Specimenkung - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Specimenkung

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Ursprungligen postat av Flodebanan Visa inlägg
    Årets jävla skämt eller?

Du motsätter dig mot att han tagit sanslösa fiskar? Eller vart ser du det jävla skämtet?

Berätta grundligt är du snäll.

Kommentera

Ursprungligen postat av Flodebanan Visa inlägg

Lite kul tråd är det iaf eftersom man får en aning om vilka värderingar folk har...

Ännu roligare är det att somliga anser sig ha bättre värderingar än andra...

Kommentera

Specimenkung

Ursprungligen postat av "Noyman" Visa inlägg
        Tycker faktiskt att du är delvis fel ute nu Simon. Visst handlar specimenfiske om att försöka riktia in sig och ta de största fiskarna för den arten man riktiar sig mot och i det vattnet man gör det. Men sen om man väljer att protokollföra dessa, anmäla till all världens tävlingar o tidningar elelr bara ha dem i för sig själv. det tycker jag är till var och en och min åsikt är väl den att detta inte ska avgöra vem som är bäst. Snarare kan jag respektera en kille/tjej som sitter inne på ett stort antal fina fiskar och inte skyltar det överallt mer, än den som gör det.

Sen vad det gäller personbästalistan så anser inte jag att man behöver vara den som har bredden och därmed kanske flest grymma pers som drar det längsta strået heller. Vissa fiskare har sedan länge eller efter hand sållat bort vissa arter. Ofta för att de finner förkärlek till vissa, pga tid, pengar och mkt mkt annat som de tvingats välja. något som inte behöver göra dem till sämre specimenfiskare.

Ett fint personbästa för arten säger egentligen inte så mkt om hur duktig man är. Alla kan träffa rätt en eller ett par ggr. kollar du däremot på en persons 3, 5 eller rentav 10 i topp så kan du urskilja han med lite bonnröta eller han som faktiskt lagt ner sig och kan sin sak och det är här man kan hänvisa till de som riktiat in sig och har 14 mörtar över 2lb, istället för en på 1200. Tror ni förstår hur jag menar.

Sen har vi ju de lokala killarna. Som kan varje sten, grund, lekvik osv i sitt egna hemområde. som kanske inte har de nationella toppfiskarna, men ack så fina listor för där han bor. Exempel på sådana killar är många. tror de flesta känner till någon. många duktiga sutarmetare som kanske ratat antorp för den hysteri som är där nere och däför kanske int eha rnågon fyra i bagaget, men har åttio sutare över tre kilo från andra mindre kända vatten. Skulle det gör han till en sämre fiskare? eller får inte han kalla sig specimenhunter?

Utan att nämna några namn så ser jag upp mer till de som sliter och försöker sträva efter att hitta egna vatten på hemmaplan, eller någon annan stans. än han som "horar runt" var år till de redan kändavattnena och rycker i samma storfiskar som resterande biten av den sk eliten. Får man inte helheten så har man tappat något på vägen. Sen är de tkanske som med så mkt annat att en mix är det bästa. huvudsaken är att man trivs själv med det man gör.

/ M Nyman
        Noyman! efter att jag hade läst ditt inlägg blev jag verkligen imponerad av ditt sunda förnuft och resonemang när det gäller Specimenfiske, du har så rätt så det går inte att beskriva för vissa så kallade specimenfiskare.

Dom pratar om det som är fotobevisat, protokollförd och självklart tyngst, men var fan är det som inte syns på foto och inte publicerat i fisketidningar. Det finns många duktiga specimenfiskare som inte är intresserade av att visa sig till massmedia.

Jag själv är en galen specimenfiskare, men jag bryr mig inte om att sätta ut mina bilder på alla mina fiskar och få kommentarer och si och så för det tjänar jag ingenting på.

Visst är alla specimenfiskare så kallade "specimenfiskare" för jag menar till och med en blind höna kan hitta ett majskorn.

Jag skall bara en lång historia göra till en kortare just beträffande specimenfisket.

Jag själv bestämde mig för ett fiskepass i tre dagar att flötmeta Karp med majs i Perstorp vid Ybbarpssjön, har aldrig fiskat med Boilies som dom flesta gör.

