Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Specimenkung
Collapse
X
-
Ursprungligen postat av VectoR Visa inläggTycker jag faktiskt inte att jag har gjort. Skrev ju att jag inte vet om ryktena är sanna och att jag har svårt att tro att han skulle ha gjort vad ryktena säger. Tror att många här redan har hört dessa rykten och om jag hade skrivit att jag trodde att de var sanna kanske folk skulle tro att jag har hört det från säkra källor. Så är inte fallet. Jag anklagar absolut inte Leif för något!
Blev lite rörigt märkte jag
Jo, frågan vart ställt. Vem kom vi fram till att vara svensk Specimenkung!
Jörgen Larsson o Leffe K verkar topp ligan. Eller har jag fel?
Hur är det med gubbar som Forsén, PEO Johannesson, Brännis, Dellerfjord etc? Någon har ju redan nämnt Luis R.Mete framför allt!
www.Metetorget.com
Kommentera
-
Ursprungligen postat av benste Visa inläggDet är lungt. Jag är säker på att du är en go o snäll och bara hade goda avsikter. Men det är bra att tänka på att om man nämner att det går rykten så bidrar det till ryktesspridningen.
Jo, frågan vart ställt. Vem kom vi fram till att vara svensk Specimenkung!
Jörgen Larsson o Leffe K verkar topp ligan. Eller har jag fel?
Hur är det med gubbar som Forsén, PEO Johannesson, Brännis, Dellerfjord etc? Någon har ju redan nämnt Luis R.
Exempelvis Krause och Larson har ju tagit stor fisk av allt, ALLT. Helt sjukt när man tänker på det...
Kommentera
-
Ursprungligen postat av Sg Visa inläggSaken är som den att, ja. delvis
Förstår att folk vill hedra Yates osv. Det är alltid kul med gentlemänn.
Men trots det så handlar faktiskt specimenfisket om att fiska efter stora fiskindvider och föra protokoll. I varje fall som jag förstått det. Det handlar om att fiska efter speciella individer och sortera ut resten, tävling mot andra eller sig själv.
Gentlemänn i all ära men för mig är den bästa specimenfiskaren den som tagit flest största fiskar på störst antal arter, så enkelt är det. För det är det det går ut på.
Annars får man kalla sitt fiske för nånting annat.
Vanligt fiske exempelvis.
Sen vad det gäller personbästalistan så anser inte jag att man behöver vara den som har bredden och därmed kanske flest grymma pers som drar det längsta strået heller. Vissa fiskare har sedan länge eller efter hand sållat bort vissa arter. Ofta för att de finner förkärlek till vissa, pga tid, pengar och mkt mkt annat som de tvingats välja. något som inte behöver göra dem till sämre specimenfiskare.
Ett fint personbästa för arten säger egentligen inte så mkt om hur duktig man är. Alla kan träffa rätt en eller ett par ggr. kollar du däremot på en persons 3, 5 eller rentav 10 i topp så kan du urskilja han med lite bonnröta eller han som faktiskt lagt ner sig och kan sin sak och det är här man kan hänvisa till de som riktiat in sig och har 14 mörtar över 2lb, istället för en på 1200. Tror ni förstår hur jag menar.
Sen har vi ju de lokala killarna. Som kan varje sten, grund, lekvik osv i sitt egna hemområde. som kanske inte har de nationella toppfiskarna, men ack så fina listor för där han bor. Exempel på sådana killar är många. tror de flesta känner till någon. många duktiga sutarmetare som kanske ratat antorp för den hysteri som är där nere och däför kanske int eha rnågon fyra i bagaget, men har åttio sutare över tre kilo från andra mindre kända vatten. Skulle det gör han till en sämre fiskare? eller får inte han kalla sig specimenhunter?
Utan att nämna några namn så ser jag upp mer till de som sliter och försöker sträva efter att hitta egna vatten på hemmaplan, eller någon annan stans. än han som "horar runt" var år till de redan kändavattnena och rycker i samma storfiskar som resterande biten av den sk eliten. Får man inte helheten så har man tappat något på vägen. Sen är de tkanske som med så mkt annat att en mix är det bästa. huvudsaken är att man trivs själv med det man gör.
/ M NymanGör på mitt sätt, även om det kanske inte alltid är rätt
Kommentera
-
En fundering...
