Noob om kastbroms? Revo toro - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Noob om kastbroms? Revo toro

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Kör lite på säkerhet i början tills du blir varm i kläderna, men du behöver inte ha mek bromsen så hårt att den bromsar ett bete på 60gr så att det sjunker långsamt, prova om du kan få ett bete på 30gr-35gr att falla lite långsamt och kör på det med lite tyngre beten typ sånna på 60gr då har du lite marginal men kom alltid ihåg att ha tummen nära spolen så du bromsa lite lätt med den om det behövs.
    Kom ihåg att du inte kan kasta som med en haspel, med det menar jag lite slarviga kast om du vill kasta kort med multi så måste man försöka att kasta lagomt hårt för den tilltänkta längden, ett "hårt" och kort kast gör att spolen varvar längre än vad kastet är och då har man snabbt ett skatbo (professional over run).
    Det finns lite klipp på youtube hur du ställer in multirullar kanske kan vara värt att kika lite där om du har lite tid över
    Lycka till med nya rullen, det är kul att fiska med multirulle när man blivit vän med den/dom jag köpte min första för 23år sen och är fast sen dess !!
    Hade nästan glömt hur befriande det är att fiska, bra skit helt klart !!!

Kommentera

Tackar hjäpsamma för svar. Jag antar att det finns en guide här om jag söker hur jag laborerar med C-vikterna. Men jag vill bli van med rullen först innan jag vågar mig på att mecka. Jag har ADHD. Funkar det inte och jag blir arg, så brukar det inte bli så kul. Förmodligen så går rullen sönder och jag får ADHD ryck osv. Jobbigt värre, men så är det. Måste blir mer trygg med rullen innan jag ger mig in på mer avancerade saker som att pilla med C-vikter osv.

Tyckte bara att det var så konstigt när man läst trådar om folk som har problem med kastbromsen och säger att den sitter så hårt osv, och min känns som att den inte brommsar nåt. Men o andra sidan, jag har bara fiskat med den inomhus. Så det säger ju inte allt för mycket. 2 meters kast mot en soffa.

Tack igen för alla svar. Ni e grymma! Matdags.

Kommentera

Hur står magnetbromsen är ju frågan?

Kör som månsson säger: fyra cent/extremt lätt mek. Ställ sedan magnetbromsen så den har lite motstånd är mitt tips.

Kommentera

Ställ den så att om du står med spöet rakt ut och frikopplar skall draget gå obehindrat ner i golvet, när betet träffar golvet skall spolen sluta snurra efter några varv då är du ganska säker, om linan lyfter på spolen under tiden kastet går får du justera med c-vikterna....

Någon här nämnde magnetbroms, skit i det rådet Torron har 6 pinnars kast-broms men ingen magnet broms.... Vissa Revo modeller har andra inte, jag har haft en Revo S där satt dom 6 pinnarna på icke vevsida om jag kommer ihåg rätt, borde väl va så på torron också men det låter jag va osagt tills någon som äger en hoppar in här och kommer med fakta...
          Senast ändrad av jorgen.mansson; 2012-03-31, 19:42.

Kommentera

För något år sedan var det en som hade skaffat sig sin första ambassadeur för att jerka med. Han tyckte att det var svårt att få kastbromsen att fungera som den skulle. Han gjorde som du, han ställde frågor om sitt problem.
            Han fick också många tips men inget verkade hjälpa. Efter ett tag var det någon som kom på tanken att frågeställaren och svararna kanske inte pratade om samma saker. Det visade sig att den broms som frågeställaren trodde vara kastbromsen i själva verket var slirbromsen, alltså det där stärnformade hjulet som sitter precis under veven och roterar tillsammans med den. När så frågeställaren fått klart för sig att kastbromsen sitter på rullgaveln och är mera lik en skruvkork än en stjärna löste sig problemet snabbt men för den som aldrig hållit på med rullar av den här typen kan det vara svårt nog att veta vad alla prylar är bra till.
            Må vi alla ha ett intressant fiske!

Kommentera

Om jag vore du skulle jag försöka ta mig ut på en öppen yta utomhus och provkasta lite.Jag vet inte riktigt,men det låter på dig som du utgår från att det SKA gå åt pipan?!Liite mekbroms och ALLA vikter på c-bromsen om man är nojjig.Sen pillar man bort vikter allt eftersom man blir varm i kläderna.Det har fungerat för de flesta och det kommer att fungera för dig!Gå ut imorrn,skit i soffan! :-)

Kommentera

Om du nu skruvar på rätt skruv, den blanka runda hatten på sidan så låter det tokigt, Inte för att du behöver den. Dom flesta har den på noll i broms gärna så att man precis känner ett litet glapp, då vet man att spolen är fri för maximala kast. Men är rullen just och hel borde du lätt bromsa ett 60 gr drag även ett hundra utan problem.

Sen va de fyndigt av dig det du sa om att ta sig över till den "mörka sidan" Jag håller med dig som gammal haspelfiskare, den är verkligen mörk, lämna den fort som attan medans du kan, innan det är försent. För snart sitter du också där med alldeles för MÅNGA ambassaduerer och stirrar på ytterligare en du vill köpa
                Det finns två ting som är oändliga - universum och människans dumhet, Men när det gäller universum är jag inte helt säker. [Albert Einstein]

Att klaga är som att sitta i en gungstol – du har något att göra men du kommer ingenstans. [Dalai Lama]

Kommentera

Hej igen! Jo det är den lilla bromsfärgade jag skruvar på. Inte den stjärnformade. Och jag trodde verkligen att den skulle bromsa hårdare än vad den gör. Men som sagt, jag har ju bara fiskat vardagsrumsfoffa än så länge.

Det var meningen att jag skulle åka ut på Vänern idag, men det blåste som satan och kallt. Mina fingrar och kyla är ingen bra kombo, och jag tror heller inte att handskar är så bra när man ska lära sig att kasta multi.

Ska se hur vädret är i morgon, först ska jag måla en bastu sen så kanske jag kan testfiska grejerna lite. Det var faktiskt meningen att jag skulle kasta lite från bryggan då jag ej kom ut ville ro ut med båt i värsta vindarna, men motvind är nog heller inte allt för bra att börja träna i.

Kommentera

Du har inte skruvat i sär rullen något så att diverse brickor och grejer hamnat åt fel håll?

På mina 3 nuvarande ambor så ställer man bromsen i botten ska det mycket till för att beten på 130g ska falla.. blir stumt som fan. Så något mysko är det ju.

Tycker det är bekvämt att ha lite broms i början så att kasten inte blir helt åt helvete, speciellt om man är ny och fiskat mycket haspel, visst det 5-7 första kasten tänker man på att inte snärta men sen så...

Dock är det som de flesta redan sagt, bra att köra utan mek-broms. Bara såpass att spolen inte wobblar åt sidorna. Å kasta mjukt och i en rörelse. sen kan man alltid ha tummen lite lätt på spolen under hela kastet så man känner om linan vill resa sig.

Lycka till och glöm inte att bromsa spolen när draget landar...

Kommentera

vet vad trådskaparen talar om, har själv en revo toro. För att bromsa ett bete runt 100-120 gram krävs bottnad broms!!

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Bolin, 2008-02-20, 21:08
                      3 svar
                      2 855 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Swangsta  
                      Startad av ackeliba, 2008-06-12, 14:57