Jag kom till Perstorp Fredag eftermiddag vid 16:00 vädret var kanon, började mäska smått förberedde två spö och började fiska med hög spänning i kroppen för så fort jag kastar en boll så blir dom som galna, det börjar koka i vattnet och som alltid det vanliga bara stjärtfena dyker upp sakta ur vattnet och försvinner igen. Ah fan! jag måste förkorta detta för jag börjar dara i kroppen.

Den kvällen fick jag inte nån Karp, det kom upp andra fiskar i stället, vita och svarta hehehe! Braxen, Björkna, Mört och Sutare.

Lördag kväll hände inte mycket i heller när det gäller Karp utan kan man jämföra som Fredag kväll, fast det blev mer Braxen.

Söndag kväll!!! Var jag nästan övertygad om att jag kommer att lura en Karp på min Kamasan B980 size 6 och 4 majskorn på den.

Vid 18:00 kommer ett gäng så kallade specimenfiskare för att meta Karp Hm! vilka fan är dessa? jodå det var mina fiskekompisar, som en av dom har tagit med sig en nybörjare, när jag såg dom alla, för där var både seriösa och riktigt dumma fiskare Shit! Tänkte jag nu är det kört med mig och mitt fiske för jag vet vissa av dom pratar, skrattar, kasta om, mäskar med en handfull majs, kastar bröd på ytan och skall jag inte rada mer, men en av dom nya som hörde lite talas om att jag är en duktigt Karpfiskare han agnade sin krok med majs och kastade sitt flöte sidan om mitt ca 15-20 cm satte sig på sin stol och pratar med sitt barn, jag började få panik.

Dom gick mig på nerverna varenda en, det räckte inte att den ena har flötet sidan om mig utan en annan från den andra sidan som satt höger om mig kastar sidan om mitt andra flötet, ok han var ju min fiskekompis så det gjorde inte så mycket som han som satt vänster om mig, han vevar in och kastar om, efter några minuter vevar in kastar om och han höll på så länge som ca en 20-30 minuter jag började koka och utan att säga någonting för det kan jag inte för jag ser att han är dumm i huvudet jag tog ut spöna tog mina grejor och flytade mig på andra sidan en 20 meter ifrån dom alla, kastade in ett spö och nu tittar jag på min klocka hon var 18:45 jag bara väntade när hans eller den andras flöte skulle försvinna, det gick en tid och jag började få lite lugn i kroppen i hopp om att min kompis flöte skulle försvinna i helvete heller det var idiotens penflöte som försvann 18:55 han lyfte upp spöt och min kompis sprang fram till honom, släppte bromsen och styrde honom till rätta med spöt och invevningen, jag kom fram med en klump i halsen när jag såg Spegelkarpen gissade på över 10 kg svalde klumpen och fortsatte titta på Karpens rusningar och drillningen, ingen av dom hadde hov just han frågade mig om jag kunde hjälpa honom med hoven, visst! sade jag satte hoven under vatten han drog fram Karpen jag lyfte upp och fick den i land han tackade mig, jag räckte honom handen och sade Grattis! Till en fin Spegelkarp nu är du en riktigt fiskare.

Jag tittade på hans utrustning han hadde ett tvådelad Bronco 9 fot spö 20-60gr minst 0.40 mm lina och en visslande Okuma haspel rulle.

Vi vägde Karpen till 13,5 kg tog kort på honom och alla grattade till honom sen efter det då började sprida sig bland jugoslaver och folk började snacka om den skickliga och berömda Karpfiskaren, eller specimenfiskare som har fått en Spegelkarp på 13,5 kg i Perstorp.

Men ingen nämner Mihajlo som har tillbringat halva livet vid vattnet och fått just i samma vatten oberäkneliga, olika Karpar i olika vikter från 1 upp till 9 kg.

Jag är ingen Specimenfiskare för ingen har varken sett mig och mina fiskar, hört nåt om mig eller har synts i nån Sportfisketidning.

Visst! Arne broman,Jörgen larsson, Leif Krause, Dejan milosevic mm mm det är inget snack om saken, men ingen nämner Specimenfiskaren Kaj jonsson från Rimforsa som till ex fick en Gädda på 3,8 kg på 0,18 nylonlina i ett rinnande vatten Hehehe! Det kallar jag ”KUNG”

Noyman! Du är bara 21, och jag är dubbelt så mycket, men du antingen är, eller så blir du en legend bland Specimenfiskare i framtiden.

