Noob om kastbroms? Revo toro - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Noob om kastbroms? Revo toro

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Noob om kastbroms? Revo toro

Ska kastbromsen verkligen vara så svag som den är på min Toro? Den kan ju knappt bromsa upp ett bete på 40 gram. Plockade ihop den och mitt nya spö i dag, skulle testa och bromsa upp en 60 grams Rapala x subwalk. Betet faller ju till marken som en gråsten även om jag har kastbromsen i bott? Ska det vara så?

Kanske jag ska poängtera ut att jag endast har fiskat i mitt hem med den än så länge. Var meningen att jag skulle fiska i dag, men det båste kallt ut bara helv*te, så jag fiskade en soffa istället. Vilket betyder att jag liksom inte kunnat ta i när jag kastat ( bor i en 2 a ).

Vad menar du med kast-broms, mek-bromsen du kan spänna från utsidan eller c-vikterna?

Kommentera

Den lilla mekbromsen. Spelar ju ingen roll om jag har den i bott. Bete på 60 gram dalar ju som en gråsten, ska det vara så?

Kommentera

60 gram är rätt mycket och du klarar dig galant med mekbromsen spänd precis så att spolen inte glappar..eller lite till om du är nybörjare. Komplettera med 2-4 centrifugalbromsvikter och en tumme som inte sitter mitt i handen eller är stelopererad

Kommentera

Tummen sitter mitt i handen, så jag får väl köra som det är då. Trodde bara att den skulle bromsa upp 60 grams beten lättare. Hur fiskar man då en Bulldawg??

2-4 centrifugalvikter? Där vågar inte jag pilla, än i alla fall.

Tack i alla fall för svar.
          Senast ändrad av poppers man; 2012-03-31, 18:35.

Kommentera

Tro mig en bulldawg är lätt att kasta och du behöver inte ha en mekbroms som ska klara den vikten..tummen löser detta!

Kommentera

Ursprungligen postat av poppers man Visa inlägg
              Tummen sitter mitt i handen, så jag får väl köra som det är då. Trodde bara att den skulle bromsa upp 60 grams beten lättare. Hur fiskar man då en Bulldawg??

2-4 centrifugalvikter? Där vågar inte jag pilla, än i alla fall.

Tack i alla fall för svar.
              En grundgående Bulldawg vevas in sakta med vevstopp då och då om det är kallt,typ under7-8°C i vattnet. Är det varmare kan man veva in fortare. Sjunkande modeller använder jag i djupbranten och fiskar in genom att dra långsamt med spöet och sedan veva in den dragna linan utan att linan slaknar upprepade gånger tills betet är hemma. Bottennappen minskar om man tar bort bukkrokarna och monterar dem på ryggsidan med stålwire.

Kommentera

Ursäkta mig, men jag borde förtydligat mig. Vad jag hade i åtanke med det jag skrev om Bulldawg är, hur kastar man iväg ett sånt tungt bete när det knappt går att brommsa ett bete på 60 gram. Borde inte spolen då överveva eller vad det heter om inte bete bromsas vid kast?

Ja, jag e så grön man bara kan bli på multi då jag endast ( mer eller mindre ) bara fiskat haspel förut, och nu ska försöka mig på att smaka på den "mörka sidan".

Kommentera

Det är bara att träna upp "tumbromsen" så du har spolen under kontroll. Det är svårt att förklara men det är något man lär sig när man kastar. Stora gummibeten har stort luftmotstånd och flyger inte lika långt som kompaktare beten. De är lättare att kasta om man kastar mjukt och följsamt i stället för att rycka iväg med full kraft. Den kortare kastlängden går ju att kompensera genom att köra närmare med båten. Utan båt vågar jag inte använda bullar och andra dyra beten då risken att sätta dem i botten är för stor.

Kommentera

Jag har ingen Torro men skillnaden mot vanliga Amb är inte stor,, C-Vikterna är vad som styr under kastet,, mek-bromsen klämmer bara fast spolen och sliter på prylarna så använd den så lite som möjligt,,,, bättre att ha fler c-vikter aktiva om du är ny på multi en att köra med mycket mek-broms, när du blir mer erfaren kan du minska antalet C-Vikter och kasta längre.
                    Tror 4 aktiva kan va lagom om du är total nybörjare.

Om du spänner mek-bromsen mycket får du ryckiga kast och rullen blir tungvevad så jag tycker du skall vänja dig vid att laborera med C-Vikterna i stället. Och skaffa dig gärna ovanan att bromsa med tummen vid nedslag det kommer du ha mycket nytta av när du börjar bli van vid rullen.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Stizo, 2003-10-23, 07:14
                    23 svar
                    4 033 visningar
                    1 gilla
                    Senaste inlägg Peter B
                    av Peter B