Båtfiske i södra Öresund - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Båtfiske i södra Öresund

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Ursprungligen postat av jorgen.mansson Visa inlägg
    Det jag har något emot är när dom gör det på lekande torsk, fisken packar sig tätt ihop i stora stim så man behöver egentligen bara en stor krok och ett sänke och så rycker man , alla som kommer upp är felkrokade och man har ryckt sönder ganska många också innan man lyckats få fast en.

Som tur är har dom förbjudit detta ryckfiske men resultatet blir nästan det samma om man släpper ner pilkar med stora krokar i ett stim lekande torsk.

Finns det någon skeppare som går ut och fiskar på dessa stim av lekande torsk borde han få simma tillbaka med ankaret runt foten, det är rent jäkla djurplågeri.
    Har inte sett någon som fiskar med 300 gram och trekrokar på den båt jag brukar åka med. Det händer att man krokar fisk fel men inte mer än vad som händer vid vanligt fiske.

Så frågan är hur mycket ni själva sett eller om ni bara hört ryktesväg. Åker ni på båt där det förekommer så ta det med skepparen. Bryr han sig inte så byt båt du åker med.

Däremot tycker jaq vissa tar upp för små fiskar även om de är godkända. Onödigt när man får så mycket fisk. Det är inget "industrifiske". Då brukar jag påpeka det för skepparen. Och det tycker jag alla skall göra.

Kommentera

Problemet är väl att de stora pilkarna är färdigriggade för ryckfiske vid köp. Gigantiska trekrokar och så en trekrok i övre ringen med en bläckfisk på. Är ju så "normala" torskriggar ser ut tyvärr. Tänk alla semesterfiskare som åker ut på sommarfiske och köper såna pilkar på närmsta fiskeaffär. Inte ovanligt tyvärr.
      A thing is right when it tends to preserve the integrity, stability, and beauty of the biotic community. It is wrong when it tends otherwise. - Aldo Leopold

Kommentera

Ursprungligen postat av Kalle Mandelstam Visa inlägg
        Problemet är väl att de stora pilkarna är färdigriggade för ryckfiske vid köp. Gigantiska trekrokar och så en trekrok i övre ringen med en bläckfisk på. Är ju så "normala" torskriggar ser ut tyvärr. Tänk alla semesterfiskare som åker ut på sommarfiske och köper såna pilkar på närmsta fiskeaffär. Inte ovanligt tyvärr.
        Låter som något som är vanligare i skåne, har aldrig sett färdiga "ryckfiske-pilkar" varesig på västkusten eller på fröya i norge

Kommentera

Ursprungligen postat av jorgen.mansson Visa inlägg
          Skitfiske
          Jörgen, jag menar att jag hänger på om det blir en abonnerad fs-tur :-)

Har ju inte fiskat torsk i sundet sen i söndags :-)

Kommentera

Och vad ska man säga till någon som har tagit med sig sin gamla torskpåk eller lånat en av skepparen med tillhörande 250-300grammare på? För en ovan semesterfiskare som kanske har tagit med sig ungarna up på fiske är det kanske 300gram som krävs för att hålla botten. För många andra, vana fiskare, räcker det med 90-100g.

Missförstå mig inte, jag vill väldigt gärna bli av med alla felkrokningar och ryckfiske men jag tror det är en ganska komplicerad fråga. Jag tror t ex att alla måste inse att 15-20kg torskarnas tid är förbi (inte för alltid hoppas jag) och att allt blir så mycket roligare om man använder lättare grejer plus att man skonar mer fisk. Men än så länge är det mest grova 20-30lbs grejer jag ser när jag passerar Pelle eller Tumlaren en sommardag ute på sjön. För att det är det som folk har stående i garderoben för torskfiske och det är det som folk tror att de behöver.
            A thing is right when it tends to preserve the integrity, stability, and beauty of the biotic community. It is wrong when it tends otherwise. - Aldo Leopold

Kommentera

Då brukar jag påpeka det för skepparen. Och det tycker jag alla skall göra.
              Det råder någon sorts hysteri på en av båtarna där det gäller att få upp så mycket som möjligt och så stort som möjligt, denna båt har jag slutat åka med för länge sedan.

Jag åker aldrig ut och fiskar torsk när det är lekperiod, jag har sett en hel del tokerier av den sorten jag nämnde tidigare, förhoppningsvis är det slut men jag tvivlar, det finns alltid en grupp fiskare som kör den metoden och så länge det inte är olagligt går det inte att göra så mycket åt saken..

Låter som något som är vanligare i skåne, har aldrig sett färdiga "ryckfiske-pilkar"
              Jag har aldrig sett dom färdiriggade i butik men ofta tacklar dom som fiskar med tyngre pilkar på det sättet, gärna ska dom ha en julgran av större format ovanför så dom kan ta flera fiskar i varje släpp....

Kommentera

Jörgen, jag menar att jag hänger på om det blir en abonnerad fs-tur :-) Har ju inte fiskat torsk i sundet sen i söndags :-)
                Det var ju länge sedan

Vi får se hur många som vill hänga på, personligen betalar jag gärna lite mer så vi slipper ha båten fullpackad med folk men jag åker med i vilket fall som helst...

OBS när jag fått 10 torskar i lagom storlek slutar jag fiska och fördriver tiden med att dricka kaffe och studera dom andra fiskarna på båten...

Kommentera

Det är inget "industrifiske".
                  1000-1500 torskar på 30-40 personer , det är lite mer en vad jag personligen tycker är ok..

Kommentera

Har flyttat över frågan kring en FS-träff med Spinnaren till egen tråd: http://www.fiskesnack.com/forum/show...210#post852210

Har lagt till er som har visat intresse i denna tråden på listan över folk som är intresserade. Inget bindande i dagsläget!

Kommentera

Kanske borde lägga detta i utrustningsdelen istället, men provar. Det gäller ju ändå för båtfiske sundet.

Jag funderar på att komplettera med ett lite mjukare spö för grundvattenfisket.
                      Det Shimano Vengeance-spö 12-20lb jag har idag trivs jag utmärkt med, men det är ju med pilkar på 60-110g.
                      I UK finns denna serie även i 6-12lb, vilket kanske borde funka utmärkt.

Vad tror ni om det?

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Mattiaslindahl, 2024-08-04, 20:54
                      0 svar
                      114 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Mattiaslindahl  
                      Startad av vallonen, 2024-09-19, 16:52
                      6 svar
                      275 visningar
                      0 gillar