        Fish On!

Kommentera

Tappade en fin lax runt 20kg för en vecka sen efter 40 minuters kamp. Vi hade fisken vid båten och jag gissar att vi hade behövt 10-15minuter till innan den hade varit redo för håven. Har undrat om man hade kunnat gjort på något annat sätt men jag antar att det blev för stor brytning på kroken tillslut eftersom
          ismon (mag) var rejält demolerad.Fisken var i stort sett helt still när kroken tappade sitt grepp.

Kommentera

Alaskahårt gånger 2
            G.Loomis - Fear No Fish

Kommentera

Så här brukar de går till i min skuta när det hugger nåt stort:

1. Spara waypoint.

2. Dra ner på farten ca 0.5-1 knop.

3. Känner på fisken innan jag börja rensa resten av spöna, försöker bedömma storlek och hur den beter sig i vattnet..om den går mycket i ytan, ut på sidorna, djupt osv..

4. Sätter spöet i lämplig spöhållare så fisken får jobba mot spöet och bromsen, inte linan medans jag rensar, lättar även på bromsen om jag inte redan gjort det.

5. Rensar spöna i den ordning som jag bedömmer lämpligast för att undvika tassel.

6. Lägger båten i medsjö, och sänker farten till minsta möjliga fart.

7. Drillar fisken som jag anser lämpligt, ger den alltid lina när den vill ha lina även om den vill simma långt och bestämt med lite press så låter jag den gå, då den ofta tröttar ut sig själv så.

8. Håvar fisken, stor fisk håvas vid sidan av båten och den håvas lättast underifrån. Jaga aldrig den med håven, fisk dras in i håven eller i läge över håven och sen lyfter man håven.

Viktigast i redskapsväg tycker jag är att använda riktiga fjäderringar, krokar och att aldrig använda beteslås.

Sen är ju fiskarna individer, de beter sig väldigt olika. Precis som det finns tusen olika sätt att drilla stor fisk på, en del tar de stenhårt, andra drillar som fjollor!

Kommentera

Kan tillägga att det var på en Tiura stora modellen först de två orginalringarna på 12mm sen ha ja satt dit en tredje på 10mm och så var det en helt ny och fin Owner stinger siwash 3/0. Kör alltid med linan knuten direkt i ett lekande framför draget, fisken bröt inte sönder något. Kroken och alla ringar var hela och inte demolerade på något sätt, fisken lossnade under måttlig press när jag bara höll emot utan att varken veva eller bända. Antar att jag helt enkelt slitit sönder läppen när jag kört för hårt framåt hela tiden under en timme.

Skulle jag få göra om det hela, skulle jag:

1. Kört framåt i ca 2 knop tills de andra prylarna är ur vattnet, med bibehållen slirbroms

2 sätt slirbromsen lite lösare, men ändå ett visst motstånd. sänk farten till tomgång ca 0,5- 1 knop

3 försök inte bända upp den i frustration efter en timmes tjurande från fisken, eller stoppa dens rusningar på något sätt

4 andas och behålla lugnet. (enkelt att säga, men efter en timme e d lättare sagt än gjort man börjar fundera vad fan som sitter på när de bara e tungt och inte vill ge med sig.)

5 göra som fisken vill den kommer nog upp till båten när den är trött, vid håvningen bara ta det väldigt försiktigt och ha lös broms om den skulle få för sig att rusa igen.

6 om den lossnar iaf bara inse att alla fiskar kommer inte upp.

får själv upp ca hälften av huggena, vet inte va ni andra har för procent.. ?

Kommentera

Siwash? hualien en del säger att de är bra själv går jag i cirklar runt dem aldrig i livet men det är bara min åsikt!
                  Nä testa Owner BC 36 treble storlek 1/0 iaf mitt val helt säkert
                  Siwash bygger på att fisken ska bli krokad klockrent i mungipan dvs att den vänder om inte så har trekroken i alla fall en chans att få grepp siwash noll iaf vad jag tror, visst kan jag ha fel men då får någon bevisa detta! mvh
                  Senast ändrad av TAMTAM; 2008-06-16, 19:54.

Kommentera

Kör nästa säsong enbart med trekrok och rapportera % tappade fiskar då.
                    (visst kan jag ha fel här men det kommer inte en Siwash innanför min reling och min procent fångade av huggen är mycket bättre än 50% tro mej)
                    Senast ändrad av TAMTAM; 2008-06-16, 20:01.

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av minstfarlig, 2024-08-28, 18:46
                    5 svar
                    640 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg RK99
                    av RK99

Arbetar...
                    X