Långa spön - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Långa spön

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Långa spön

Jag fiskar nuförtiden nästan bara från land. Dessutom är jag måttligt förtjust i att vada. Med ålderns rätt vill jag göra det bekvämt för mig även när jag är ute och fiskar. Inte i onödan bli blöt eller frysa. Kunna ta en fika, röka en pipa, söka lä en stund osv. Hittills har jag kört traditionella spölängder. Ett gäng niofotare av olika årsmodeller ingår i kustfiskearsenalen och det längsta spö jag äger mäter 10 fot. Nu har jag beställt nya spön i längder 10-14 fot. Det ska bli intressant.

På glasfibertiden var, på det stora hela, nio fot någon slags gräns för vad som fungerade. Längre spön blev för tunga och för svajiga för att vara njutbara att fiska med. Med nutidens material så föreställer jag mig att ett 14-fots spö kan fungera alldeles förträffligt (om det finns tillräckligt svängrum där man fiskar). Om det sedan medför några påtagliga fördelar får jag väl se.

Fiskar havsöring både från land och båt här nere i Blekinge, gick snabbt från 9 fot upp till spön på 11 och 12 fot när jag kom igång. Som du skriver är det inga problem med vikten direkt. Har ett Lightning shock 11 fot 5-30 gram, kastar fantastiskt och inga problem att svinga det en hel dag. Provfiskat grabbens 10 fot 15-55 gram i samma serie och lika nöjd med det.

Mitt 12 fots Salmon seeker upp till 65 gram är ett betydligt tyngre och stabbigare spö, men det kastar och drillar fantastiskt. Det finns kraft och ryggrad, men en torsk eller HÖ på några kilo känns härliga även med det spöt.

Har aldrig brytt mig om att skaffa vadare då jag tycker det är på tok för mycket pyssel och trassel med att vandra omkring där ute i vattnet, blir inte den rekreation och avslappning som jag söker med fisket.......

Tror att du kommer att bli nöjd.........skitfiske...

Kommentera

Mina tankar bakom experimentet med långa spön är, förutom en förhoppning om ökade kastlängder, att jag tror att de kommer att funka bättre med de moderna stumlinorna än vad kortare spön gör. Jag är ju uppväxt med och använder fortfarande mest nylonlina. När jag kör med flätlina skarvar jag alltid på några meter nylon längst ut för att slippa ha en stum lina mellan mig och fisken vid själva landningen då ju nylonlinans elasticitet gör att man bättre kan parera en eventuell sista panikrusning eller andra hyss från den krokade fiskens sida. En längre spöklinga borde ha åtminstone delvis samma funktion.

För den som till äventyrs är intresserad av vad jag pysslar med kan jag nämna att de spön jag beställt är ett 12 fots DAM Devilstick 5-20 gram och två Kinetic Godspeed G2 Ultralight 13 fot 10-30 gram resp 14 fot 10-40 gram. I slutet av månaden ska jag ner till Gotland några dagar i samband med min mammas 80-årsdag och då hoppas jag få tillfälle att testa mina nyförvärv.

Kommentera

Fråga harlequine hur gjorde han för att öka kastlängderna.

Vi är alla olika och har olika uppfattningar om vad är det som är rätt eller fel.
        Spöna över 11 fot kan vara lite otympliga att hantera, det blir lite svårare att landa fisken, men det är min personlig åsikt. Blåser det lite och eller vågorna är lite höga och dom kommer dessutom lite tätt blir det ingen fördel att ha ett lite längre, läs tyngre spö. Det är klart att man kan lära sig att hantera dessa spön och visst några extra fot kan lägga till några extra meter vid kasten. Frågan är om det är värt att uppgradera andra delar av utrustningen istället.

Det blir intressant att få höra hur det gick för dig då.

Häls //T
        Senast ändrad av tonyex; 2013-11-09, 10:54.

Kommentera

Ursprungligen postat av tonyex Visa inlägg
          Fråga harlequine hur gjorde han för att öka kastlängderna.

