Specimenkung - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Specimenkung

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Ursprungligen postat av Brunte Visa inlägg
    Det var inte dåligt vilken jobbig kompis du har. Hålla på sådär bara för en karps skull...

Han är skitjobbig, orsaken kan vara separationen med frugan och barnen för några år sen, men jag vill inte bli av med honom för han har fina sidor också

Tja! för en karps skull Hm! det är inte lite det när man har fiskat i ca 25 år och inte fått känna och drilla på en större Karp, han är frustrerande och ironisk fiskare! så enkelt kan det vara. Hoppas att det finns flera sådana.

Kommentera

Ursprungligen postat av "Noyman" Visa inlägg
      Tycker faktiskt att du är delvis fel ute nu Simon. Visst handlar specimenfiske om att försöka riktia in sig och ta de största fiskarna för den arten man riktiar sig mot och i det vattnet man gör det. Men sen om man väljer att protokollföra dessa, anmäla till all världens tävlingar o tidningar elelr bara ha dem i för sig själv. det tycker jag är till var och en och min åsikt är väl den att detta inte ska avgöra vem som är bäst. Snarare kan jag respektera en kille/tjej som sitter inne på ett stort antal fina fiskar och inte skyltar det överallt mer, än den som gör det.

Sen vad det gäller personbästalistan så anser inte jag att man behöver vara den som har bredden och därmed kanske flest grymma pers som drar det längsta strået heller. Vissa fiskare har sedan länge eller efter hand sållat bort vissa arter. Ofta för att de finner förkärlek till vissa, pga tid, pengar och mkt mkt annat som de tvingats välja. något som inte behöver göra dem till sämre specimenfiskare.

Ett fint personbästa för arten säger egentligen inte så mkt om hur duktig man är. Alla kan träffa rätt en eller ett par ggr. kollar du däremot på en persons 3, 5 eller rentav 10 i topp så kan du urskilja han med lite bonnröta eller han som faktiskt lagt ner sig och kan sin sak och det är här man kan hänvisa till de som riktiat in sig och har 14 mörtar över 2lb, istället för en på 1200. Tror ni förstår hur jag menar.

Sen har vi ju de lokala killarna. Som kan varje sten, grund, lekvik osv i sitt egna hemområde. som kanske inte har de nationella toppfiskarna, men ack så fina listor för där han bor. Exempel på sådana killar är många. tror de flesta känner till någon. många duktiga sutarmetare som kanske ratat antorp för den hysteri som är där nere och däför kanske int eha rnågon fyra i bagaget, men har åttio sutare över tre kilo från andra mindre kända vatten. Skulle det gör han till en sämre fiskare? eller får inte han kalla sig specimenhunter?

Utan att nämna några namn så ser jag upp mer till de som sliter och försöker sträva efter att hitta egna vatten på hemmaplan, eller någon annan stans. än han som "horar runt" var år till de redan kändavattnena och rycker i samma storfiskar som resterande biten av den sk eliten. Får man inte helheten så har man tappat något på vägen. Sen är de tkanske som med så mkt annat att en mix är det bästa. huvudsaken är att man trivs själv med det man gör.

/ M Nyman
      Måste hålla med Noymannen tillfullo. Har själv skrivit nästan exakt samma sak tidigare. Om det var på Fiskesnack eller på fiske.nu. Alldeles för många som just horar runt.
      Var därför jag la av med specimenfisket.
      Att åka med en fiskeguide är en del åt det hållet.
      Speciellt när det gäller trolling.
      Ett eller flera spön blir tilldelad den betalande passageraren.
      Hur mycket av att lära sig fiske är det. Speciellt när dom knappt kan veva in fisken.
      Håvning sköts av nån av guiderna. Som Noyman skriver, leta egna vatten och utforska. Det är ju konsten att till slut hitta ett eget vatten att vara stolt över. Inte hora upp samma sutare, ruda, sarv eller vad det månde för art i samma vatten för jämnan.
      Att dom fiskarna fått namn det förstår man.
      Kan ge lite tips om abborrfiske och göstrolling.

Kommentera

Ursprungligen postat av elanen Visa inlägg
        Måste hålla med Noymannen tillfullo. Har själv skrivit nästan exakt samma sak tidigare. Om det var på Fiskesnack eller på fiske.nu. Alldeles för många som just horar runt.
        Var därför jag la av med specimenfisket.
        Att åka med en fiskeguide är en del åt det hållet.
        Speciellt när det gäller trolling.
        Ett eller flera spön blir tilldelad den betalande passageraren.
        Hur mycket av att lära sig fiske är det. Speciellt när dom knappt kan veva in fisken.
        Håvning sköts av nån av guiderna. Som Noyman skriver, leta egna vatten och utforska. Det är ju konsten att till slut hitta ett eget vatten att vara stolt över. Inte hora upp samma sutare, ruda, sarv eller vad det månde för art i samma vatten för jämnan.
        Att dom fiskarna fått namn det förstår man.
        Ang. guidningen håller jag med dig helt. Det är därför jag aldrig fattat tjusningen med varken trolling eller havsfiske (med turbåt). Men det har ju heller inte mkt med specimenfiske att göra.

