Hur ska grov lax drillas? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Hur ska grov lax drillas?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Ursprungligen postat av Alessandro Visa inlägg
    Jag har ännu mindre erfarenhet, men jag ser tre stora orosmoment, propeller´n,
    djupriggar och pulkalinor. Att gira 90 grader kan ju leda till att pulkalinan går in
    i propeller´n, något man inte önskar sin värste ovän.
    Man skall inte køra øver pulklinan.. Att pulklinan slackar lite ær riskfritt. Så længe man gør fart genom vattnet ær det liten risk att riggvajrar, linor går in i propellern.
    Sjælvklart får man anpassa manøvrarna efter omstændigheterna. Rusar inte laxen, behøver man ju inte køra efter.

Ær det lugnt væder gillar många længre slæpp - 200fot+, 100fot ut till yttersta utløsaren. Då har man ca 100m lina ute nær laxen hugger. Har man totalt 270m på rullen ræcker det om laxen rusar 100m och man rør sig framåt 70m, så ær rullen tom (2-3minuter i 2-2,5knop).

Har trollat en del med Mattias Mattisson, karlskrona som kan vandringslaxtrolling bættre æn de flesta. Vet inte exakt hur många år han fiskat och hur många stora han fått? Har PB øver 26kg i vilket fall, har aldrig haft en rulltømning. Vænder och kør efter fisken. Låg konstant press så man inte retar den. Ju hårdare man bromsar, desto surare blir laxen.
    Jag ær mer æn jag verkar vara, och all værldens styrka och kraft vilar innom mig.

Kommentera

Har varit med om en fisketur då både en lax gick in i propellern med linan och
      pulkalinan gick in i propellern efter landad fisk. Till vårat försvar kan jag säga att
      det var kaos ombord efter en närkontakt med en segelbåt som kördes av dom
      blindas riksförbund.
      How inappropriate to call this planet Earth, when clearly it is Ocean." Arthur.C.Clarke

Kommentera

Har ju inte drillat in någon i den klassen ännu men när det kommer så blir det samma teknik som jag kör med nu, alltså efter hugg ner på tomgång/lägsta möjliga fart framåt och rensa övriga grejor, sen måttlig press så den får jobba sig trött på halvdistans för det sista jag vill är att få in en så stark fisk nära båten när den har massor med kraft kvar för då blir det kaos.

Kör hellre med lite lättare broms och låter den ta lina än att riskera att få in den för tidigt med krafter kvar.

Håvar helst längs sidan för att slippa håvnät i proppellern, kör "pizzatallrik" modellen med håven.

Kommentera

Rospigg, visst är både hjälpmotor och motor ett orosmoment när man skall håva, fast problemet att håva ifrån sidan av båten är ju att relingen är högre.
          How inappropriate to call this planet Earth, when clearly it is Ocean." Arthur.C.Clarke

Kommentera

Vi har gått ner i lintjocklek från 0.46 till 0.38 för att få plats med mer lina på rullarna. Om man kör 2.5 knop så försvinner det 250 fot i minuten från rullen även om laxen står helt still. Om den dessutom simmar från båten går det givetvis ännu fortare att tömma rullen.

Slutsats Okuma Convector, senaste modell, 45 storlek, ca 440-450m 0,46 på planer spöna, den ska vara bra stor för att tömma en sådan!
            Spridning och långa släp är heller inget problem.
            Apropå Siwash 3/0a gör ett prov vad som krävs för att dra in en sån spets med hulling i något annat än käkvinkeln på fisken jämför sedan med en riktigt bra trekrok av vass toppkvalitet storlek 1/0 (eller rent av etta räcker också)
            Har sett flugfiskare ta riktigt stor lax i norsk älv på sexor och åttor sylvass tubkrok inga problem.
            En bra grej vid håvning (tycker jag) är att använda en svart liten offshore utlösare tejpad till handtaget på håven där fäster man garnets nederdel så inte detta släpar efter med risk att fastna i kroken när tyngden på fisken börjar kännas löser den ut garnet neråt.
            Senast ändrad av TAMTAM; 2008-06-17, 16:06.
            I hate the smell of twostrokes in the morning, so do all in the harbour!

Kommentera

En bra grej när fisken är nära eller ganska nära båten och den är på väg att rusa pga kanske hård broms ge den lina genom att dra ut från rullen med handen det brukar lugna dem direkt, funkar lika bra i älv speciellt om fisken är på väg att hoppa på grunt vatten (mardröm)

Kommentera

Var sjælv inne på størsta Convector nær jag hade sammarbete med Svendsen, men provdrog bromsarna på tre st. På två av dom høgg bromsen æven nær den var lætt stæld.. Ojæmn broms ær om møjligt ænnu sæmre æn lite lina, retar fisken.
                Skulle jag satsa riktigt på vandringslaxfiske (nu blir det bara ngn tur per år) skulle jag ladda med 400-500m 0,20mm flætlina eller vad som går på en SG47 under, och sedan skarva på på med 100m nylon/FC ytterst.
                En Albright skarvar man med, tæcker knuten med ett tunt lager tvåkomponent, då blir det inga kanter som hugger..

