Varför har inte ytfiske blivit speciellt stort i Sverige?? Tittar man på klipp från USA och Canada när dom fiskar efter Bass, Gädda och Musky så är det ju jättemånga som fiskar med Buzzers, Walk The Dog och Poppers, men det verkar som nästan ingen i hela Sverige fiskar ytfiske. Vad beror det på?
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Varför inte ytfiske??
Collapse
X
-
Har varit helt insnöad på ytfiske ända sedan jag av en slump köpte min första Zara Spook. Såg den hänga högt upp på en hylla med vobbler inne hos PO´s här i Sundsvall. Hade ingen erfarenhet av ytfisket då men tyckte att den där helsvarta Spooken så kanooon ut.
När jag testade den och så småningom fick till gången med den fiskade den fantastiskt. Fastnade direkt för denna fiskeform och de distinkta huggen där gäddan och för den delen även abborrarna kastade sig över den.
Har ingen aning om hur många som håller på med ytfisket men de jag fiskar med har alla en arsenal av ytbeten att ta till när det är läge för dessa.
Känner inte att det är jättemånga som håller på men inte är det så få som "poppers man" tror.
Efter det att "Push-Up" visade hur det går till på TV fick nog många upp ögonen för denna fiskeform och blev hängivna anhängare av den likt mig.
Visst är många fast i träsket med de stora tunga jerkbeterna fiskat med styva påkar till spön men har man en gång tagit en skaplig gädda på ett ytbete fiskat med ett lätt spö typ BTF Walker Lite eller liknande är man torsk på fiskesättet för livet.
//Tantor[FONT=Verdana]><(((*> Bara döda fiskar flyter med strömmen ><(((*>[/FONT]
-
På det här forumet så känns det i alla fall som om att alla mer eller mindre föddes med en jerkpåk. Undrar om det kom ut samtidtigt som jekfiskaren? Känns som om att folk missar mycket när dom bara jerkfiskar.
Nu är jag iofs inte så ung, men man känner sig ganska så omodern när man fiskar Gädda med haspel.
För att inte går för mycket OT. Men finns det nån större kick än när man ytfiskar och man får inget, man börjar tröttna efter ett par timmar, och från ingenstans så smäller det till utav bara fan. Eller när man ser den där plogen bara kommer närmare och närmare. Fan, kan det inte bli vår snart.
Eller ett stim av borrar som är som jävla pirayor och slåss om betet. Jag borde lägga mig och sova. ADRENALIN.
Kommentera
-
Det är klart man kör på ytbeten. Har varit fast sen första fisken på skitterpop. Förövrigt är nog skitterpop det draget som är mest sönder tuggat i lådan. Breddade mig o köpte massa andra drag när jag började fiska mer.
Nu så har jag precis köpt en
"Walk-the-dog" och en som har propeller på sidan av kroppen till gäddpåken. Sen så kommer spinnarna tas in bulging så det blir lite samma sak.
Kommentera
-
SimpZeN
Alltså det är ju inge fel att fiska gädda med haspel, många som fortfarande gör, tycker haspel gör sig bra till just ytbeten som skitter pop och grodor mm.
Till just walk the dog beten så är väl multirulle å lite styvare spön bättre. men det är min mening.
Anledningen till att jag inte kör så mycket ytbeten är väl mest för att jag tycker att beten som går strax under ytan 0,1-0,5m är effektivare på sommaren än ytbeten. Detta gäller förstås beroende på vart du fiskar men i sommar tror jag att det blir lite popper efter abborre med UL utrustning
Kommentera
-
Anledningen till att det är stort i staterna vid fiske efter muskie är att muskie trivs mycket bättre i varmt vatten än gäddan och därför kan man med fördel fiska även dom riktigt stora exemplaren väldigt grunt. På såna ställen fiskar inte en seriös svensk gäddfiskare när han söker efter nästa storgädda.Kika på min blogg, enjoy!
Kommentera
Foton
Collapse
-
Svar till Den stora tråden om finesse abborreav NappenBottHar haft bra fiske med freerig, tog denna kluns häromdan i en Stockholmssjö på en freeriggad Keitech...1 Foto
-
Kanal: Spinnfiske - Allmänt
2025-04-23, 19:56 -
-
Svar till Håller Ambassadeur 2500c för jerk <100g?av SwangstaGammal tråd men jag har gjort något liknande (tror jag) i försöket att göra om min 2500C till en havsöringsrulle....5 Foton
-
Kanal: Spinnfiske - Allmänt
2025-03-23, 16:06 -
Relaterat
Collapse
Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
---|---|---|---|---|
Startad av Stizo, 2003-10-23, 07:14
|
23 svar
4 140 visningar
1 gilla