Specimenkung - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Specimenkung

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Ursprungligen postat av RM Visa inlägg
    Vore lite kul att se hur mycket tid dessa ess lägger på sitt fiske. Lägger man 3 veckors fiske i något dike i skåne (lödde kanske?) så är det ju inte otroligt konstigt att man tillslut lyckas lirka in mörten i munnen på någon trött överviktig självmordsbenägen lekmadam.

En aspekt som kanske är värd att väga in i ekvationen...
    Nu vet jag inte hur du menar men personligen så har jag mer respekt för den som nöter upp en gädda i "diket" efter tre veckor än får följa med en duktig fiskare ett par dagar och råkar hiva upp en av årets toppnoteringar... (finns ett exempel från i år på det tex.). Detta gäller naturligtvis inte bara i Lödde...

Kommentera

Ursprungligen postat av MoSsE Visa inlägg
      Vem är fiskesnacks specimen kung då?
      där kommer nog herr nyman in i bilden.
      does it smell like bitchslap? 'cos that´s what i´m cooking'

Kommentera

Ursprungligen postat av SharperCarper Visa inlägg
        Är det därför du fiskar för SK Hookers sötnos?

Om vi bortser från herr Öste (leve Bengt!) så hade jag nog lagt en specimenröst på Esbjörnsson!
        Jon: hade du tagit med några meningar till från mitt inlägg, som du dessutom vet passar in lika bra som den biten d valde att ta upp, så hade jag kunnat bemöta ditt inlägg mer seriöst.

Nog för att jag reser till vissa vatten där det finns stor fisk. Men jag letar också och har funnit på mer elelr mindre hemmaplan. och det är dessa jag är mest stolt över.

puss
        Gör på mitt sätt, även om det kanske inte alltid är rätt

Kommentera

Men det vet jag ju redan, och det var inte lika roligt att klämma fram i en ordvits angående prostituerade. Men trevliga hemmavatten är du helt klart bortskämd med
          Small carp, big carp, rare carp, different carp, wild carp, difficult carp, and then just carp again...

Kommentera

Det har du jävligt rätt i Noyman,det är de snubbarna som finner sig ett ett fint vatten på egen hand som är den sanna jägarn.
            Sen är det mkt faktorer som avgör hurvida man kan dra ett gäng arter, tid, resavstånd, pengar, väder å vind..

Kommentera

King Or Queen

Hej

Har läst alla inläggen i forumet och håller med i många av inläggen. Men det är alltid S p e c i m e n att fånga den största individen i det aktuellta vattnet du fiskar i ( sedan om tex sutaren väger 1.5 kg eller 8 kg spelar mindre roll).

Min röst går på ...., beroende på att han inte vill ha uppmärksamhet och har minst tagit 300-400 fiskar över storfiskgränsen utan att skrika ut detta.

Sedan tycker jag det att det är synd att denna omröstning som alla andra omröstningar har ett fokus mot närtid. Fråga vem som helst som specimenfiskade på 80-90 talet så var Jörgen gud (han har jobbat för sina fiskar jag kan jag tala om). Louis är den han är, har fångat massvis många stora fiskar. Men trovärdigheten är i alla fall borta bland det "äldre gardet", tyvärr Louis men du vet bäst själv...

När vi kommer på det yngre generationen finns det en hel uppsjö med förmågor, men hur många av denna generationen ha tagit en färna på tex 2.5 kg på Kingfisher Leger (populärt spö på slutet 80-talet till början av 90-talet). Inte många skall jag tippa på.... ett spö gjort av trä/bambu på insidan och någon sorts carbon/kolfiber på utsidan ??? Drilla en 4 hg:s mört på detta jämfört med dagens spö & det känns som ett 2-2,5 pounds karpspö idag !!!!

Så jag anser det som en omöjlighet att kora en enda vinnare-------

Obs att drilla en 4 hg:s mört på Kingfisher Leger kan jämföras med att drilla en 5-8 kilos karp på dagens 2-2.5 pounds spö...
              Senast ändrad av SpecimenJR; 2007-08-17, 20:18.

Kommentera

Ursprungligen postat av SpecimenJR Visa inlägg
                Obs att drilla en 4 hg:s mört på Kingfisher Leger kan jämföras med att drilla en 5-8 kilos karp på dagens 2-2.5 pounds spö...
                Ett sånt spö vill jag ha!!!