Jag förstår både att man vill sticka till vatten där man vet att det finns sjukt stora fiskar, och att hitta egna vatten. Båda har sin tjusning. Och som en del skrivit, så är ju faktiskt dagens "hotspots" frukten av att folk har sökt vatten. Dom har ju inte alltid varit kända och överfiskade.

Kommentera

SG, visst blir det så med så kallade okända vatten. Kända blir dom förr eller senare. Och utnyttjas så klart av andra. Men det är inte riktigt samma sak när folk stoltserar med samma fisk vecka för vecka. Eller är det riktigt illa så är det dag för dag. Och till råga på eländet blir en specimenkung. Just en sådan som ni vill kora.
          Undrar hur många egna vatten Jörgen Larssom som exempel letat upp för att ta sina specimenfiskar. Kan nog påstå att dom inte är många.
          Han har ju oftast tagit dom vid repotage. Där han blivit anvisat exakt var han skall släppa betet. Jag beundrar dom som slitit i massor av år och utforskat omgivningarna. Och på det viset kan visa upp sitt slit med bra fiskeresultat. Men hur många är det egentligen. Är en handfull land och rike runt kan jag lova. Sedan skördar andra frukterna och tilldelas specimenkungar i fisketidningar. Och dom ger jag inte ett piss för. Tacka vet jag Arne Broman, Old Firehand (Leif Engström), Ronny Anden bröderna och andra som slitit för att hitta sina egna ställen för grov fisk.
          Kan ge lite tips om abborrfiske och göstrolling.

Kommentera

Min mening också

Ursprungligen postat av Petey21 Visa inlägg
            Rent spontant tänker jag på Luis Rasmussen, även om det har kommit en del nya specimenkungar på tronen på senare år.
            Specimenmete handlar INTE om poäng utan om att satsa på stora individer i vilket vatten det nu må vara. En rekordsutare (sjörekord) i ett oansenligt vatten smäller högre än en sutare på 3,5 kg i Antorpa.
            sigpic Man lever inte för att fiska - man fiskar för att leva!

Kommentera

Ursprungligen postat av Sg Visa inlägg
              Förstår att du inte vill börja bråka med honom, men samtidigt är det ju du som blir lidande.
              Alltså jag försöker inte säga åt dig vad du ska göra bara så du vet det Tycker bara att det är synd att han behandlar dig så för det är ju taskigt! Att han tycker att han inte behöver mäska, bara för att du gör det tycker jag är vansinnigt. Är ju inte konstigt att han inte får något. Självklart är det inte kul att tjafsa med sin kompis, men samtidigt är det väl skönare att ta en diskution, sätta gränserna och vara överens, och sen trivas tillsammans vid vattnet? Mäska upp 2 platser nära varandra och sitta och snacka medans båda av er är nöjda med läget lixom.

Tack så mkt, det var snällt sagt. Men jag ser mig fortfarande som nybörjare jämfört med många andra Jag har stort intresse dock. Somliga har, andra vill ha du vet Jag är den som vill ha

Jo! jag vet att jag blir lidande, men oftast går inte att kompromissa med honom när det gäller Karpfiske.

Ja jag vet precis vad du menar men jag har tagit detta som en liten vana och dessutom vet jag att han har och har alltid haft dåligt ekonomi, han kan til.ex fiska med majsen som blev kvar för tredagar sen som luktar surt och då säger han, jamen för fan! dom måste ju äta nån gång Hehehehe!

Vi är faktiskt flera i gänget och vi har diskuterat många gånger och till och med bråkat rejält, men jag får inte rätt ändå "två myror är fler än en elefant"

Det är väldigt svårt att komma överens när det är 5-6 olika fiskare, den ena vill fiska Karp den andra Sutare, tredje Regnbåge, fjärde vill fiska i rinnande vatten femte vill insjön och jag vill spinna Gädda och Abborre Hehehe! vilken äggröra.

En nybörjare? Jämför dig aldrig med någon annan fiskare överhuvudtaget två likadana fiskare existerar bara inte du är definitivt inte en nybörjare! inte med så fina fiskar som Sutare på 2,8 kg och jämfört med min Sutare på 3,5 kg så känner jag mig inte bättre eller större fiskare bara för det, vidare din Spegelkarp, Sik, Gädda och färna. Visst får alla nybörjare fisk men inte FAN skall en nybörjare klara av såna fiskar med att drilla, behärska sig, få den på land, kroka av, ta ett foto och återge livet till fisken, eller att utrycka mig lite sportsligt C & R, och allt detta menar jag med största möjliga skicklighet, kunskap, och försiktighet.

Jag tror att du vill ha stora fiskar, du vill knäcka någon på Fiskesnack eller? har jag missuppfattad dig kanske.

