Båtfiske i södra Öresund - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Båtfiske i södra Öresund

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Ja vi kan gärna avvakta till längre fram. Men vi kan ändå samla ihop intresserade och kanske komma fram till några alternativa datum som funkar.

Själv kan jag tycka att bulefisket när det är bra kan vara jävligt roligt... Stå beredd med spolen frikopplad vid relingen, kasta ett öga på lodet inne i hytten, ser hur Björn smyger med båten fram kors och tvärs... Och så "-JA! JA!" samtidigt som han slår till backen. Och innan han hunnit till "..A" släppa ner pilken mot botten.. Ändlås spänning medan linan ringlar sig lös runt spolen... När den stannar, slå till bygeln, strama upp... Känna efter... Schmack! Ja! Där satt den!

A thing is right when it tends to preserve the integrity, stability, and beauty of the biotic community. It is wrong when it tends otherwise. - Aldo Leopold

Kommentera

Själv kan jag tycka att bulefisket när det är bra kan vara jävligt roligt.
      Personligen tycker jag bäst om jiggfisket på grunt vatten.
      Han borde akta sig för att använda ordet bulefiske, den typen av fiske dom flesta associerar med det är något av det värsta jag vet ...

Kommentera

Håller med dig. Det är jävligt tråkigt att se någon släppa ner en 300grammare utspökad med 3 gigantiska trekrokar och sedan dra upp torsk på alla håll förutom med huvudet först. Som tur är ser jag det inte så ofta på spinnaren.

Edit: Och ja, grundvattenfisket är jävligt roligt det med!
        A thing is right when it tends to preserve the integrity, stability, and beauty of the biotic community. It is wrong when it tends otherwise. - Aldo Leopold

Kommentera

Jag är på en abonnerad tur.

Kommentera

Jag är på en abonnerad tur.
            Skitfiske

Kommentera

En fs-tripp låter lockande! Jag kör bara från egen båt i vanliga fall så det kan bli ett trevligt avbräck.
              Nu och framåt är skrubborna absolut på topp i kondition. Dom är välmatade och återhämtade efter leken.
              Ett hett ställe för skrubba i vårt närområde ligger bara ca 30minuter bort med spinnaren och det är grundet Sjollen.Click image for larger version

Name:	sjollen.jpg
Views:	1
Size:	194,1 KB
ID:	1769429
              Ska man ligga på västra Sjollen måste man dock ha lystfisketegn eftersom man är på danskt vatten. Demarkationslinjen är den röda linjen som viker av åt nordväst norr om Sjollen.
              Sjollen är en poppis garnfiskeplats efter tjock sensommarskrubba så risken finns att nättrocklare varit framme.

När det gäller grundvattenfisket efter torsk är jag helt på Jörgens linje. Jiggfisket är mycket mer givande och ger bättre fiskkontakt. Dessutom minskar risken för felkrokningar radikalt. Bifogar länkar med trevlig läsning i ämnet.

Just nu i väntans tider efter grundvattenfisket kör jag så djupt jag kan i närområdet och det är framförallt söder om redden där djupet når till 17,5m. Då kör jag med 70-90gr wiggler i botten på sillahäckla så man åtminstone får lite sill samtidigt jag försöker på torsk.

Kommentera

Är det inte läge att pilla väck 2012 i trådnamnet och kanske lägga till södra öresund?

Kommentera

Få fatt på trådskaparen så kan vi nog fixa till det

Och en skrubbatur skulle inte sitta fel! Skrubba var det första fiske jag lärde mig av min gamle morfar. Sen dess ligger det mig väldigt varmt om hjärtat.

Kommentera

. Det är jävligt tråkigt att se någon släppa ner en 300grammare utspökad med 3 gigantiska trekrokar
                    Det jag har något emot är när dom gör det på lekande torsk, fisken packar sig tätt ihop i stora stim så man behöver egentligen bara en stor krok och ett sänke och så rycker man , alla som kommer upp är felkrokade och man har ryckt sönder ganska många också innan man lyckats få fast en.

Som tur är har dom förbjudit detta ryckfiske men resultatet blir nästan det samma om man släpper ner pilkar med stora krokar i ett stim lekande torsk.

Finns det någon skeppare som går ut och fiskar på dessa stim av lekande torsk borde han få simma tillbaka med ankaret runt foten, det är rent jäkla djurplågeri.
                    Senast ändrad av jorgen.mansson; 2013-08-10, 14:42.

Kommentera

Trådens rubrik är ändrad enligt önskemål från en annan medlem.

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Mattiaslindahl, 2024-08-04, 20:54
                      0 svar
                      114 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Mattiaslindahl  
                      Startad av vallonen, 2024-09-19, 16:52
                      6 svar
                      275 visningar
                      0 gillar