Varför inte ytfiske?? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Varför inte ytfiske??

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Ursprungligen postat av HR Visa inlägg
    Anledningen till att det är stort i staterna vid fiske efter muskie är att muskie trivs mycket bättre i varmt vatten än gäddan och därför kan man med fördel fiska även dom riktigt stora exemplaren väldigt grunt. På såna ställen fiskar inte en seriös svensk gäddfiskare när han söker efter nästa storgädda.
    Där slog du väl i spiken eller vad man säger. Men underskatta inte grunt vatten sena kvällar sommartid. Ganska många Gäddor av okej storlek söker sig in på grunt vatten. Har en kompis som har PB på 12 kilo på en halvmeters djup sommartid på skitterpop.
    Senast ändrad av poppers man; 2012-01-29, 12:03.

Kommentera

Jag tycker det verkar ett sjukt roligt fiske, men när är det läge att fiska med ytgående?
      Antal arter tagna på fluga i Sverige: 32
      Abborre, Benlöja, Bonito, Bäckröding, Elritsa, Gråsej, Gräskarp, Guldfisk, Gädda, Gärs, Harr, Lake, Makrill, Mört, Näbbgädda, Piggvar, Regnbåge, Röding, Rötsimpa, Sandstubb, Sik, Sill, Sjurygg, Skrubbskädda, Stensnultra, Större kantnål, Svart smörbult, Torsk, Tånglake, Vitling, Ål, Öring

Har du några tips på heta ställen för de arterna jag saknar så skicka gärna ett pm.

Kommentera

Ursprungligen postat av haggis82 Visa inlägg
        Jag tycker det verkar ett sjukt roligt fiske, men när är det läge att fiska med ytgående?
        När våren kommer. Jag fick Gädda ända till början av Oktober. Sen dog det, helt och hållet. Har faktiskt inte fått en Gädda på 3 månader nu. Börjar killa.
        Senast ändrad av poppers man; 2012-01-29, 12:51.

Kommentera

Jag köpte min första skitter pop i slutet av augusti och blev fast direkt. Som ni skriver så blir ju abborrarna som galna. Efter Skitter pop:en kör jag mycket med Heddons Spook jr som också är kalas på grövre abborre. Och som poppers man skriver så dog det i Oktober, då blev det jerk efter gädda istället som också är nytt för mig. Båda skitkul.

Kommentera

En anledning till att denna metod inte fått något jättestort genom slag i Sverige ännu beror nog på den massmediala uppmärksamheten. Utan att ha gjort någon vetenskaplig undersökning, skulle jag vilja påstå att svensk fiskemedia - både traditionella tidningar, e-tidningar och bloggar - har till stor del dominerats av två metoder de senast åren: Jerk- och Vertikalfiske. Övriga metoder, såsom trolling, klassiskt spinnfiske, mm läser man om någon enstaka gång då och då. Och topwater-fiske, som är en relativt ny metod i Sverige, får givetvis svårt att slå igenom om den inte uppmärksammas i media

Men jag lovar, om tex fiske-feber skulle göra ett större "hype-reportage" i kombination med att Trumman, Mads Grossell eller liknande fiskeprofil kört en marknadsföringsturné för detta fiske, så hade hela Fiskesnack varit översållat med trådar i ämnet snabbare än du hinner säga "walk the dog".

Jag vill dock minnas att det fanns ganska mycket om topwater-fiske här på FS för några år sedan, kanske dog den trenden ut lite. Om ni rotar lite i sökfunktionen här kan ni säkert hitta en hel del äldre trådar på ämnet. Vill bland annat minnas att det fanns ett par trådar om hur man enkelt gör sina egna "Zara spooks".

Kommentera

En anledning kan också vara att ytfiske är begränsat. Jag har fått för mig att man får mest under sen vår - högsommaren. Sen är det rätt så tungt....

har några walk the dog beten i min lådda. Har även mindre spooks som jag brukar klämma på haspeln. Även några poppers

Så ytfiske är inte helt uteslutet. Grymt roliga hugg kan man få på just ytfiske.
              Oh crap! VAfan har jag nu gjort!?

Kommentera

Jag fiskade nästan uteslutande med poppers, walk the dog och andra beten som går på/strax under ytan det gångna året. Dock dör det ofta ut runt September-Oktober, men under våren efter leken är det hur roligt som helst då gäddorna är som galna och fortfarande står grunt! Sommarnätter är dock bäst, på bara halvmeterdjupt vatten när vattnet är spegelblankt så man ser plogen komma närmare och närmare.. oslagbart!
                Dock har jag fått uppfattningen att det är svårt att få de största att hugga på ytgående, men ett antal gäddor runt 5 pannor lyckades jag landa i somras. Dock så är det grymt roligt även fast fiskarna är av beskedlig storlek!

Kommentera

Jag fiskar nog mer än 50% ytfiske mitt i sommaren när det är varmt i vattnet i insjöarna. Har mitt pb på en Buzzer. 12.05 kg och 125 cm.
                  Vi får väldigt mycket och stor gädda på ytbeten.
                  En klar fördel med just Buzzer är att den fiskar man där inga andra beten går att fiska med.
                  Har ni inte sett filmen på min 12 kg fångad på buzzer finns den här

Här är ett annat roligt klipp på ythugg

Skitfiske på er!

Benny

Kommentera

Om något år när VJ-, jerk- och dropshot metoden har sålt färdigt så kommer marknaden behöva lansera en ny fiskemetod, då kan denna metod komma bra till hands. traditionellt spinnfiske kan även nylanseras med alla de klassiska betena. Allt beror som sagt på marknadsföring.

Kommentera

Ursprungligen postat av Gimlan Visa inlägg
                      En anledning kan också vara att ytfiske är begränsat. Jag har fått för mig att man får mest under sen vår - högsommaren.
                      Sant.

Sen är det rätt så tungt....
                      Utveckla gärna.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Bolin, 2008-02-20, 21:08
                      3 svar
                      2 855 visningar