Här på Fiskesnack är du redan ”KUNG” Det är inte storleken som räknas…. Det är mängden, kunskapen, skickligheten och erfarenheten som räknas.

Riktigt skitfiske på dig!

Mihajlo.

Kommentera

Ursprungligen postat av Mihajlo Visa inlägg
          Noyman! efter att jag hade läst ditt inlägg blev jag verkligen imponerad av ditt sunda förnuft och resonemang när det gäller Specimenfiske, du har så rätt så det går inte att beskriva för vissa så kallade specimenfiskare.

Dom pratar om det som är fotobevisat, protokollförd och självklart tyngst, men var fan är det som inte syns på foto och inte publicerat i fisketidningar. Det finns många duktiga specimenfiskare som inte är intresserade av att visa sig till massmedia.

Jag själv är en galen specimenfiskare, men jag bryr mig inte om att sätta ut mina bilder på alla mina fiskar och få kommentarer och si och så för det tjänar jag ingenting på.

Visst är alla specimenfiskare så kallade "specimenfiskare" för jag menar till och med en blind höna kan hitta ett majskorn.

Jag skall bara en lång historia göra till en kortare just beträffande specimenfisket.

Jag själv bestämde mig för ett fiskepass i tre dagar att flötmeta Karp med majs i Perstorp vid Ybbarpssjön, har aldrig fiskat med Boilies som dom flesta gör.

Jag kom till Perstorp Fredag eftermiddag vid 16:00 vädret var kanon, började mäska smått förberedde två spö och började fiska med hög spänning i kroppen för så fort jag kastar en boll så blir dom som galna, det börjar koka i vattnet och som alltid det vanliga bara stjärtfena dyker upp sakta ur vattnet och försvinner igen. Ah fan! jag måste förkorta detta för jag börjar dara i kroppen.

Den kvällen fick jag inte nån Karp, det kom upp andra fiskar i stället, vita och svarta hehehe! Braxen, Björkna, Mört och Sutare.

Lördag kväll hände inte mycket i heller när det gäller Karp utan kan man jämföra som Fredag kväll, fast det blev mer Braxen.

Söndag kväll!!! Var jag nästan övertygad om att jag kommer att lura en Karp på min Kamasan B980 size 6 och 4 majskorn på den.

Vid 18:00 kommer ett gäng så kallade specimenfiskare för att meta Karp Hm! vilka fan är dessa? jodå det var mina fiskekompisar, som en av dom har tagit med sig en nybörjare, när jag såg dom alla, för där var både seriösa och riktigt dumma fiskare Shit! Tänkte jag nu är det kört med mig och mitt fiske för jag vet vissa av dom pratar, skrattar, kasta om, mäskar med en handfull majs, kastar bröd på ytan och skall jag inte rada mer, men en av dom nya som hörde lite talas om att jag är en duktigt Karpfiskare han agnade sin krok med majs och kastade sitt flöte sidan om mitt ca 15-20 cm satte sig på sin stol och pratar med sitt barn, jag började få panik.

Dom gick mig på nerverna varenda en, det räckte inte att den ena har flötet sidan om mig utan en annan från den andra sidan som satt höger om mig kastar sidan om mitt andra flötet, ok han var ju min fiskekompis så det gjorde inte så mycket som han som satt vänster om mig, han vevar in och kastar om, efter några minuter vevar in kastar om och han höll på så länge som ca en 20-30 minuter jag började koka och utan att säga någonting för det kan jag inte för jag ser att han är dumm i huvudet jag tog ut spöna tog mina grejor och flytade mig på andra sidan en 20 meter ifrån dom alla, kastade in ett spö och nu tittar jag på min klocka hon var 18:45 jag bara väntade när hans eller den andras flöte skulle försvinna, det gick en tid och jag började få lite lugn i kroppen i hopp om att min kompis flöte skulle försvinna i helvete heller det var idiotens penflöte som försvann 18:55 han lyfte upp spöt och min kompis sprang fram till honom, släppte bromsen och styrde honom till rätta med spöt och invevningen, jag kom fram med en klump i halsen när jag såg Spegelkarpen gissade på över 10 kg svalde klumpen och fortsatte titta på Karpens rusningar och drillningen, ingen av dom hadde hov just han frågade mig om jag kunde hjälpa honom med hoven, visst! sade jag satte hoven under vatten han drog fram Karpen jag lyfte upp och fick den i land han tackade mig, jag räckte honom handen och sade Grattis! Till en fin Spegelkarp nu är du en riktigt fiskare.

