Privat vatten!? Otrevlig gubbe körde bort oss. - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Privat vatten!? Otrevlig gubbe körde bort oss.

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Privat vatten!? Otrevlig gubbe körde bort oss.

Var ute och fiskade idag i en sjö som heter Långsvan här i Västmanland.
    Högst upp i sjön går det in en liten "å" som leder till en mindre sjö vid namn Lillsjön.

Click image for larger version

Name:	fiske.PNG
Views:	1
Size:	103,0 KB
ID:	1807796

Vi puttrade in där och drog tänkte jerka lite, det blev en gädda på andra kastet dock bara 2kg typ. Men i samma stund så kom en bil på en liten "skogsväg" som går längs med vattnet en bit. Han stannade jämsides med oss på vägen och öppnade dörren och frågade oss ifall det nappade bra. Just då hade vi krokat av den och skulle släppa tillbaka den och svarade gubben med "Jo visst nappar det, fick precis den här gäddan, men vi är ute efter större än så" eller något i den stilen.

Vi fiskade på det röda korset på bilden och det var där han kom.

Då svarade han: Jaså, men då kan jag ta era fiskegrejer då.

Då frågade vi vad han menade med det, då sa han och betonade att det var HANS vatten och att man absolut inte får fiska där.

Vi sa ärligt att vi inte visste om det men han ville ändå plocka vår utrustning. Så vi sa att vi inte ville vara jobbiga utan kunde ge oss av på en gång. Men han tyckte ändå att det var än bättre idé att lämna vår utrustning. Men efter en kortare diskussion om fiskekort etc så lämnade vi "hans vatten" med en varning.

Det jag undrar nu är vad som gäller när det är privat vatten? Vi har sett båtar glida in där förut och har vänner som fiskat där innan. Har man stöd av allemansrätten på något sätt eller vad är det som styr? Jag tror att det där bara var rent skitsnack och att det bara är en tjurig gubbe som bor i närheten och vill ha "sitt" vatten ifred eftersom det är i princip orört vatten där inne och det fiskas inte överdrivet ofta där.

Det ligger inga hus i direkt anslutning till vattnet heller. Jag tvivlar starkt på att det är privat vatten. Men även om det är det så är det väl inte helt 100% att han har enskild fiskerätt där?

Kan man kolla upp på något sätt vem som har fiskerätt där? Om det ens är enskild fiskerätt. För om det inte är han som har det så kan man ju höra med den person som har det om man kan få lov att fiska där.

Tycker sånt där är tråkigt. Hade jag haft ett vatten sådär hade jag inte brytt mig om någon fiskar där.
    En urusel fiskedag klår vilken bra arbetsdag som helst.

Nog är det möjligt att det är hans vatten, men hans möjligheter att ta era grejer är försvinnande små.
    Kolla med Länstyrelsen eller kommunen om vem som har fiskerätten, sen är det bara att ringa och fråga om lov.
    Ni kan alltid hoppas på att det är någon annan än erat möte som har fiskerätten.

Lycka till
    I dont give a fuck who your father is.... don´t walk on the water while i´m fishing.

Min Blogg
    http://www.fiskesnack.com/forum/blog.php?u=7117
    http://www.sportfishinglovers.se/

Kommentera

Det är ingen allemansrätt gällande fiske. Om han äger vattnet kan han bestämma att enbart han får fiska där. Det är också den enskildes skyldighet att kolla upp så att han/hon inte fiskar på privat vatten.

Däremot tycker jag att det är konstigt att man kan ha ett eget vatten. Vatten borde tillhöra alla under reglerade regler. Boven är den första mannen som hörde när en annan man sa att det var "hans vatten" och gick med på det.
      Senast ändrad av Sevenoak; 2011-10-23, 18:54.

Kommentera

Ursprungligen postat av keldor Visa inlägg
        Nog är det möjligt att det är hans vatten, men hans möjligheter att ta era grejer är försvinnande små.
        Kolla med Länstyrelsen eller kommunen om vem som har fiskerätten, sen är det bara att ringa och fråga om lov.
        Ni kan alltid hoppas på att det är någon annan än erat möte som har fiskerätten.

Lycka till
        Jag ska göra det imorgon tänkte jag. Hoppas att det är den gubben i alla fall. Det finns ju ingen anledning till att vara otrevlig tycker jag i alla fall. Det är väl bara tillsynsman som får beslagta fiskegrejer? Man kan väl inte självutnämna sig till en sån för sitt vatten? Vad jag har läst så är det länsstyrelsen som har hand om det. Det borde väl även gälla för privata vatten.

Ursprungligen postat av Sevenoak Visa inlägg
        Det är ingen allemansrätt gällande fiske. Om han äger vattnet kan han bestämma att enbart han får fiska där. Det är också den enskildes skyldighet att kolla upp så att han/hon inte fiskar på privat vatten.
        Okej. Men ska kolla upp med länsstyrelsen om det där i alla fall.

Kommentera

Jag tycker också det är helt sjukt att man ska kunna äga vatten. Det är ju inte han som har skapat vattendraget/ån eller vad man ska kalla det. Visst, det ligger inom hans ***MARK***område men vatten är enligt mig inte någon mark i alla fall..

Vatten ska vara tillgängligt för alla, och jag ser inte varför man ska få förbjuda allmänheten från att fiska.

Det är maktkåta bönder och tjurgubbar som gör det bara för att dom kan och inget annat.

Återkommer imorgon när jag pratat med länsstyrelsen.

Kommentera

Riktigt tråkigt att höra ,har stött på liknande saker själv, dock så var det orimligt att det var hans vatten i det fallet.

Men som jag ser det så tycker jag inte att man borde få ha "privat vatten" som är anslutet till allmänt vatten så det går att färdas emellan där, dock kan jag se att en hel sjö/tjärn är privat ägd/företags ägt, men då skall det informeras om vid fiskekort köp med mera, Eller skyltas ordentligt, jag menar om man har en privat ägd pöl som ingen annan skall få fiska på så kan man väl skylta upp ordentligt?

Sen om det är så att man äger en bit av en sjön så blir det ju knepigt om man vill bedriva fiskevård där t.ex. men då kanske man borde kunna få en del av intäkterna på fiskekort försäljningen eller liknanden,

Är vatten privat ägt så skall man ju inte stjäla det ifrån dom utan rimlig ersättning såklart, men men,

Hoppas det löser sig för er iaf

Kommentera

Tror nästan det är egenmäktigt förfarande eller vad det heter om han vill försöka ta era grejer. Det enda han kan göra är väl att be er att flytta er från hans vatten. Sålänge han inte kan legitimera sig som tillsynsman så har han väldigt få rättigheter om jag minns rätt.
              Finns en bra tråd här på forumet om vad som gäller vid tjuvfiske etc. Du borde läsa igenom den så får du nog endel svar.

Men oavsett vad så är det alltid upp till fiskaren att ta reda på var och hur man får fiska. Sen kommer det alltid finnas bittra människor som inte har bättre saker att lägga sin energi på än på ett par C&R fiskare(?).

Kommentera

Det finns gott om idioter...

Jo, det är jag absolut med på jag också. Att en pöl mitt ute i skogen kan vara privatägd. Men allt som har anslutning till allmänt vatten som du säger, att man kan färdas dit ifrån det allmänna vattnet tycker jag inte ska få vara privatägt.

I vissa sjöar finns det ju bönder som äger mark en bit ut i vattnet för dom har hagar eller något vid vattnet. