Privat vatten!? Otrevlig gubbe körde bort oss. - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Privat vatten!? Otrevlig gubbe körde bort oss.

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Borde väl vara lika inför lagen markägare insjö eller kust. Eller är det mera synd om markägaren vid insjö ?
    Jag bara undrar
    Det finns två ting som är oändliga - universum och människans dumhet, Men när det gäller universum är jag inte helt säker. [Albert Einstein]

Att klaga är som att sitta i en gungstol – du har något att göra men du kommer ingenstans. [Dalai Lama]

Kommentera

Ursprungligen postat av kopingholm Visa inlägg

Men att uppträda otrevligt och hotfullt tycker jag ändå inte är OK. Man kan be folk att lämna områden, vatten eller plats på ett trevligt vis också. Om han har så mycket besvär med att folk åker och fiskar där så kan man även orka skylta också enligt mig. Vilket jag hade gjort om jag var tjurgubbe, vilket jag nu inte är.

Men han, precis som alla andra maktkåta och självutnämnda världsherrar får väl en kick av att vara otrevlig, hotfull och köra bort folk.
      Varför är personen arg har du tänkt på det, det är kanske massor med mäniskor som är inne på hans marker och fiskar m.m. så han börjar tröttna på det, kanske många skräpat ner m.m. skit som han måste ta hand om.
      Vi har ju privata bryggor i mitt område som alltid varit ok att fiska ifrån nu blir fler och fler avstängda bara för att folk grisar ner när dom är där och fiskar, jag förstår ägarna fullt ut.
      Så man kanske skall tänka ett steg längre innan man snackar skit om folk, för det är ju som skrivits ni som gjort fel, det är alltid upp till den som skall beträda andras områden att ta reda på vad som gäller.
      Däremot kan han inte ta er utrustning som privatperson.
      Kust/klippfiskare fiskar främst gylta men även andra arter www.pofs.se
      Nu även blog på gylta.blogspot.com
      Glöm inte besöka foto & filmsidan www.fotopelle.se

Kommentera

Ursprungligen postat av hobbyfiske.se Visa inlägg
        Varför är personen arg har du tänkt på det, det är kanske massor med mäniskor som är inne på hans marker och fiskar m.m. så han börjar tröttna på det, kanske många skräpat ner m.m. skit som han måste ta hand om.
        Vi har ju privata bryggor i mitt område som alltid varit ok att fiska ifrån nu blir fler och fler avstängda bara för att folk grisar ner när dom är där och fiskar, jag förstår ägarna fullt ut.
        Så man kanske skall tänka ett steg längre innan man snackar skit om folk, för det är ju som skrivits ni som gjort fel, det är alltid upp till den som skall beträda andras områden att ta reda på vad som gäller.
        Mhm men ska det gå ut över dom då? Nej, har han haft problem tidigare så kanske man skulle skylta? t.ex. kan förstå att man blir förbannad om samma personer dyker upp på ens privata ägor, men att i det här fallet bli förbannad för ett misstag?

Kan se din logik i det hela, men du får det att låta som om att det är trådskaparen som felat genom att säga att karln var grinig., om en kille kommer å skriker på dig för att du gjort ett misstag så är han väl om inte annat grinig?

Ärligt misstag, varför bli sur, dom insåg felet och tänkte ge sig därifrån.

Att du sen kommer med en lång förklaring om att dom ska ge fan i att snacka skit, men bara en kort rad om att han inte får ta deras grejor.

Det är alltså mer fel att säga att någon är grinig än att försöka bedröva folk på utrustning på kanske flera tusen utan rätt?

GG säger jag bara.

Kommentera

Ursprungligen postat av hobbyfiske.se Visa inlägg
          Jag förstår att det är så också. Men jag tycker fortfarande att om man har så mycket besvär med att folk fiskar där, kanske skräpar ner etc så tycker jag att man ska ta sig orken att skylta.

Mindre konflikter, renare vatten, och han själv mår säkert bättre av att inte behöva vara förbannad hela tiden också.
          En urusel fiskedag klår vilken bra arbetsdag som helst.

Kommentera

Antagligen så har gubben som antagligen äger vattnet tröttnat på folk som fiskar i sin sjö. Antagligen så äger han en gård med gamla fiskerättigheter i lillsjön. Tjuriga gubbar finns det gott om, tyvärr. men de flesta har börjat ta till våld för att de har tröttnat på tjuvfiske och nedskräpning.
            Antagligen ett gammalt bråk mellan gubben och FVO/FVOF som gör att han vill ha sitt vatten ifred. OM du pratar med gubben så kan du säkert få fiska i sjön för en mindre summa, kanske t.om gratis om du bara säger att du utför C&R och tar upp skräp mm. efter dig.