Jag tittade på hans utrustning han hadde ett tvådelad Bronco 9 fot spö 20-60gr minst 0.40 mm lina och en visslande Okuma haspel rulle.

Vi vägde Karpen till 13,5 kg tog kort på honom och alla grattade till honom sen efter det då började sprida sig bland jugoslaver och folk började snacka om den skickliga och berömda Karpfiskaren, eller specimenfiskare som har fått en Spegelkarp på 13,5 kg i Perstorp.

Men ingen nämner Mihajlo som har tillbringat halva livet vid vattnet och fått just i samma vatten oberäkneliga, olika Karpar i olika vikter från 1 upp till 9 kg.

Jag är ingen Specimenfiskare för ingen har varken sett mig och mina fiskar, hört nåt om mig eller har synts i nån Sportfisketidning.

Visst! Arne broman,Jörgen larsson, Leif Krause, Dejan milosevic mm mm det är inget snack om saken, men ingen nämner Specimenfiskaren Kaj jonsson från Rimforsa som till ex fick en Gädda på 3,8 kg på 0,18 nylonlina i ett rinnande vatten Hehehe! Det kallar jag ”KUNG”

Noyman! Du är bara 21, och jag är dubbelt så mycket, men du antingen är, eller så blir du en legend bland Specimenfiskare i framtiden.

Här på Fiskesnack är du redan ”KUNG” Det är inte storleken som räknas…. Det är mängden, kunskapen, skickligheten och erfarenheten som räknas.

Mihajlo.

Fan alltså, jag hade blivit vansinnig. Förstår din frustration. Jag tror iofs inte att jag hade låtit dom fiska på min mäskplats från första början. Sen är det ju rätt konstigt att din kompis inte förstår bättre än att låta någon du inte känner fiska på din plats, och dessutom göra likadant själv.

Kommentera

My old pal Ola Esbjörnsson! 40 reggar kan inte ha fel!

Joakim_90: du tror inte Ola har utforskat vatten i Trollhättan/vänersborg, och västra götaland ?
            Visst har han suttit vid lill skabran och fått 200 myggbett och fått en mört på 1100, men han har otaliga fiskar från en radie av 10 mil från Trollhättan som ja utgår ifrån.

Men Leif Krause och Bose Teuchler! 10 färnor över 3 kg kan inte heller ha fel
            Senast ändrad av Danneee88; 2007-08-20, 09:04.
            go fishing

Kommentera

Ursprungligen postat av benste Visa inlägg
              Tänkte ha en liten enkät: Vem/vilka tänker ni spontant på om ni skulle få kröna "metets specimenkung"? Vem av våra metestjärnor lyser klarast på stjärnhimmeln?

Jag är lite nyfiken eftersom jag inte vare sig har bra koll på specimentävlingen eller vår svenska fisketidningar.
              Tack för svaren. Jag var tvungen att quota mig själv. :=) Det blev ju en del diskussion i den här tråden. En del on Topic och en hel del off topic. Ibland är off topic ämnena ifos lika intressanta. :=)

Det var inte meningen att vare sig försöka hitta fram Sveriges bästa specimenmetare eller utse den som är mest förtjänt av titeln. Det är ju lika svårt som att utse Sveriges genom tidernas bästa i vad det nu än må vara där måttbandet har en skala gråskala av faktorer som fakta, smak, tycke, intryck, publicitet mm.

