Hullinglöst!! - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Hullinglöst!!

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Ursprungligen postat av Henrik_L
    då är jag väl en nybörjare då jag minns min största abborre som jag fick när jag trollade gädda. den satt i yttersta läppen. jag vete fan om jag hade fått in den utan hullingar på kroken. Däremot har jag aldrig nånsin krokat en gädda i svalget så illa att gäddan har haft problem att simma iväg. sitter den i gälbågarna så river det sönder lik förbaskat.

Lugn, en vacker dag lär du dig känna slackhugg oxå ....
    Kråkan

Kommentera

Tycker det e konstigt att det inte blivit mer diskussion om hullinglöst i det här forumet,det e ju så många som värnar om t ex gäddan.
      Är inte själv något proffs på C&R men lär mig,kör hullinglöst på den bakre kroken men ska till våren börja köra helt hullinglöst.
      Slungan

Kommentera

I det här forumet manas det mycket till C&R men bland icke fiskande så ses C&R fisket av många som rent djurplågeri. De menar att man inte skall fiska om man bara släpper tillbaka fisken. De tycker det är OK att fånga så mycket fisk man vill ta rätt på men att fånga en massa fisk och bara släppa tillbaka dem är att jämföra med att gå ut med bössa i skogen och skjuta en älg med bedövningspil och ta kort på den.

Faktum är att detta envisa pro C&R i detta forum kanske ska ta och fundera på om inte företeelsen C&R faktiskt kan ge mycket NEGATIV publicitet till fisket.

Jag tycker själv att C&R är ok och använder det ofta själv men det är inte den saliggörande lösningen på fisketillgång och absolut inte lösningen för att vinna ökad förståelse för den hobby vi alla bedriver bland den övriga allmänheten.

Kommentera

Jag fiskar med hulling!

När jag metar använder jag cirkelkrok för att kunna släppa tillbaka småfisk men den fisk, som ska bli föda, tar jag och när jag fått de få fiskar jag vill ha, så är fisket över för den gången. Beträffande fiske i P&T-vatten ger jag ingen pardon.

Spinnfisket sker med trekrok. Oftast en stor krok i draget eller en krok kvar under vobblern placerad där gäddan normalt riktar sitt hugg. Småfisk får gå tillbaka men matfisk behåller jag. Det gör att fisketillfällena efter gädda abborre och havsöring blir få.

Rent C&R fiske på gädda har jag bara tillämpat senaste hösten i samband med att jag undersökte hur gäddbeståndet tagit sig efter den senaste kvävningen av sjön. Jag gillar inte att i onödan leka med andras liv för att för stunden roa mig men det är en annan diskussion, vilken jag inte tänker föra en gång till.
          Må vi alla ha ett intressant fiske!

Kommentera

Kan bara hålla med de 2 föregående inläggen (grebgokz och Bebest), kunde inte skrivit det bättre själv.
            C&R hit ... C&R dit ..... egentligen mest ett storstadsfenomen.

Kommentera

Det var därför jag riktade frågan till dem som förespråkar C&R....

Visst är det djurplågeri det kan jag inte förneka...

Men det kommer alltid att finnas C&R fiskare...
              Då tycker jag dom som fiskar C&R ska ge gäddan ifråga så lite lidande som möjligt.
              Kråkan

Kommentera

Ursprungligen postat av kråkan
                Det var därför jag riktade frågan till dem som förespråkar C&R....

Visst är det djurplågeri det kan jag inte förneka...

Men det kommer alltid att finnas C&R fiskare...
                Då tycker jag dom som fiskar C&R ska ge gäddan ifråga så lite lidande som möjligt.
                Kör med hullinglöst på alla större drag och har inte haft någon anledning att ångra det.
                Om man anser att fiske är djurplågeri så tycker inte jag att man ska hålla på med det.
                De som berättigar "djurplågeriet" med att de slår ihjäl fisken efter fångsten har jag väldigt svårt att förstå mig på. Fisken plågas väl inte mindre bara för att man slår dem i huvudet? Fiska i såfall med ryssja eller annat redskap som inte "plågar" fisken.

Kommentera

Ursprungligen postat av Henrik_L
                  då är jag väl en nybörjare då jag minns min största abborre som jag fick när jag trollade gädda. den satt i yttersta läppen. jag vete fan om jag hade fått in den utan hullingar på kroken. Däremot har jag aldrig nånsin krokat en gädda i svalget så illa att gäddan har haft problem att simma iväg. sitter den i gälbågarna så river det sönder lik förbaskat.
                  Hoho, en krok som sitter längt ut i "läppen " på en abborre. Sen när SPELADE hullingarna roll då? Abborren river ju precis alltid upp ett "hål" när den blir krokad långst ut i läppen, du får du ha hullingar för att få upp dom, förstår att du har problem att fiska hullinglöst då!

Med lite logik förstår man att har man alltid spänd lina kan INTe kroken tappa sitt fäste
                  sigpic

Kommentera

Ursprungligen postat av kråkan
                    Lugn, en vacker dag lär du dig känna slackhugg oxå ....
                    säg bara till om du vill ta en liten tävling
                    my precious....

Kommentera

Ursprungligen postat av Flodebanan
                      Hoho, en krok som sitter längt ut i "läppen " på en abborre. Sen när SPELADE hullingarna roll då? Abborren river ju precis alltid upp ett "hål" när den blir krokad långst ut i läppen, du får du ha hullingar för att få upp dom, förstår att du har problem att fiska hullinglöst då!

Med lite logik förstår man att har man alltid spänd lina kan INTe kroken tappa sitt fäste
                      kan tänkas jag fortsätter ngo med mina hullingar ändå
                      my precious....

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Bolin, 2008-02-20, 21:08
                      3 svar
                      2 855 visningar
                      0 gillar