Långa spön - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Långa spön

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Någon ny rulle är inte inköpt men gissar herr T syftar på min Calcutta DC rulle. Är också i tankar kring ökad bekvämlighet vid mitt praktiska fiske (dock vadar jag), och är inne på att tvärtemot TS gå ner till kortare spön till mitt kustfiske (Har lite ryggproblem som märks efter några timmar vid vattnet). Jag upplever att kortare spön väger mindre och ger bättre balans under fisket, och hittar fiskaren rätt spö med passande rulle så grejerna harmoniserar kommer kastlängderna vara fullt tillräckliga, och prestera lika med längre diton i hård vind.

Angående TS nyförvärvade spöarsenal fungerar de säkert ypperligt, men när jag läser specifikationerna på spöna blir jag lite orolig. Om ett spö på 12-13 fötter med kastvikt upp till 20-30 gram har för långsam aktion tror jag att de önskade kastlängderna uteblir om det blåser, och om fiskaren behöver trycka på i kastet i motvind "slashar spöt över" i kastet. Däremot blir säkert drillning av fisk rolig på en längre "svajmast" vilket också har sin charm.

Ts har bra koll på sin utrustning och det skadar inte att prova sig fram till framgången i sitt fiske. Däremot så kanske TS som hasplar vidare skulle kika på en ny kaffekvarn som har linuppläggning som passar flätlinor, och därmed kastar längre.

/H

Kommentera

Ursprungligen postat av harlequine Visa inlägg
      Däremot så kanske TS som hasplar vidare skulle kika på en ny kaffekvarn som har linuppläggning som passar flätlinor, och därmed kastar längre.

/H
      kikar ständigt på nya rullar. Dock har C4:an rätt bred spole och tät linuppläggning och är alltså "modern" i det avseendet.

Kommentera

Ursprungligen postat av lausvik Visa inlägg
        kikar ständigt på nya rullar. Dock har C4:an rätt bred spole och tät linuppläggning och är alltså "modern" i det avseendet.
        Ja tekniken har utvecklas en del.
        Förut gällde bara att man tog med sig en håv, idag måste man jobba hårt för att få en fisk! ( det var lite kul att skriva så iaf, )

Häls //T

Kommentera

Jag har ingen superkoll på haspelrullar, men Abu Revo Neos finns till bra pris i butiken på hemmaplan alternativt nya för 2014 Shimano Technium med bla X-ship finns på nätet för samma summa. Har själv kikat på dessa i ett svagt ögonblick…
          Silverbågen kan säkert komma med lite input då han faktiskt fiskat med dessa om jag inte minns fel.
          /H

Kommentera

Ursprungligen postat av harlequine Visa inlägg
            Jag har ingen superkoll på haspelrullar, men Abu Revo Neos finns till bra pris i butiken på hemmaplan alternativt nya för 2014 Shimano Technium med bla X-ship finns på nätet för samma summa. Har själv kikat på dessa i ett svagt ögonblick…
            Silverbågen kan säkert komma med lite input då han faktiskt fiskat med dessa om jag inte minns fel.
            /H
            De allra flesta moderna haspelrullar är mer eller mindre värdelösa för havsöringspinn eftersom de har för dåliga drev. Jag kommer nog aldrig att köpa en rulle mad annat än snäckväxel för det ändamålet. sådana drev bara håller och håller (och går om möjligt bara mjukare med åren medan enklare mekanismer börjar skramla och väsnas förr eller senare hur många kullager tillverkaren än försett rullen med). DAM har några intressanta modeller. ABU har slutat tillverka haspelrullar värda att kallas Cardinal. Tyvärr. Då kan man lika gärna köpa en kinakvarn från PolarVargen...

Silverbågen verkade avis när han fick provveva en C4:a. Hans moderna "Cardinal" höll ju bara på att väsnas...

Kommentera

De allra flesta moderna haspelrullar är mer eller mindre värdelösa för havsöringspinn eftersom de har för dåliga drev. Jag kommer nog aldrig att köpa en rulle mad annat än snäckväxel för det ändamålet. sådana drev bara håller och håller (och går om möjligt bara mjukare med åren medan enklare mekanismer börjar skramla och väsnas förr eller senare hur många kullager tillverkaren än försett rullen med). DAM har några intressanta modeller. ABU har slutat tillverka haspelrullar värda att kallas Cardinal. Tyvärr. Då kan man lika gärna köpa en kinakvarn från PolarVargen...