Mitt syfte var egentligen att höra efter vem ni spontant associerade till när ni hörde ordet "Specimenkung". Inte vem som förtjänade titeln. Men jag var lite flummig i formuleringen och som man fråga får man svar.
              Mete framför allt!
              www.Metetorget.com

Kommentera

Rent spontant tänker jag på Luis Rasmussen, även om det har kommit en del nya specimenkungar på tronen på senare år.
                Min fiskeblogg: http://mickesfiske.blogg.se/

"If people concentrated on the really important things in life, there'd be a shortage of fishing poles." - Doug Larson

Kommentera

Specimenkung

Ursprungligen postat av Sg Visa inlägg
                  Fan alltså, jag hade blivit vansinnig. Förstår din frustration. Jag tror iofs inte att jag hade låtit dom fiska på min mäskplats från första början. Sen är det ju rätt konstigt att din kompis inte förstår bättre än att låta någon du inte känner fiska på din plats, och dessutom göra likadant själv.
                  Simon! jag är inte den personen att säga till någon vad någon skall göra och var någon skall fiska, för det är fritt att fiska och kasta var man vill.

Vi har bråkat många gånger och han menar på att jag vill också få känna på en stor Karp och om du mäskar och slänger pengar i vattnet behöver inte jag göra det så enkelt är det sade han. Vi har fiskat tillsammans sen 1985 och jag vill inte bli ovän p.g.a fisket.

Jo min kompis förstår mig, men han vet också att jag inte protesterar utan jag bara flytar därifrån.

Han har inte fått någon Karp tyngre än 2 kg just där i Perstorp, däremot vet han att jag har fått en massa och jag vet att han är avundsjuk på mig. jag tror att han gjorde detta bara för att iritera mig så jag kan flyta mig så han kan få ha chansen till en Karp och dom andra skall se honom drilla en stor fisk, detta har hänt flera gånger innan men det blev ingenting då.

Och just denna gången i stället for min kompis så fick idioten Spegelkarpen.

Simon! jag har sett dina bilder, fångster och läst dina inlägg många gånger tycker du är en ganska duktig Specimenfiskare, dessutom är du mycket aktiv på att svara på många inlägg i tråden.

Grattis till dom fina fiskarna du har fått!

Mihajlo.

Kommentera

Simon! jag är inte den personen att säga till någon vad någon skall göra och var någon skall fiska, för det är fritt att fiska och kasta var man vill.

Vi har bråkat många gånger och han menar på att jag vill också få känna på en stor Karp och om du mäskar och slänger pengar i vattnet behöver inte jag göra det så enkelt är det sade han. Vi har fiskat tillsammans sen 1985 och jag vill inte bli ovän p.g.a fisket.

Jo min kompis förstår mig, men han vet också att jag inte protesterar utan jag bara flytar därifrån.

Han har inte fått någon Karp tyngre än 2 kg just där i Perstorp, däremot vet han att jag har fått en massa och jag vet att han är avundsjuk på mig. jag tror att han gjorde detta bara för att iritera mig så jag kan flyta mig så han kan få ha chansen till en Karp och dom andra skall se honom drilla en stor fisk, detta har hänt flera gånger innan men det blev ingenting då.

Simon! jag har sett dina bilder, fångster och läst dina inlägg många gånger tycker du är en ganska duktig Specimenfiskare, dessutom är du mycket aktiv på att svara på många inlägg i tråden.

Mihajlo.
                    Det var inte dåligt vilken jobbig kompis du har. Hålla på sådär bara för en karps skull...
                    Team Gorilla.

"No Monkey Business"

--Mer fiske, mindre fruntimmer--

Kommentera

Mihajlo.
                      Förstår att du inte vill börja bråka med honom, men samtidigt är det ju du som blir lidande.
                      Alltså jag försöker inte säga åt dig vad du ska göra bara så du vet det Tycker bara att det är synd att han behandlar dig så för det är ju taskigt! Att han tycker att han inte behöver mäska, bara för att du gör det tycker jag är vansinnigt. Är ju inte konstigt att han inte får något. Självklart är det inte kul att tjafsa med sin kompis, men samtidigt är det väl skönare att ta en diskution, sätta gränserna och vara överens, och sen trivas tillsammans vid vattnet? Mäska upp 2 platser nära varandra och sitta och snacka medans båda av er är nöjda med läget lixom.

Tack så mkt, det var snällt sagt. Men jag ser mig fortfarande som nybörjare jämfört med många andra Jag har stort intresse dock. Somliga har, andra vill ha du vet Jag är den som vill ha

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av boogieman77, 2003-10-09, 07:52
                      29 svar
                      4 924 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Sundström76  
                      Startad av oskars, 2014-09-22, 07:37