Jag har utnämnd NOYMAN till specimenkungen på Fiskesnack, men har inte hört ett ord av honom, du svarade i alla fall på mitt inlägg.

Tack skall du ha för ditt inlägg, hoppas att jag får se dig på fotot med något riktigt stort!... kanske Karp!

Riktigt skitfiske på dig.

Mihajlo.

Kommentera

Ursprungligen postat av Mihajlo Visa inlägg
                Jo! jag vet att jag blir lidande, men oftast går inte att kompromissa med honom när det gäller Karpfiske.

Ja jag vet precis vad du menar men jag har tagit detta som en liten vana och dessutom vet jag att han har och har alltid haft dåligt ekonomi, han kan til.ex fiska med majsen som blev kvar för tredagar sen som luktar surt och då säger han, jamen för fan! dom måste ju äta nån gång Hehehehe!

Vi är faktiskt flera i gänget och vi har diskuterat många gånger och till och med bråkat rejält, men jag får inte rätt ändå "två myror är fler än en elefant"

Det är väldigt svårt att komma överens när det är 5-6 olika fiskare, den ena vill fiska Karp den andra Sutare, tredje Regnbåge, fjärde vill fiska i rinnande vatten femte vill insjön och jag vill spinna Gädda och Abborre Hehehe! vilken äggröra.

En nybörjare? Jämför dig aldrig med någon annan fiskare överhuvudtaget två likadana fiskare existerar bara inte du är definitivt inte en nybörjare! inte med så fina fiskar som Sutare på 2,8 kg och jämfört med min Sutare på 3,5 kg så känner jag mig inte bättre eller större fiskare bara för det, vidare din Spegelkarp, Sik, Gädda och färna. Visst får alla nybörjare fisk men inte FAN skall en nybörjare klara av såna fiskar med att drilla, behärska sig, få den på land, kroka av, ta ett foto och återge livet till fisken, eller att utrycka mig lite sportsligt C & R, och allt detta menar jag med största möjliga skicklighet, kunskap, och försiktighet.

Jag tror att du vill ha stora fiskar, du vill knäcka någon på Fiskesnack eller? har jag missuppfattad dig kanske.

Jag har utnämnd NOYMAN till specimenkungen på Fiskesnack, men har inte hört ett ord av honom, du svarade i alla fall på mitt inlägg.

Tack skall du ha för ditt inlägg, hoppas att jag får se dig på fotot med något riktigt stort!... kanske Karp!

Riktigt skitfiske på dig.

Mihajlo.
                Klart jag är nöjd med en del fiskar, men man vill ju alltid ha större. Jag är inte ute efter att knäcka någon på Fiskesnack, jag är ute efter att knäcka mig själv. Det är där jag får mest tillfredställelse.

Jag fiskar faktiskt kanske 80% av mina fiskepass ensam. Till största del kanske för att jag inte har någon direkt fiskekompis i närheten. Men även för att jag trivs med det. Det tråkiga är att det är svårt att få till bra foton med självutlösare. Men ofta har man hela vatten för sig själv och får en helt annan natur-närvaro än med kompisar. Så när jag får en del fiskar som gör mig glad, är det bara jag fisken och glädjen. Vilket brukar sluta med smsande till de kompisar som inte är med :P Men för en stund är det bara jag och fisken.

Inte helt omöjligt att du får se mig med en stor karp denna hösten... Beror på om min kommande satsning denna hösten ger resultat eller inte. :P

Skitfiske på dig med!

PS. Lägg gärna upp lite perstorpskarpar Är alltid trevligt att titta på!
                /Simon

Kommentera

Ursprungligen postat av benste Visa inlägg
                  Tänkte ha en liten enkät: Vem/vilka tänker ni spontant på om ni skulle få kröna "metets specimenkung"? Vem av våra metestjärnor lyser klarast på stjärnhimmeln?

Jag är lite nyfiken eftersom jag inte vare sig har bra koll på specimentävlingen eller vår svenska fisketidningar.
                  Hej Benste; Bland de tidlösa specimenkungarna inom tävlingsmetet bör Lasse Fredlund, Hans Hansson och Bert "Minken" Mårdh alltid nämnas med stor respekt.
                  Old Firehand
                  Senast ändrad av Old Firehand; 2007-08-21, 16:43.

Kommentera

i guess han ola esbjörnson lr va han heter han har ju tatt 40 storfiskar nu :P (olika arter of course)

PIKE CLUB

Kommentera

Ursprungligen postat av Sg Visa inlägg
                      Det är därför jag aldrig fattat tjusningen med varken trolling eller havsfiske (med turbåt). Men det har ju heller inte mkt med specimenfiske att göra.
                      Motivera gärna varför trollingfiske inte skulle räknas som specimenfiske?
                      sigpic

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av boogieman77, 2003-10-09, 07:52
                      29 svar
                      4 883 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Sundström76