Hur ska grov lax drillas? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Hur ska grov lax drillas?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Ursprungligen postat av madmats Visa inlägg
    Provade att släppa snabbt på bromsen för att sedan dra åt bromsen sist jag drillade lax. Den stannade inte direkt men innom loppet av några sekunder. TAMTAM har för mig att du sa att du skulle prova singöfisket i år.
    Har inte sett till dig? mvh madmats
    Var där förra helgen dessvärre noll ny båt oxå som du inte sett förut mvh!
    Ärligt talat ett misstag borde stannat vid Landsort då för att sen fiska Understen efter midsommar nåja lärde mej något nytt dvs vattnen däruppe är vida större för att få fisk men nu har man viss lokalkännedom plus att några nya riktigt värdefulla kontakter knöts.
    Blir nog att återvända snart....inte nöjd med säsongen så här långt alls.

I hate the smell of twostrokes in the morning, so do all in the harbour!

Kommentera

Jag kör hårt med laxen tills den är trött, i varje fall då den är stor. Men jag har väll missat dem flesta riktigt stora för det är ju an anledning till att några blir riktigt stora. Dem som tappats har dock varit under älvfisket. Här har man en annan nackdel som man slipper i trollingen: lina över bottenstenar och annan skit.

Då laxen rusar eller blir "hysterisk minskar jag pressen till ett minimum, kan t.o.m. dra av lina med handen så som TAMTAM nämnde här ovan.

Krokfästet nöts upp under en lång kamp och det som är vanligt är att i slutet av drillningen och om det skulle bli slack-lina på laxen så ramlar kroken ur det uppnötta krokfästet. Men dem flesta laxar som sitter dåligt sitter oftast långt ut i käften, i "näbben" och då hjälper ingen ting (bara flax/tur då).

Så ta det lungt i slutfasen av drillningen, liten press och absolut ingen slacklina. Men var beredd på att fisken kan vakna till liv en sista gång. Det är mitt tips.

my two cent
      Mvh Flodström
      Flyfishing for salmon

Kommentera

Ursprungligen postat av DavidL Visa inlägg
        Før och nackdelar med allting.. Anvænder man flætlinan som en "backing" under nylonen finns den dær som en sækerhet istællet før att linan tar slut? Med 150-200m nylon ytterst, kommer bara flætlinan fram i undantagsfall. I de fallen kan det kanske vara skønt med 300m flætlina, istællet før 100m 0,46.. Æven om trasselrisken ær større?

Det sagt så ær mina laxrullar fyllda med bara nylon.
        Jo, det finns inget ultimalt, jag gillar inte för många knutar heller, så hellre 2 knutar, en vid spolaxeln och en vid draget än tre, som man iofs gör när man
        fiskar med flätlina annars. Sen är jag lite rädd för att få in flätlina i motorn, den kan snurra in och hålla, ungefär som en pulkalina.
        How inappropriate to call this planet Earth, when clearly it is Ocean." Arthur.C.Clarke

Kommentera

Har ingen erfarenhet av riktig grislax i havet, men har drillat ett par skapliga i insjö och ett gäng andra fina firrar av varierad art.

Förut var jag alltid försiktigare i drillningarna, men det har jag helt lagt av med. Nu för tiden försöker jag ta fisken så hårt och bestämt som möjligt utan att bli vårdslös. Sen måste man alltid fiska med grejer som man kan lita på och provdra alla knutar osv... Och så klart jobba med bromsen...

Med en 20+ lax i havet har jag faktiskt ingen aning. Men Odells motto brukar funka för det mesta - "Inget tjafs!"

Har fiskat mycket gös med elmotor på sistone och drillade in en på 8,2 härom veckan när jag fiskade med paravaner. Nu beter ju sig en gös helt annonlunda än en lax, men den var urstark och hade dessutom hjälp av paravanens motstånd i vattnet. Har varit kalas att dra ner till ettan på elmotorn. Det är precis så att man håller kurs och att grejerna ligger bra i sjön, men med minsta möjliga motstånd. Lägsta möjliga fart är ju absolut att föredra...

Bästa metoden vid drillning av drömfisk är nog alltid att ha turen på sin sida

Kommentera

Man skall inte køra øver pulklinan.. Att pulklinan slackar lite ær riskfritt. Så længe man gør fart genom vattnet ær det liten risk att riggvajrar, linor går in i propellern.
            Sjælvklart får man anpassa manøvrarna efter omstændigheterna. Rusar inte laxen, behøver man ju inte køra efter.

Ær det lugnt væder gillar många længre slæpp - 200fot+, 100fot ut till yttersta utløsaren. Då har man ca 100m lina ute nær laxen hugger. Har man totalt 270m på rullen ræcker det om laxen rusar 100m och man rør sig framåt 70m, så ær rullen tom (2-3minuter i 2-2,5knop).