Samtidigt så tror jag inte man behøver ha problem med rulltømning om man ær med på noterna nær det hugger, och inte kør på ifrån fisken i 2,5knop?
                Jag ær mer æn jag verkar vara, och all værldens styrka och kraft vilar innom mig.

Kommentera

Håller delvis med dej om bromsen på convectorn själv har jag plockat ner mina torkat bort det kletiga kinesfettet och pudrat med grafitpulver gör inte underverk men de blir klart mycket bättre definitivt riktigt nöjd med dem och linkapaciteten är helt rätt enligt min åsikt! (priset oxå på rätt ställe!)
                  Då behövs inga dyra flätlinor dessa funkar heller inget vidare i utlösarna tunn och hal dåligt mothugg bättre grov lina och billig som sitter hårt i utlösarna. (allt enligt min åsikt)
                  Senast ändrad av TAMTAM; 2008-06-17, 16:47.

Kommentera

Ursprungligen postat av Alessandro Visa inlägg
                    Rospigg, visst är både hjälpmotor och motor ett orosmoment när man skall håva, fast problemet att håva ifrån sidan av båten är ju att relingen är högre.
                    Det är därför man har skaft på håven sen får man ju böja lite på ryggen med men det är ju inga problem när man är smidig som en jaguar

Har aldrig upplevt att relingen skulle vara så hög att det hindrar, landar all fisk längs sidan och tom handlandning av gädda funkar fint där och Rival/Rocad är ju kända för att ha rejäla fribord +höga räcken men inget som är problematiskt i mina ögon iaf.

Kommentera

Ursprungligen postat av smirre Visa inlägg
                      Tappade en ordentlig bit igår på dagen. Den tömde rullen på lina efter hugget (lite över 300m), fick stopp på den när det bara var metrar kvar. Började invevning medans polarn tog upp resten av spöna. Efter att spöna var uppe villa jag inte dra av på farten, låg då mellan 2,0-2,3 knop tror jag. Har tappat flera fiskar i år, den ena för att jag körde för sakta och fisken fick slack. Tänkte att det inte skulle upprepas så vi knalla på i den farten. Första halvtimmen fick jag in fisken så nära att det bara var ca 50 fot kvar. Andra halvtimmen tjura den bara djupt under båten gick bara inte att få upp den till ytan, efter en timme tappade vi fisken, tror läppen gick sönder. I efterhand ha jag insett att de troligvis var dumt att köra så fort framåt med stor fisk på, blir stor press där kroken sitter, så läppen slets kanske av... Hur gör ni andra när ni har stor fisk på, alltså fisk tyngre än 13-14kg?

Stör mig som fan att jag aldrig fick se fisken, så ja har ingen aning hur stor den va. Kändes iaf mycket större än mina tidigare fiskar där min största är på 14 kg.

Skitfiske smirre
                      Hej Smirre; Jag beklagar och är ledsen för att laxen inte ville vara med ända in i båten. Själv har jag fiskat lax sedan 1963 och hunnit med att göra alla misstag som ni här läst om plus några till.

Har jag fått på en stor lax på kroken gör jag en kort, snabb handledskrokning med spöt. Sedan ställer jag in slirbromsen strax över knarren, dvs jag har så lite broms på som jag vågar. Därefter ställer jag spöt med laxen i en spöhållare och rensar den planerade håvsidan av båten så snabbt som möjligt. Under tiden minskar jag gasen på motorn till så lågt varvtal jag kan utan att lägga planerboardslinorna på vattenytan.

När jag drillar laxen pumpar jag aldrig med spöt (då blir den tokig) utan vevar in laxen med hög spötopp och så lugnt jag kan utan att stressa laxen. När laxen börjar bli trött och närmar sig båten har jag mycket löst ställd slirbroms, undviker alla häftiga skrämmande rörelser och ryck. Håva laxen vill jag alltid göra framifrån och håller det djupa håvgarnet med ena handen tätt mot håvskaftet innan jag i en enda rörelse släpper håvgarnet och låter laxen simmande eller helt stilla sjunka ner i den stora, djupa, välkomnande håven. År av fiske har lärt mig att en lax bara kan simma framåt, neråt eller uppåt men aldrig bakåt. Därför vill jag alltid håva laxen framifrån och underifrån. Fråga mig inte hur många gånger jag själv har misslyckats eller varit med om misslyckade håvningar....
                      Save the Big Ones for me!
                      Old Firehand

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av minstfarlig, 2024-08-28, 18:46
                      5 svar
                      648 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg RK99
                      av RK99

Arbetar...
                      X