Vi är alla olika och har olika uppfattningar om vad är det som är rätt eller fel.
          Spöna över 11 fot kan vara lite otympliga att hantera, det blir lite svårare att landa fisken, men det är min personlig åsikt. Blåser det lite och eller vågar är lite höga och kommer dom dessutom lite tätare blir det ingen fördel att ha ett lite längre, läs tyngre spö. Det är klart att man kan lära sig att hantera dessa spön och visst några extra fot kan lägga till några extra meter vid kasten. Frågan är om det är värt att uppgradera andra delar av utrustningen istället.

Det blir intressant att få höra hur det gick för dig då.

Häls //T
          Jag antar att Harlequine köpt på sig någon japansk multirulle med inbyggda datachips och lager av rymdgrus. Mina spön är haspelspön och på dem tänker jag hänga mina gamla trotjänare (ett kvartssekel gamla Cardinal C4:or).

Kommentera

Ack, den Harlequine som använder fula tricks.
            Vill man optimera en haspelrulle för långa kast, då är det värt att tänka på ett par saker: rullen ska ha en bredare spole, linupplagning är vara den bästa i den prisklassen och linan ska vara så tunn som det bara går. Det var ett tag sen jag fiskade med haspel , så det är säkert något jag har glömt.

//T
            Senast ändrad av tonyex; 2013-11-09, 12:10.

Kommentera

Kul med experimentlustan!

Själv har jag hittills i höst gått i motsatt riktning och mest kört med ett 7,6-fots -25 g till en liten japansk guldrullulle jag fick av mig själv i 50-årspresent på multisidan och ett 8-fots 10-30 g på haspelsidan....funkar klockrent när man fiskar från båt ....men även förvånansvärt bra när man kör från land.....fullt tillräckliga kastlängder med anpassat betesval.....och extremt bekvämt och smidigt när man traskar runt längs stränderna.

Skall jag jaga kastlängd håller jag mig i intervallet 9-10,6 fot....tycker att det är smidigare att gå från ett 20-gramsbete till ett 30-grams (eller 40-grams nån enstaka gång) om jag skall addera några meter.

Blir hursomhelst kul att följa rapporterna när du fått hem dina långa svajpinnar....och kanske ännu roligare om vi kunde sammanstråla vid Umegurras favoritspot och ev få testa själv nåt kast.....

/S
              Senast ändrad av Silverbågen; 2013-11-09, 11:12.
              [FONT=Verdana]Karta om Havsöringsplatser i Stockholmsområdet [/FONT]
              [FONT=Verdana] Havsöring i Stockholmsområdet (från land) [/FONT]

Kommentera

Ursprungligen postat av Silverbågen Visa inlägg
                ....och kanske ännu roligare om vi kunde sammanstråla vid Umegurras favoritspot och ev få testa själv nåt kast.....

/S
                Vi får väl be honom att lämna kupolgrillen kvar ute så vi slipper att skräpa ner med våra engångsditon...

Vad gäller experimentlustan så kändes det som om jag är rätt välförsedd med kortare spön så när köpsuget slog till så...

Kommentera

Ursprungligen postat av lausvik Visa inlägg
                  Vi får väl be honom att lämna kupolgrillen kvar ute så vi slipper att skräpa ner med våra engångsditon...
                  ....en god Wiener i hemlagad buljong i termos gör den utvikningen tämligen onödig.....

/S
                  [FONT=Verdana]Karta om Havsöringsplatser i Stockholmsområdet [/FONT]
                  [FONT=Verdana] Havsöring i Stockholmsområdet (från land) [/FONT]

Kommentera

Som någon skrev här så kan det visst upplevas som otympligt med t.ex. ett 12 fots spö, en av båtarna jag använder är 13 fot, så om jag ska fixa till nåt i spötoppen är den inte helt enkelt...., men samtidigt är det som lausvik skriver, med en stum lina är det skönt att ha en lång och smidig klinga mellan mig och fisken. Jag brukar köra med en bit fctafs längst ut närmast betet.
                    Just kastet och kastlängden finns ju olika sätt att hantera. Med mitt 12 fots Salmon seker och en sorön stx 40, 0,16 tracer braid känns inte som det finns några gränser. Med en 30 eller 40 grams vicke bör man ha betydligt mer än det vanliga runt 100 meter flätlina på spolen om man vill ha något kvar på spolen att drilla med.....

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av lethul, 2009-10-07, 20:40
                    6 svar
                    1 804 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Benjamin S  
                    Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04