Vore lite kul att se hur mycket tid dessa ess lägger på sitt fiske. Lägger man 3 veckors fiske i något dike i skåne (lödde kanske?) så är det ju inte otroligt konstigt att man tillslut lyckas lirka in mörten i munnen på någon trött överviktig självmordsbenägen lekmadam.
En aspekt som kanske är värd att väga in i ekvationen...
Kommentera
-
Ursprungligen postat av "Noyman" Visa inläggTycker faktiskt att du är delvis fel ute nu Simon. Visst handlar specimenfiske om att försöka riktia in sig och ta de största fiskarna för den arten man riktiar sig mot och i det vattnet man gör det. Men sen om man väljer att protokollföra dessa, anmäla till all världens tävlingar o tidningar elelr bara ha dem i för sig själv. det tycker jag är till var och en och min åsikt är väl den att detta inte ska avgöra vem som är bäst. Snarare kan jag respektera en kille/tjej som sitter inne på ett stort antal fina fiskar och inte skyltar det överallt mer, än den som gör det.
Sen vad det gäller personbästalistan så anser inte jag att man behöver vara den som har bredden och därmed kanske flest grymma pers som drar det längsta strået heller. Vissa fiskare har sedan länge eller efter hand sållat bort vissa arter. Ofta för att de finner förkärlek till vissa, pga tid, pengar och mkt mkt annat som de tvingats välja. något som inte behöver göra dem till sämre specimenfiskare.
Ett fint personbästa för arten säger egentligen inte så mkt om hur duktig man är. Alla kan träffa rätt en eller ett par ggr. kollar du däremot på en persons 3, 5 eller rentav 10 i topp så kan du urskilja han med lite bonnröta eller han som faktiskt lagt ner sig och kan sin sak och det är här man kan hänvisa till de som riktiat in sig och har 14 mörtar över 2lb, istället för en på 1200. Tror ni förstår hur jag menar.
Sen har vi ju de lokala killarna. Som kan varje sten, grund, lekvik osv i sitt egna hemområde. som kanske inte har de nationella toppfiskarna, men ack så fina listor för där han bor. Exempel på sådana killar är många. tror de flesta känner till någon. många duktiga sutarmetare som kanske ratat antorp för den hysteri som är där nere och däför kanske int eha rnågon fyra i bagaget, men har åttio sutare över tre kilo från andra mindre kända vatten. Skulle det gör han till en sämre fiskare? eller får inte han kalla sig specimenhunter?
Utan att nämna några namn så ser jag upp mer till de som sliter och försöker sträva efter att hitta egna vatten på hemmaplan, eller någon annan stans. än han som "horar runt" var år till de redan kändavattnena och rycker i samma storfiskar som resterande biten av den sk eliten. Får man inte helheten så har man tappat något på vägen. Sen är de tkanske som med så mkt annat att en mix är det bästa. huvudsaken är att man trivs själv med det man gör.
/ M Nyman
Ska vi ligga med varandra nu?Jag tycker inte du är tillräckligt seriös, man ska vara seriös.
Kommentera
-
Ursprungligen postat av "Noyman" Visa inlägg
Utan att nämna några namn så ser jag upp mer till de som sliter och försöker sträva efter att hitta egna vatten på hemmaplan, eller någon annan stans. än han som "horar runt" var år till de redan kändavattnena och rycker i samma storfiskar som resterande biten av den sk eliten.
/ M Nyman
Är det därför du fiskar för SK Hookers sötnos?
Om vi bortser från herr Öste (leve Bengt!) så hade jag nog lagt en specimenröst på Esbjörnsson!Small carp, big carp, rare carp, different carp, wild carp, difficult carp, and then just carp again...
Kommentera
Foton
Collapse
-
Svar till Metare, dags att vakna! ;)av -martin-Nån söderut som metar fortfarande så här på hösten? ^_^
Har tre st prototypflöten om någon vill...1 Foto-
Kanal: Mete - Allmänt
2024-10-20, 14:20 -
-
Svar till Metare, dags att vakna! ;)av -martin-Blev en harr ikväll och permiärtestade centerpinrullen, en gammal rulle (sovjetisk tillverkad 1985 )...1 Foto
-
Kanal: Mete - Allmänt
2024-08-14, 19:55 -
Relaterat
Collapse
Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
---|---|---|---|---|
Startad av boogieman77, 2003-10-09, 07:52
|
29 svar
4 883 visningar
0 gillar