Hjälp med nytt jerkspö.. - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Hjälp med nytt jerkspö..

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Hjälp med nytt jerkspö..

Funderar på att köpa nytt jerkspö..

Kastar beten upp till max 150g, det ska inte vara kortare än 6´6".
    Jag har kollat (inte kännt) på fyra spö som skulle kunna falla mig i smaken.
    Finns det någon som har några tankar/erfarenhet kring detta?

1) Berkley muscle flex 6.6 -140g
    2) BFT Bandit 6,6’ Jerkbait 160g
    3) Strike Pro Pike Range MKII Contest 6'6" 150g
    4) Strike Pro Pike Range MKII Contact 6'8" 180g

Jag vill ha ett spö med bra ryggrad och toppig snabb aktion, inte för påkigt..

Skitfiske!

Använder Strike Pro Pike Range Contest 6.6" och är mkt nöjd.
    Gillar det mkt pga det längre bakhandtaget. Skönt att drilla fisk med inte alls så påkigt som en del spön är.
    I näst kast så .....

Kommentera

Snart kommer alla spökungar och ger dig alla råd du kan behöva.

Jag har spö nr 1 på din lista. har väldigt lite att jämföra med men det är okej. notervärt är att handtaget är ganska smalt och bakhandateg kort 35 cm vilket va det jag sökte och valde spö på. Kan såhär i efterhand tycka att det kanske är lite väl smal kork och lite väl kort bakhandtag. Det är styvt så det räcker, kastvikt är nog varken mer eller mindre, det korta bakhandtaget gör att det blir jobbigt att kasta när du kommer över 120 gram.

Generellt vill jag reagera lite på dina ord, är som sagt ingen fantom på spön men det går lite mode i att alla anger att det är toppiga och snabba spön. Kom ihåg att det finns stora nackdelar i drillning, precision, kastegenskaper och framför allt att dämpa kraftpeakarna. Och trotts dessa utlåtanden som snabb toppig aktion så är dom flesta spön halv, till trekvartsaktion. Och inte att förväxla med toppaktion

Vet inte vad som skrivs om Berkleys men när jag pressar det så skulle jag kalla det för något mellan halv till trekvartsaktion men med ganska styv topp. Men mycket är vad man själv gillar och tycker om. Tror dom 4 du nämner är ganska likvärdiga, så känn på greppet och beakta bakhandtagets längd om du ska dänga riktigt tungt.
      Det finns två ting som är oändliga - universum och människans dumhet, Men när det gäller universum är jag inte helt säker. [Albert Einstein]

Att klaga är som att sitta i en gungstol – du har något att göra men du kommer ingenstans. [Dalai Lama]

Kommentera

Du vet väll att det finns trevliga spön från andra tillverkare också . Lundgrens Dawia, lamiglas plus Danskens alla spön .

Kolla dom också.

Jag skulle nog valt Dawia Luna , Lf Ripper i första hand .

/fredrik

Kommentera

Alla spön är bra som du nämner, och som en nämnt tidigare finns det en del andra märken att välja på.

Det du kan göra är att be om att få testa de spöt du är intresserad av.

Kanske är det så att du känner någon med en sån jerkpåk du är ute efter.

Sen är det inte direkt säsong nu för jerkfiske. borde väl inte vara någon stress så vida inte det är någon rea. Och skulle det vara rea hade jag gått på nummer tre.
          Oh crap! VAfan har jag nu gjort!?

Kommentera

Ursprungligen postat av axe Visa inlägg
            Snart kommer alla spökungar och ger dig alla råd du kan behöva.

Jag har spö nr 1 på din lista. har väldigt lite att jämföra med men det är okej. notervärt är att handtaget är ganska smalt och bakhandateg kort 35 cm vilket va det jag sökte och valde spö på. Kan såhär i efterhand tycka att det kanske är lite väl smal kork och lite väl kort bakhandtag. Det är styvt så det räcker, kastvikt är nog varken mer eller mindre, det korta bakhandtaget gör att det blir jobbigt att kasta när du kommer över 120 gram.

Generellt vill jag reagera lite på dina ord, är som sagt ingen fantom på spön men det går lite mode i att alla anger att det är toppiga och snabba spön. Kom ihåg att det finns stora nackdelar i drillning, precision, kastegenskaper och framför allt att dämpa kraftpeakarna. Och trotts dessa utlåtanden som snabb toppig aktion så är dom flesta spön halv, till trekvartsaktion. Och inte att förväxla med toppaktion

Vet inte vad som skrivs om Berkleys men när jag pressar det så skulle jag kalla det för något mellan halv till trekvartsaktion men med ganska styv topp. Men mycket är vad man själv gillar och tycker om. Tror dom 4 du nämner är ganska likvärdiga, så känn på greppet och beakta bakhandtagets längd om du ska dänga riktigt tungt.
            Jo, jag känner till nackdelarna, egentligen menade jag nog inte en ren topp aktion, det jag söker är en snabb klinga, sen om det är halv eller trekvarts spelar inte så stor roll.
            Jag började jerkfiska med ett Abu limited edition, som i stort sett inte har någon aktion alls, bytte sedan till ett Berkley lightning rod -100g, aktionen är ok om än inte så snabb. Det jag känner nu är att det svampar en del när man fiskar beten runt 100g.

Kommentera

Ursprungligen postat av jerklimpan Visa inlägg
              Du vet väll att det finns trevliga spön från andra tillverkare också . Lundgrens Dawia, lamiglas plus Danskens alla spön .

Kolla dom också.

Jag skulle nog valt Dawia Luna , Lf Ripper i första hand .

/fredrik
              Jo, jag har allt kollat lite på både lunan och ripper, men jag känner att de ligger lite över min budget...
              Skiljer det så mycket på de spöna att det rättfärdigar 25-30% högre pris?

Kommentera

Glömde nämna att korkhandtag är nästan ett måste, rent estetiskt.
                Och nej, det är inte någon brådska jag vill bara ha lite kött på benen när tillfället dyker upp.

Kommentera

Vilket bete tror du att du kommer fiska mest med under kommande säsongen?
                  Ganska bra riktmärke för vilket spö du vill ha.

Men det är lite svårt att hitta ett spö som är styvt och snabbt men med toppaktion.
                  Måste ju också rekommendera rippern, men där är det dessvärre inte så roligt att kasta beten över 120 gr. Det långa bakhandtaget är riktigt bra, jämfört med tex. stcroix som jag kör med vilka är lite för korta.

Kort och gott...
                  Om du ändå SKA byta upp dig så tycker jag att du bör lägga runt 2000. Du lär inte ångra dig!

Kommentera

Daiwa powermesh tycker jag är det bästa jag använt och jag har kört med det spöt i flera år nu och inte hittat ett bättre spö. Vart bor du? Konga?

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av lethul, 2009-10-07, 20:40
                    6 svar
                    1 804 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Benjamin S  
                    Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04