Du behöver ALDRIG lämna ifrån dig utrustning om personen inte legitimerar sig och visar alla papper på att han är fiskekortskontrollant, MEN markägaren kan köra bort dig.

Om han vill så kan han spärra av hela lillsjön med nät i luften mm. Men det låter konstigt att han inte har satt upp några skyltar om fiskeförbud. men man kan tycka att fiskekortsförsäljaren ska informera om det.

Det blev en massa antaganden där
            Senast ändrad av daikai1; 2011-10-23, 23:01.

Kommentera

Kan på ett sätt förstå markägaren, eftersom vi själva äger en del mark inkl. en liten sjö där vi har ensam fiskerätt. Har ett antal ggr kommit på folk som varit där och fiskat utan tillåtelse, brukar oftast be dom ringa mig nästa gång om dom skulle vilja komma tillbaka och påpekar samtidigt att om dom skall fiska så skall fisken tillbaks i sjön.

Dock har det ibland hänt att folk jag tidigare sagt till återkommit utan att säga till. Vissa dagar har jag fått köra bort folk flera ggr och ibland så har "oskyldiga" fått sig en utskällning efter att man blivit förbannad på flera andra tidigare under dagen. Gör detta mig till en "tjurgubbe"??

Har tom en båt i sjön som folk gärna får låna om dom skulle vilja det. Enda kravet för att dom skall få låna den är att dom kommer in med båten om jag eller någon annan i min familj vill nyttja den. Men som sagt ibland så tröttnar man på att säga till alla...

Skitfiske på er allihop!!

Kommentera

Är lite konstigt att alla vill kunna fiska i alla vatten. Men jag kan tex inte jaga vart jag vill utan att arrendera mark alt gå med i jaktlag. Är ju samma sak fast på land. Det mesta vattnet är ju fritt iaf.
                Den som tycker sex är det skönaste som finns har aldrig varit riktigt skitnödig

Kommentera

Om man äger marken runt ett vatten borde man rimligtvis äga marken under vattnet och därmed vattnet också, annars skulle folk kunna sätta sig och fiska mitt ute på en åker efter det regnat eftersom bonden i fråga inte äger vattnet bara marken under det

Det är min egen skyldighet att kolla upp om jag får fiska i ett vatten eller inte, men om en mark-ägare har problem med fiskare borde sunt förnuft berätta för honom att skyltar hjälper för att hålla fiskare borta, tror inte han har rätt att beslagta fiske-utrustning, man måste nog ha något myndighetspapper för att man ska ha den möjligheten, hade han däremot ringt polisen eller något sådant hade dom förmodligen kunnat kunnat beslagta prylar och ge böter....
                  Senast ändrad av jorgen.mansson; 2011-10-24, 07:23.

Kommentera

Det sunda förnuftet säger väl, "får jag fiska här?" Om svaret blir, "jag vet inte" så är det väl lämpligt att kolla upp det.
                    Och när man vet vad som gäller så köper man antingen fiskekort eller frågar fiskerättsägaren/markägaren.
                    A bad days fishing is better than a good day at work.

http://tenkarasverige.blogspot.com/

http://www.salmosalarfishing.se

Kommentera

Ibland kan det ju vara så illa att privat ägt vatten ligger intill allmän plats, som i det här fallet, hade jag inte haft en karta så hade jag trott att det var samma sjö då passagen ser ganska stor ut, då tänker man ju inte, " får jag fiska här" man antar att det är samma sjö, alltså inget annat än ett misstag, sen så förstår jag om samma personer dyker upp, att man kan bli förbannad, men är man lite artig kanske det blir bättre, än att man gormar på precis alla som kommer,

Folk kommer att uppfatta dig som tjurig om du skriker på en för att man gjort ett misstag, Svar: du kommer bli en tjurgubbe i deras ögon, men det måste ju inte betyda att du är tjurig jämt, men att säga att någon är en tjurgubbe tycker inte jag är att snacka skit, det är mer till en fördel isf, då vet alla som läser denna tråd, att personen som äger lillsjön (tror jag det var) är hård på tjuvfiske, och att det är privat ägt vatten,

Tråden har för och nackdelar för både ägaren och trådskaparen, trådskaparen har fått lära sig en hel del om hur lagen ser ut och så, medans vatten ägaren har fått sitt sagt genom andra användare som tycker som honom.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
                      64 svar
                      15 384 visningar
                      1 gilla
                      Senaste inlägg .art
                      av .art