Långa spön - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Långa spön

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Att kasta med en tolvfotare för beten upp till 20 gram kändes helt OK
    Jag vet av egen erfarenhet att riktigt långa spö med låg klassning kan ställa till det lite om man inte tänker sig för.

Jag hade ett över 4 meter långt spö -60 gr, stod på en pir med sluttande stenröse runt om, fick på en liten torsk som följde med utan problem, när jag försökte lyfta upp den vek sig spöet riktigt rejält och kilades fast mellan stenarna varefter det small av.

Ett spö över 12 fot -30gr borde lätt kunna vika sig 90 grader för en liten halvkilos firre så av egen erfarenhet lyfter jag inte ens en liten tångruska och drillar aldrig fisk genom att pumpa uppåt med ett sådant spö.

Dom flesta av mina spö är mellan 11-12 fot jag tycker det är en bra längd, men det finns platser där dom inte funkar så ett reserv-spö på 9 fot finns också i arsenalen.

Kommentera

• Ursprungligen postat av jorgen.mansson Visa inlägg
      Jag vet av egen erfarenhet att riktigt långa spö med låg klassning kan ställa till det lite om man inte tänker sig för.

Jag hade ett över 4 meter långt spö -60 gr, stod på en pir med sluttande stenröse runt om, fick på en liten torsk som följde med utan problem, när jag försökte lyfta upp den vek sig spöet riktigt rejält och kilades fast mellan stenarna varefter det small av.

Ett spö över 12 fot -30gr borde lätt kunna vika sig 90 grader för en liten halvkilos firre så av egen erfarenhet lyfter jag inte ens en liten tångruska och drillar aldrig fisk genom att pumpa uppåt med ett sådant spö.

Dom flesta av mina spö är mellan 11-12 fot jag tycker det är en bra längd, men det finns platser där dom inte funkar så ett reserv-spö på 9 fot finns också i arsenalen.
      Att lyfta fisk med spöklingan är alltid en smula riskabelt. Menar du att längre spön är känsligare än vad kortare spön är?

Kommentera

• Menar du att längre spön är känsligare än vad kortare spön är?
        Bli inte förvånad om spöet böjer sig ända ner till vattenytan oavsett hur mycket du än försöker lyfta.
        Senast ändrad av jorgen.mansson; 2013-11-19, 19:41.

Kommentera

• Ursprungligen postat av jorgen.mansson Visa inlägg
          Bli inte förvånad om spöet böjer sig ända ner till vattenytan oavsett hur mycket du än försöker lyfta.
          Men det är ju det som är så läckert med långa spön för lätt fiske. Att de har en lång och smidig övre del av klingan och - om det är en bra klinga) rejäl ryggrad längre ned. Sedan är det ju klart att en klinga avsedd för betesvikter upp till max 15 gram lyfter man inte särskilt mycket med och det alldeles oavsett hur lång den är.

Kommentera

• Nu har jag kört några pass med 12 och 13 fot långa spön och har enbart positiva erfarenheter. Det var inga problem att hantera 13-fotaren trots att det friskade i rätt bra. Kastlängderna kanske inte blev så markant längre än med 8-10 fots spön men jag gillade det långsammare tempot och att det var spöklingan som gjorde det mesta arbetet. Med kortare spön upplever jag att man ofta forcerar kasten väl mycket när man försöker kasta extra långt eller in i vinden.

Kommentera

• Jag kör oxå med långa spö. Jag blev biten av detta efter att jag läste att många engelsmän kör med långa och relativt mjuka spö. Det passar mig bättre.
              Tight lines!
              CDan

Proffs på att lära masken att simma.

Kommentera

• Jag blev biten av detta efter att jag läste att många engelsmän kör med långa och relativt mjuka spö.
                Engelska handbyggda spö är en riktig höjdare, jag har 3 st, det fanns liksom ingen väg tillbaka efter jag testat det första.
                2 av dom är långa i förhållande till klassningen, ett -40 gr över 11 fot och dom 2 andra är 10 fotare.

Kommentera

• Vi kanske skulle ta och lista för- och nackdelarna med långa spön?

+ Kastlängderna
                  + Bättre möjligheter att hantera länga tackel
                  + Bättre möjligheter att styra lina/fisk
                  + Effektivare att drilla stor fisk på

- Besvärligare att hantera på trånga platser/under förflyttning
                  - Besvärligare att hantera i hård vind

Kommentera

• Ett plus som jag upplever:
                    långa spön med djup aktion är skönare att fiska med! (Nu pratar jag om en subjektiv känsla utöver de objektiva plus du har ovan)
                    Jag tror på Leif. Dessutom tror jag på Göran, Erik och Elanen. Robert Lind i Kramfors, vem fn är det?

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
                    2 355 svar
                    271 306 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg engqvist  
                    Startad av Petterpike, 2015-05-09, 10:13