Kommentera

Noyman gillar din installning. Sjalv ar jag knappt vard namnet fiskare. Dock maste jag reagera nar 23 aringar sitter och sager att Jorgen Larsson har fatt allt gratis osv. Allvarligt vad vet ni egentligen? Peo har nog fiskat en del i sina dagar ocksa. Han har nog fiskat bra mycket mera an 99% av alla har i varje fall. Med natet har det blivit sa latt for manga och alla ar experter. Jag tycker att det ar for mycket MEN i sportfiske sverige. Typ Kiwi drog en stor gadda MEN det ar bara for att vartankungen visa honom stallet. PU tog en fetborre MEN det var pa mete. Trumman drar feta gaddor pa jerk MEN GJ och Buster larde honom att jerka osv.

Kommentera

Finns många specimenfiskare i sverige som är enormt duktiga, en del visar upp sina fångster en del inte.
                    Idag har det blivit så lätt att få reda på i vilka vatten dom stora fiskarna fångas, (datum bete osv.) vissa personer är så fräcka att dom ligger och smyger runt vattendrag bara för att få se var den där speciella fiskaren fångar sina stora fiskar för att senare kunna fiska där själv.
                    När man hittat ett vatten själv och till slut efter mycket slit lyckas ta en fin fisk det är då man verkligen blir glad.
                    Eller om man fiskar ett storfiskvatten och alla sitter o trängs på dom heta platserna och man gör raka motsatsen och letar upp nya platser och lyckas.

Någon person vill jag inte kora till kung eftersom det finns för många helt enkelt.

Kommentera

Ursprungligen postat av "Noyman" Visa inlägg
                      Tycker faktiskt att du är delvis fel ute nu Simon. Visst handlar specimenfiske om att försöka riktia in sig och ta de största fiskarna för den arten man riktiar sig mot och i det vattnet man gör det. Men sen om man väljer att protokollföra dessa, anmäla till all världens tävlingar o tidningar elelr bara ha dem i för sig själv. det tycker jag är till var och en och min åsikt är väl den att detta inte ska avgöra vem som är bäst. Snarare kan jag respektera en kille/tjej som sitter inne på ett stort antal fina fiskar och inte skyltar det överallt mer, än den som gör det.

Sen vad det gäller personbästalistan så anser inte jag att man behöver vara den som har bredden och därmed kanske flest grymma pers som drar det längsta strået heller. Vissa fiskare har sedan länge eller efter hand sållat bort vissa arter. Ofta för att de finner förkärlek till vissa, pga tid, pengar och mkt mkt annat som de tvingats välja. något som inte behöver göra dem till sämre specimenfiskare.

Ett fint personbästa för arten säger egentligen inte så mkt om hur duktig man är. Alla kan träffa rätt en eller ett par ggr. kollar du däremot på en persons 3, 5 eller rentav 10 i topp så kan du urskilja han med lite bonnröta eller han som faktiskt lagt ner sig och kan sin sak och det är här man kan hänvisa till de som riktiat in sig och har 14 mörtar över 2lb, istället för en på 1200. Tror ni förstår hur jag menar.

Sen har vi ju de lokala killarna. Som kan varje sten, grund, lekvik osv i sitt egna hemområde. som kanske inte har de nationella toppfiskarna, men ack så fina listor för där han bor. Exempel på sådana killar är många. tror de flesta känner till någon. många duktiga sutarmetare som kanske ratat antorp för den hysteri som är där nere och däför kanske int eha rnågon fyra i bagaget, men har åttio sutare över tre kilo från andra mindre kända vatten. Skulle det gör han till en sämre fiskare? eller får inte han kalla sig specimenhunter?

Utan att nämna några namn så ser jag upp mer till de som sliter och försöker sträva efter att hitta egna vatten på hemmaplan, eller någon annan stans. än han som "horar runt" var år till de redan kändavattnena och rycker i samma storfiskar som resterande biten av den sk eliten. Får man inte helheten så har man tappat något på vägen. Sen är de tkanske som med så mkt annat att en mix är det bästa. huvudsaken är att man trivs själv med det man gör.

/ M Nyman

Protokollföringen jag pratar om behöver inte vara för andra att se. Med tävlandet jag skriver om menar jag både mot sig själv och i andra tävlingssammanhang. Man kan således vara världens bästa specimenfiskare utan att tävla mot andra.

Men om man inte tävlar mot sig själv så har jag svårt att se det.

"Skulle det gör han till en sämre fiskare? eller får inte han kalla sig specimenhunter?"

Klart att han är en specimenhunter. Han jagar ju specimens i sitt vatten. Om inte fiskarna är rekordfiskar är en annan sak, han riktar ändå in sig på att ta dom stora. Vilket gör honom till en specimenjägare.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av boogieman77, 2003-10-09, 07:52
                      29 svar
                      4 935 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Sundström76  
                      Startad av oskars, 2014-09-22, 07:37