Båtfiske i södra Öresund - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Båtfiske i södra Öresund

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

men det är ju med pilkar på 60-110g.
    Mjukare en detta i -180 gr ska du inte ha http://www.fiskedags.nu/sv/spo/haspe...eepfire-2.html

Ett 8 fots spö och en haspelrulle brukar va den optimala utrustningen för mig...
    Senast ändrad av jorgen.mansson; 2013-08-11, 19:09.

Kommentera

Jag undrar hur man på ett hyfsat enkelt sätt kan jämföra havsfiskemåtten med vanliga kastviktsmått.

Spöt jag är sugen på är 7, 6', lätt och bör ju påminna hyfsat om det jag har i samma serie. Frågan är om det är lagom eller för mjukt.

Prismässigt landar ett Vengeance Slim Boat från UK på samma peng som det Daiwa du länkar till.
      Tyvärr så tar inte Normark in det hit.
      Senast ändrad av Abborrgäddan; 2013-08-11, 19:31.

Kommentera

Till grundvattenjiggfisket kör du med jiggar upp till max 80gr. Då räcker ett spö med kastvikt upp till 60gr utmärkt. En haselrulle i 3000-storlek till det och du har vad du behöver. Kör du hellre med multirulle funkar jerkspön kanon till fisket.
        Oavsett multi eller haspelrulle är flätlinan ett måste. Gå inte grövre än max 0,15mm. Tunnare lina gör att du kan fiska med lättare jiggar eftersom linans vattenmotstånd är mindre. Ju lättare du kör desto roligare blir det. Det är sällan man får torsk över 5-6kg här nere ändå.

Kommentera

Ursprungligen postat av jorgen.mansson Visa inlägg
          Mjukare en detta i -180 gr ska du inte ha http://www.fiskedags.nu/sv/spo/haspe...eepfire-2.html

Ett 8 fots spö och en haspelrulle brukar va den optimala utrustningen för mig...
          Kul du länkade till Daiwa Sweepfire. Mitt haspelspö till grundvattenfisket är just ett 20-60gr. Mycket nöjd med det. Priset är helrätt!

Kommentera

Jag använder ett Edge Powercast 6-8lbs, 8 fot, och det är helt underbart. :-)
            A thing is right when it tends to preserve the integrity, stability, and beauty of the biotic community. It is wrong when it tends otherwise. - Aldo Leopold

Kommentera

Läste för övrigt en artikel i Fiske Feber nyss om UL torskfiske i sundet. Det var i stort sett vertikalfiske med ett kort vertikalspö upp till 40g men på det hängde de 150g jiggar. Inget kastande då förstås, bara släppa ner och jobba lite med jiggen.
              A thing is right when it tends to preserve the integrity, stability, and beauty of the biotic community. It is wrong when it tends otherwise. - Aldo Leopold

Kommentera

Kör du hellre med multirulle funkar jerkspön kanon till fisket.
                Multirulle och jerkspö är ingen höjdare att kasta underhandskast med men om man får en plats i aktern funkar det att stå i och släppa lina rycka några korta ryck släppa mer lina Osv.

Angående lina så måste man kunna slita så den går av, antingen har man en brytlänk någon stans eller inte starkare lina en att det går med handkraft,, fastnar man i något rejält och inte kan slita av linan blir det annars till att ta fram saxen och klippa och då förlorar man många meter dyr lina...

Kommentera

Priset är helrätt!
                  Det var just därför, prylarna behöver inte kosta mer till det fisket.

Frågar du killarna på fiskedags om ett spö för jiggfisket på grunt vatten sätter dom nästan garanterat ett sweepfire 180 gr i näven på dig ....

Dom hade ett annat lite billigare tidigare (samma viktklass) som dom rekommenderade folk men jag har inte sett det på ett tag.

Mitt favoritspö inom ok priser är Daiwas GrandWave -150 gr 8 fot, det kastar riktigt bra redan vid 40 gr men funkar bra ända upp till maxvikten om man inte tar i för jäkligt.

Finns som Haspel, Multi utan trigger och Multi med trigger.
                  Med trigger har jag bara sett i Danmark.
                  Senast ändrad av jorgen.mansson; 2013-08-11, 20:13.

Kommentera

7, 6'
                    6-12lb
                    Ca 500:-

Då bör ju mitt förslag funka bra

Kommentera

Jag använder ett Edge Powercast 6-8lbs, 8 fot
                      Man ska inte jämföra lite billigare Shimanospö med ett Edge men om Abborrgädan är nöjd med sitt nuvarande så varför inte, vi har alla olika smak och kastteknik, om inte hade det bara behövts ett spö i varje viktklass (vilken hemsk tanke)

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Mattiaslindahl, 2024-08-04, 20:54
                      0 svar
                      114 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Mattiaslindahl  
                      Startad av vallonen, 2024-09-19, 16:52
                      6 svar
                      275 visningar
                      0 gillar