Långa spön - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Långa spön

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Ursprungligen postat av jorgen.mansson Visa inlägg
    Personligen tycker jag det finns en gräns runt 11 fot efter det börjar jag förlora kastlängder tack vare utkasten blir långsammare och möjligheten att verkligen ta i minskar.

OBS att jag jämför samma spö-serier och klassning bara olika längd annars tycker jag blir det missvisande.

Ska bli kul att höra vilka erfarenheter du får.
    Tycker också det är intressant med kastlängd kontra längd. Det är ju betets utgångshastighet från spötoppen som blir avgörande när man ska jämföra. Med ett längre spö blir ju svängradien längre och hastigheten längst ut i toppen ökar med samma hastighet på svepet. Så även om du kanske får ett långsammare kast kan ju betets utgångshastighet bli detsamma. Men givetvis finns det någon gräns för vad som är möjligt, och antar att det skiljer mellan spöserier, vilken viktklassning, och kanske mellan oss fiskare individuellt också.

Skulle vara intressant att jämföra t.ex. mitt 12 fots Salmon seeker med både 11 och 13 fots varianten, även om klassningen skiljer några gram.

Kommentera

Ursprungligen postat av lausvik Visa inlägg
      Jag har inga planer på att överge mina C4;or så länge de fortsätter att fungera. Dessutom har jag inte sagt att det inte finns nya rullar som uppfyller mina krav. Tex nämnde jag DAM:s hasplar med snäckdrev. Fast jag tror knappast att de är såpass mycket bättre än mina gamla rullar att det är motiverat att investera. Sedan kan man ju alltid köpa på sig nya grejor bara för att. C66:orna, såväl standardmodellen som expessloket, har jag naturligtvis också kvar men de har väl numera gått i någon slags halvpension. Dö lär de dock knappast göra. Inte före mig i alla fall. Synd att det tydligen ska blåsa från fel håll i morgon för Kapellskär, annars hade jag nog gett mig iväg och vädrat någon av rullarna. De börjar bli rätt dammiga eftersom jag på senaste tiden bara fiskat på Åland (med lågprisutrustning av hypermodernt snitt).
      Låt inte lite medvind göra att rullarna får ligga och damma.....man får inte låta de "gamla sanningarna" styra så mycket att man avstår en chans att komma ut och kasta lite.....

/S
      [FONT=Verdana]Karta om Havsöringsplatser i Stockholmsområdet [/FONT]
      [FONT=Verdana] Havsöring i Stockholmsområdet (från land) [/FONT]

Kommentera

Jag tror det som gör största skillnaderna i kastlängd är aktionen på spöt du svingar. Långsamma spön tycker jag kastar kortare fast de är lite mer förlåtande för fiskaren. Däremot om fiskaren lyckas ladda ett spö med snabb aktion kommer det kasta längre enligt MIN erfarenhet. Vad som sen är sant är en subjektiv fråga eftersom alla tror på sina egna teser.

Om det är bombardafiske på tapeten kan jag se en fördel på ett spö på ca 11-12 fötter då det borde underlätta vid kast.

/H

/H

Kommentera

Ursprungligen postat av harlequine Visa inlägg
          Jag tror det som gör största skillnaderna i kastlängd är aktionen på spöt du svingar. Långsamma spön tycker jag kastar kortare fast de är lite mer förlåtande för fiskaren. Däremot om fiskaren lyckas ladda ett spö med snabb aktion kommer det kasta längre enligt MIN erfarenhet. Vad som sen är sant är en subjektiv fråga eftersom alla tror på sina egna teser.

Om det är bombardafiske på tapeten kan jag se en fördel på ett spö på ca 11-12 fötter då det borde underlätta vid kast.

/H

/H
          Snabbare aktion betyder väl, om vi talar om spön med samma klassning, toppaktion, dvs att en kortare del av klingan arbetar vid kastet. Stämmer din teori/uppfattning borde ett helt styvt spö - en gärdsgårdsstör - vara det optimala. Eller så handlar det om timing. Intressant är det hur som helst

Kommentera

dvs att en kortare del av klingan arbetar vid kastet.
            Behöver inte va så, mina Fenwick IF II (4 delade) är riktigt snabba klingor med helaktion vilket också visar sig på kast-längderna.

Hardyspöna jag kör med är även dom någon typ av snabba helaktionsspö fast med en konstruktion som gör dom nästan självkastande.

Jag kör med multirullar och har en kort kaströrelse med mycket kraft i.

När jag tittar på folk som kastar med haspel upplever jag det som dom har en betydligt större och yvigare rörelse med armarna och att dom släpper iväg betet tidigare en vad jag gör.

Kommentera

Ursprungligen postat av jorgen.mansson Visa inlägg
              Jag kör med multirullar och har en kort kaströrelse med mycket kraft i.

När jag tittar på folk som kastar med haspel upplever jag det som dom har en betydligt större och yvigare rörelse med armarna och att dom släpper iväg betet tidigare en vad jag gör.
              Kaströrelsen ser ju olika ut efter förutsättningarna, kastar backhand, forehand, över huvudet , oftast med dubbelfattning, ibland med aviga vänster hand på rullen. Använder både korta kraftfulla "knyck" och långa svepande rörelser med armarna som förlängda hävarmar.

De längsta och mest precisa kasten får jag till med en lång svepande rörelse där jag upplever att timingen för släppet blir lättast att få till. Det är också den rörelsen jag tycker är mest ekonomisk för att kroppen ska orka lååånga pass, även om jag oftast fiskar bara några timmar vid varje tillfälle.

Kommentera

Ursprungligen postat av sparetime Visa inlägg
                ...Men givetvis finns det någon gräns för vad som är möjligt, och antar att det skiljer mellan spöserier, vilken viktklassning, och kanske mellan oss fiskare individuellt också.
                .
                Gränsen heter DC-bromssystem! Har man inte testa det , då vet man inte hur skönt det är, sen kan man dö med ett leende på läpparna. Något styvare spö hjälper en hel del när man vill nå långt. Underskata inte tekniken!
                Häls //T
                Senast ändrad av tonyex; 2013-11-09, 19:46.

Kommentera

Ursprungligen postat av tonyex Visa inlägg
                  Gränsen heter DC-bromssystem! Har man inte testa det , då vet man inte hur skönt det är, sen kan man dö. //T
                  Varför ska man bromsa något som med oanad hastighet färdas mot horisonten medan linan utan motstånd rinner av spolen???

Kommentera

Betet bromsas bara om spolen når 30 000 rpm, jag tror att ringarna i ett haspelspö bromsar mkt mer än så enligt det jag har upplevt Vi pratar inte casting sporten nu utan vi är vanliga fiskare med normala spön.

//T

Kommentera

Ursprungligen postat av tonyex Visa inlägg
                      Betet bromsas bara om spolen når 30 000 rpm, jag tror att ringarna i ett haspelspö bromsar mkt mer än så enligt det jag har upplevt Vi pratar inte casting sporten nu utan vi är vanliga fiskare med normala spön.

//T
                      Haha och ni spinngubbar har inga ringar på era spön eller???

edit, borde gå att mäta sig till det där, ingen som sitter på en känslig newtonmeter???
                      Senast ändrad av sparetime; 2013-11-09, 20:05.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
                      2 355 svar
                      271 371 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg engqvist  
                      Startad av Petterpike, 2015-05-09, 10:13