Hullinglöst!! - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Hullinglöst!!

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Hullinglöst

Visst kan man gå till ytterligheter... Finns kroklösa flugor som har en vinge i starkt material bunden i en ögla som traslar in sig i fiskens tänder...
    Själv har jag håvat flera gäddor som huggit på "jigborrar" men aldrig krokats som vääägrat släppa borren...

Kommentera

Många av dem jag fiskar med kör hullingar oxå....
      Men så klagar jag varje gång jag får bända å å vrida osv för att få loss krokarna....Dom lider ju inte själva för är oftast jag som får landa och plocka bort krokarna åt dem..Så påpekar man varje gång dom lossar nån av mina gäddor, se så lätt krokarna lossar när man kör utan hullingar

Måste erkänna att klagandet har börjat ge resultat på vissa iaf
      Kråkan

Kommentera

Ursprungligen postat av Henrik_L
        men då är det väl ingen mening att överhuvudtaget tillverka krokar med hullingar om det inte finns nån större risk att tappa fisken om man kör utan?
        Men gud tänkte inte på det .... Tappar du fisken pga av hullinglöst beror det oftast på att du själv lr den som landar fisken gjort nått fel....Som jag ser det kan en hullinglös krok endast lossna vi slacklina....och det ska ju inte ske, om man har koll på grejerna...men visst kan alla göra misstag, å då är det ju tråkigt om det straffar sig.....
        Senast ändrad av kråkan; 2005-01-03, 21:00.
        Kråkan

Kommentera

[QUOTE=prylis]Visst kan man gå till ytterligheter... Finns kroklösa flugor som har en vinge i starkt material bunden i en ögla som traslar in sig i fiskens tänder...

Jo läste nått om det på edgeflyfishing....Vet du om det funkade bra ?
          Kråkan

Kommentera

jag kör inte hullingslöst men funderar på att göra det på grund av lättare avkrokning. men hullingara har sina fördelar det med och jag ser knappast någon större risk med hullingar än utan. det är ju knappast så att fisken dör lättare om du fiskar med hullingar hehe

Kommentera

Kroklöst

Näe. Har aldrig provat heller.
              Håll med om att det vore något att satsa på i tex. ett pu&take vatten.
              Det skulle iaf. vara en merit i mina ögon. -Sportfiske i ordets rätta bemärkelse...

Kommentera

Ursprungligen postat av etuna_alex
                jag kör inte hullingslöst men funderar på att göra det på grund av lättare avkrokning. men hullingara har sina fördelar det med och jag ser knappast någon större risk med hullingar än utan. det är ju knappast så att fisken dör lättare om du fiskar med hullingar hehe
                Som jag ser det så är det självklart att en fisk skadas mer med hullingar än utan....Ser beror ju det självklart på vad man har för krok på betena....
                Finns ju endel beten på marknaden med så sjuka hullingar så man ba ruskar på huvet åt det.....Man får ju nästan sätta gäddan mellan knäna så man kan bända å dra ut kroken...
                Kråkan

Kommentera

Ursprungligen postat av kråkan
                  Självklart kan fisken dö av att man har hullingar...
                  Men den kan ju självklart dö av hullinglöst oxå men det minskar chanserna iaf...
                  med hur många procent då tror du? vad är de som är skillnaden. att den e svårare att dra ut från gäddan eller att den gör litet hål i tandköttet?
                  //Me

Kommentera

Stoora hullingar

Det är väl ganska uppenbart att man riskerar att skada fisken mera än nödvändigt med stora hullingar kontra inga hullingar alls? Tänk bara på allt vridande och brytande vid djupa krokningar. C&R i all ära men inte till vilket pris som helst. Välj dina krokar med omdöme...

Kommentera

Kan bara hålla med Prylis i det han skriver....
                      Kråkan

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Stizo, 2003-10-23, 07:14
                      23 svar
                      3 786 visningar
                      1 gilla
                      Senaste inlägg Peter B