Hullinglöst!! - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Hullinglöst!!

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Ånej Crow.
    Det är jag som håller med dig...

Kommentera

Ursprungligen postat av prylis
      Visst kan man gå till ytterligheter... Finns kroklösa flugor som har en vinge i starkt material bunden i en ögla som traslar in sig i fiskens tänder...
      Själv har jag håvat flera gäddor som huggit på "jigborrar" men aldrig krokats som vääägrat släppa borren...
      Känner en som provade det vid gäddfiske. Han tappade ett par gäddor då han testade, dom satt på i 10-15s.

Angående att man tappar mer fisk med hullinglöst så är det inget jag märkt markant. Ibland när jag jerkat så har det funnits tillfällen då jag inte varit helt med på noterna och gjort rena skitmothugg men ändå så har betet suttit perfekt i mungipan, varför? Jo hullinglösa krokar skär ju in minst dubbelt så lätt i köttet.

Har varit med om att hullingen bromsat inskärningen ett flertal då jag nästan lyckats få in krokar i fingrarna, men tur som jag har haft har krokarna bara gått in så djupt att dom stannat när det varit 1-2mm kvar av hullingen. Enligt mina erfarenheter bromsar hullingen mer än vad man tror.

Kommentera

MastaPike: Tror knappast det spelar någon roll just vid krokningsmomentet om du har hullingar eller inte, har du bara vassa krokar så glider den nog in lika lätt oavsett.

Däremot kan jag nog hålla med om att när man ska kroka av gäddan kan jag tänka mig att det väldigt smidigt, men jag som oftast fiskar med bara en enkelkrok har aldrig hitills va jag vet haft någon större svårighet att kroka av någon gädda än så länge.

Men har ändå tänkt att testa det dära med hullinglöst och själv avgöra skillnaden

Kommentera

enkelkrok efter gädda? har inte jag testat
          //Me

Kommentera

har en del riggar med drennar krok "3"krok varav 2spetsar är hullingfria... en och är försedd me hulling.. kmr ej ihåg vad modellen heter bara... Dom har fungerat bra så jag använt hullingen för att hålla fast betesfisken ...
            Deluxe lures thats my work.

Kommentera

Ursprungligen postat av Henrik_L
              jag kör med hullingar. jag tar helt enkelt inga risker i onödan att tappa en drömfisk. den är alldeles för viktig för mej för det
              Pröva att kroka en fisk långt ner i svaljet med en hulliglös och en vanlig"" trekrok. Kan lova dej att du har stora problem med den "vanliga" medans den hullinglösa glider ut. That´s why!
              sigpic

Kommentera

Ursprungligen postat av Henrik_L
                men då är det väl ingen mening att överhuvudtaget tillverka krokar med hullingar om det inte finns nån större risk att tappa fisken om man kör utan?
                Det är för nybörjare som inte har känslan att hålla spänd lina under drillen.
                sigpic

Kommentera

Ursprungligen postat av linu_z
                  har en del riggar med drennar krok "3"krok varav 2spetsar är hullingfria... en och är försedd me hulling.. kmr ej ihåg vad modellen heter bara... Dom har fungerat bra så jag använt hullingen för att hålla fast betesfisken ...

Vill du skippa sista hullingen drar du bara en bit gummiband över, för även om man klämmer in en hulling blir det iaf en liten utbuktning kvar, det håller fast gummibandet.
                  sigpic

Kommentera

Ursprungligen postat av Hundersmarck
                    enkelkrok efter gädda? har inte jag testat
                    Nähe köp dej en minnow spoon eller något liknande och testa då, svårare är det väl inte !?

Kommentera

Ursprungligen postat av Flodebanan
                      Det är för nybörjare som inte har känslan att hålla spänd lina under drillen.
                      då är jag väl en nybörjare då jag minns min största abborre som jag fick när jag trollade gädda. den satt i yttersta läppen. jag vete fan om jag hade fått in den utan hullingar på kroken. Däremot har jag aldrig nånsin krokat en gädda i svalget så illa att gäddan har haft problem att simma iväg. sitter den i gälbågarna så river det sönder lik förbaskat.
                      my precious....

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Stizo, 2003-10-23, 07:14
                      23 svar
                      3 911 visningar
                      1 gilla
                      Senaste inlägg Peter B