Har trollat en del med Mattias Mattisson, karlskrona som kan vandringslaxtrolling bættre æn de flesta. Vet inte exakt hur många år han fiskat och hur många stora han fått? Har PB øver 26kg i vilket fall, har aldrig haft en rulltømning. Vænder och kør efter fisken. Låg konstant press så man inte retar den. Ju hårdare man bromsar, desto surare blir laxen.
            Mattias Mattisson trollar inte längre men hans 26 kg var väl en 3 timmars drillning har jag för mej och då ska man fan ha tur om prylarna håller, tror rullen var en Ambassadeur Seven, han trollade väl bara 6-7 år men hann väl med att göra allt som är möjligt
            http://teamjoj.blogspot.com/

Kommentera

En laxfiskare jag träffade på sa: "en minut per kilo"... känns brutalt enligt mig men...

Kommentera

He he he, du kan väll prova med en på 26++kg, 26 min (och några sekunder i tillägg) . då skall jag ta av mig hatten och bjuda dig på en stor Whisky
                Mvh Flodström
                Flyfishing for salmon

Kommentera

Ursprungligen postat av joj Visa inlägg
                  Mattias Mattisson trollar inte längre men hans 26 kg var väl en 3 timmars drillning har jag för mej och då ska man fan ha tur om prylarna håller, tror rullen var en Ambassadeur Seven, han trollade väl bara 6-7 år men hann väl med att göra allt som är möjligt
                  Han metade en del innan han børjade med trolling, tror det ær en bra grund att bygga vidare på?. Har aldrig kørt bom två dagar i rad på vandringslax.. Førrførra året fiskade vi samtidigt som festivalen i karlshamn, kom inte upp så mkt fisk dær.. Førsta dagen gick vi bom, dag två komenterade jag det. "Dags før två bomdagar på rad efter vandrare?" Nej, vi kommer få fisk idag! Och på eftermiddagen hakade det på en 10kilos på min sida, fluogul Ismo magnum i ytan. Dock ingen riktig vandrare (den tappade fjæll), men laks likavel.. Tror han drillade 26an i øver 4h? Såg spolen genom sista varven lina flera gånger. Dom var två i båten och tog det kallt, kørde efter. Men han har sagt att han inte tror han skulle klarat det sjælv?

NilsJonas: Drillar också alltid hårt. Har provat det mesta fisket i sverige, och kør den taktiken på all fisk, utom vandringslax. Håller man emot, kænner man hur dom laddar på, sticker snabbare och længre. Man kan inte hålla dom, gæller att anvænda lite psykologi, leda in laxen. Det går inte att jæmnføra en 8kgs gøs med en 15kgs lax.
                  Jag ær mer æn jag verkar vara, och all værldens styrka och kraft vilar innom mig.

Kommentera

NilsJonas: Drillar också alltid hårt. Har provat det mesta fisket i sverige, och kør den taktiken på all fisk, utom vandringslax. Håller man emot, kænner man hur dom laddar på, sticker snabbare och længre. Man kan inte hålla dom, gæller att anvænda lite psykologi, leda in laxen. Det går inte att jæmnføra en 8kgs gøs med en 15kgs lax.
                    Kan tänka mig det. Har själv aldrig fiskat på vandringslax, men man får alltid höra hur brutalt starka de är. Det går väl inte heller att jämföra en 10 kgs vandringslax med en 10 kgs insjölax från Vänern/Vättern? Kan tänka mig att insjöarterna är jämförbara i liknande storlek, men att vandringsgrisarna i havet är något helt annat... Min poäng var väl mest att jag tror det lönar sig att ta fisken hårt och inte bli försiktig, men jag begår kanske ett tankefel där - med havsgrisarna är det väl inte fiskaren som bestämmer utan snarare laxen som styr och ställer, eller?

Kommentera

DavidL;
                      OF: Handledsmothugg med 60-70m nylon ute och riggspø? Kænns kanske bra? Men du har ju fiskat så mycket att du vet att det inte hænder någonting ute vid betet. Den som tror det bør testa att dra ut den mængden lina, hålla i betet, och be kompisen kroka. Hænder ingenting![/QUOTE]

Hej David L.; Åsnan är ett randigt djur.... Mina handledsmothugg sitter nog i ryggmärgen...eller sker av gammal vana. Du har som vanligt helt rätt vad beträffar nylonlina som oftast har 23 - 27 % töjning före brottgräns jämfört med spectra (dyneema) flätlina där töjningen ligger på 0,5 - 1,2 % före linbrott. Har du vanlig homogen nylonlina på rullen och din kompis håller i en wobbler (utan krokar) 25 meter framför dig och du gör ett riktigt kraftigt mothugg, då håller din kompis fortfarande i wobblern i handen med ett brett leende. Omvänt, har du PowerPro, Tuf-Line XP eller någon annan spectralina på rullen och din kompis håller i samma wobbler (givetvis utan krokar) 25 meter framför dig och du gör ett kraftigt mothugg, då flyger wobblern som en blixt ur kompisens hand och han stirrar på dig med förvånad blick.
                      Save the Big Ones for me, my friend!
                      Old Firehand

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Kunggös, 2025-07-29, 10:29
                      9 svar
                      426 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg brollann  
                      Arbetar...
                      X