Jag fiskar nuförtiden nästan bara från land. Dessutom är jag måttligt förtjust i att vada. Med ålderns rätt vill jag göra det bekvämt för mig även när jag är ute och fiskar. Inte i onödan bli blöt eller frysa. Kunna ta en fika, röka en pipa, söka lä en stund osv. Hittills har jag kört traditionella spölängder. Ett gäng niofotare av olika årsmodeller ingår i kustfiskearsenalen och det längsta spö jag äger mäter 10 fot. Nu har jag beställt nya spön i längder 10-14 fot. Det ska bli intressant.
På glasfibertiden var, på det stora hela, nio fot någon slags gräns för vad som fungerade. Längre spön blev för tunga och för svajiga för att vara njutbara att fiska med. Med nutidens material så föreställer jag mig att ett 14-fots spö kan fungera alldeles förträffligt (om det finns tillräckligt svängrum där man fiskar). Om det sedan medför några påtagliga fördelar får jag väl se.
På glasfibertiden var, på det stora hela, nio fot någon slags gräns för vad som fungerade. Längre spön blev för tunga och för svajiga för att vara njutbara att fiska med. Med nutidens material så föreställer jag mig att ett 14-fots spö kan fungera alldeles förträffligt (om det finns tillräckligt svängrum där man fiskar). Om det sedan medför några påtagliga fördelar får jag väl se.
Kommentera