Silverbågen verkade avis när han fick provveva en C4:a. Hans moderna "Cardinal" höll ju bara på att väsnas...
              Herman!

Vet att du gillar att provocera och att ingen argumentation i världen skulle få dig att vika en tum när det gäller dina 4 ögonstenar.....men att säga att det inte skulle finnas några moderna haspelrullar som passar för havsöringsfiske ....ja, det blir inte mycket mer än ett självmål i öppen bur...

Det stämmer att jag grymtade lite när frosten gjorde att bygelfällningen på min Revo Neos falerade och att det kostade mig ett av mina handgjorda havsöringsbeten.....det stämmer också att jag tyckte det var kul att testa en av dina ögonstenar....det senare mest av nostalgiska skäl...eftersom jag någon gång emellanåt även tycker att det är kul att plocka fram min egen Cardinal 66X (dock av lite äldre snitt än dina moderna C4:or med utanpåliggande spole).

...men men oavsett nostalgi eller snäckväxel måste jag erkänna att om jag tvingades välja så föredrar jag de nya och moderna rullarna framför de gamla trotjänarna vid praktiskt fiske...detta inte för att jag ringaktar "di gamle" utan för att jag föredrar känslan hos en lättare rulle med mjukare och jämnare gång lejonparten av de gånger jag är ute och fiskar...

Har flera moderna rullar av märken såsom ABU Garcia, Shimano, Penn, Okuma o Gunki (PezonMichel) ....dock inga ambitioner att få dig att överge dina gamla C4:or....men korrigerar dig gärna genom att berätta alla de rullar jag har passar alldeles utmärkt för HÖ-spinn.....är även tämligen övertygad att det även finns en drös med rullar som jag inte har prövat som också gör det...

/S
              Senast ändrad av Silverbågen; 2013-11-09, 16:02.
              [FONT=Verdana]Karta om Havsöringsplatser i Stockholmsområdet [/FONT]
              [FONT=Verdana] Havsöring i Stockholmsområdet (från land) [/FONT]

Kommentera

Jag har inga planer på att överge mina C4;or så länge de fortsätter att fungera. Dessutom har jag inte sagt att det inte finns nya rullar som uppfyller mina krav. Tex nämnde jag DAM:s hasplar med snäckdrev. Fast jag tror knappast att de är såpass mycket bättre än mina gamla rullar att det är motiverat att investera. Sedan kan man ju alltid köpa på sig nya grejor bara för att. C66:orna, såväl standardmodellen som expessloket, har jag naturligtvis också kvar men de har väl numera gått i någon slags halvpension. Dö lär de dock knappast göra. Inte före mig i alla fall. Synd att det tydligen ska blåsa från fel håll i morgon för Kapellskär, annars hade jag nog gett mig iväg och vädrat någon av rullarna. De börjar bli rätt dammiga eftersom jag på senaste tiden bara fiskat på Åland (med lågprisutrustning av hypermodernt snitt).

Kommentera

Det ska bli intressant.
                  Personligen tycker jag det finns en gräns runt 11 fot efter det börjar jag förlora kastlängder tack vare utkasten blir långsammare och möjligheten att verkligen ta i minskar.

OBS att jag jämför samma spö-serier och klassning bara olika längd annars tycker jag blir det missvisande.

Ska bli kul att höra vilka erfarenheter du får.

Kommentera

Ursprungligen postat av jorgen.mansson Visa inlägg
                    Personligen tycker jag det finns en gräns runt 11 fot efter det börjar jag förlora kastlängder tack vare utkasten blir långsammare och möjligheten att verkligen ta i minskar.

OBS att jag jämför samma spö-serier och klassning bara olika längd annars tycker jag blir det missvisande.

Ska bli kul att höra vilka erfarenheter du får.
                    Jag ska villigt erkänna att jag själv är aningen skeptisk till det där med kastlängderna. Inbillar mig att timingen blir knepigare om man ska kunna utnyttja den extra potentialen. Men kul ska det bli! Om inte annat så kan jag ju använda spöna till kastmete (eller bombardafiske som det tydligen heter numera).

Kommentera

eller bombardafiske som det tydligen heter numera
                      Det kallas så om flötet lägger sig på sidan, det var väl någon som kom på fiskesättet efter att dom glömt blyhaglen hemma

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
                      2 355 svar
                      271 360 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg engqvist  
                      Startad av Petterpike, 2015-05-09, 10:13