Ett vanligt spinnspö - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Ett vanligt spinnspö

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Ursprungligen postat av barabajare Visa inlägg
    Jag har ett 7 fots ABU max plus graphite up to 30 spinspö fiske 2. Dock inte nersänkt fäste men med krok på undersidan ej heller naturkork men heltäckande handtag. Har du vägarna förbi så kan du få det av mig . Det har stått i garderoben sen jag vet inte när.
    m v h
    Bb
    Låter bra. Vi kanske ska byta grejor? Jag har en hel del drag/beten om inte annat... Du kan ju PM:a mig.

Kommentera

Här kommer ett par kandidater. Lundgrens egna spön, byggda på RST "yellow core" klingor, som är graphit med ett lager glasfiber innerst. Starka men trevliga spön.

Kommentera

St. Croix, och de flesta andra amerikanska tillverkarna, har massor med spön i den längd och viktklass du letar efter. Många av dessa spön kan dock vara lite luriga att hitta här i Sverige. Känslan är nog ganska annorlunda jämfört med gamla glasfiberspön, då det är väldigt modernt med snabb och "toppig" aktion numera. Och det här med nedsänkta rullfästen och pistolgrepp är nog (dessvärre) något som tillhör historien...

Men ett St. Croix Avid hade nog funkat, om man vill lägga de pengarna:

Eller ett LF Cobra, betydligt billigare:

Hittade även ett annat St. Croix 5'6" med enhandsgrepp:
        http://www.stcroixrods.com/product/premier-casting (modellen som heter PC56MF)

Edit: Här har du en säljare på Ebay som har St. Croix PC56MF:

Bra säljare som jag handlat från tidigare.
        Senast ändrad av Träben; 2012-12-06, 18:52.

Kommentera

Tack alla!

Kommentera

Sådärja , om du vill ett kort spinnspö för att kasta beten upp till 30g , satsa på en bra rulle oxå. Det är kombinationen som gör det hela möjligt . dvs att kasta långt och ha en fantastisk känsla vid drillningen, om det är det du är ute efter.
            Häls //T

Kommentera

Tja, vad ska man säga? Att någon måste köpa julklapparna åt en och det är ingen annan som gör det? inte något man verkligen vill ha i alla fall...

Nå, projekt "skaffa ett vanligt spinnspö" är nu avklarat. Knallade in på Lundgrens där jag genast hittade ett S:t Croix Triumph endelat (eller heter det odelat?) sexfotsspö klassat för betesvikter upp till 3/4 oz 8ca 21 gram) fast det känns precis som ett "Fiske 2-spö" enligt den gamla (ABU:s) klassifikationen. Snyggt var det också och riktiga korkgrepp. Bara att köpa med andra ord. Fast det blev en till odelad (eller heter det endelad?) sexfotare, nämligen LF Cobra för vikter upp till 45 gram.

Ett spö mer (eller heter det fler?) än vad jag tänkt mig, med andra ord, men ändå två fina spön för ungefär samma pengar som det sjufots S:t Croix som rekommenderats ovan i tråden. Jag gillar sexfotare för gäddfiske, helt enkelt. I vart fall om jag får fiska från båt, så nu blir det väl till att återuppliva min gamla kanadensare (som är en suverän plattform för fiske i innerskärgården). Nu har jag alltså två vanliga spinnspön som täcker i stort sett alla vikter jag har i betesboxen.Det är bara att önska sig själv God Jul!

Kommentera

Hej,

Det där spöt är ett bra första steg till St croix värld.
                Det är lite klent för gädda i min smak, men för lätta prylar kommer att fungera rätt bra.
                Jag har premier versionen av det och tycker att det fungerar mkt bra framför allt till jiggfisket.

Det blir intressant att få höra vad du tycker om aktionen efter du har provfiskat det.

Förresten.: Vilken rulle har du tänkt att para ihop spöt med?
                Snälla säg inte att du har en amba 500 eller en corvalus 300 i åtanke! Du behöver en lätt rulle för det spöt för att inte rubba balansen så mkt, typ revo stx eller likande.

Häls //T
                Senast ändrad av tonyex; 2012-12-17, 20:57.

Kommentera

Ursprungligen postat av tonyex Visa inlägg
                  Hej,

Det är lite klent för gädda i min smak, men för lätta prylar kommer att fungera rätt bra.
                  Jag har premier versionen av det och tycker att det fungerar mkt bra framför allt till jiggfisket.

Det blir intressant att få höra vad du tycker om aktionen efter du har provfiskat det.

Snälla säg inte att du har en amba 500 eller en corvalus 300 i åtanke! Du behöver en lätt rulle för det spöt för att inte rubba balansen så mkt, typ revo stx eller likande.

Häls //T
                  Va fan har hänt tonyex sen när började du rekommendera revosar?! Det är mitt jobb!
                  http://www.reverbnation.com/burnout28

Kommentera

Ursprungligen postat av tonyex Visa inlägg
                    Hej,

Häls //T
                    Själv tror jag att spöet är perfekt till det lättare gäddspinnet. När man belastar det som vid drillning av fisk har det mycket bra ryggrad i förhållande till hur lätt det är och en härlig aktion. Tror att det blir alldeles charmant med en Amba 5000 och 0,30 mm nylon...

Kommentera

Ursprungligen postat av grynning Visa inlägg
                      Va fan har hänt tonyex sen när började du rekommendera revosar?! Det är mitt jobb!
                      Jodå, jag vet, men stx:n var så passande då. //T

PS: På "det gamla forumet" föreslog både curado och s,st och stx. Folk fick välja vad de ville egentligen, men efter revo gen1 börja rasa var man tvungen att sluta med det. Jag tror att läget är annorlunda idag och dessa nya revo gen3 kan vara något att satsa på.
                      Senast ändrad av tonyex; 2012-12-18, 09:11.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
                      2 355 svar
                      271 306 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg engqvist  
                      Startad av Petterpike, 2015-05-09, 10:13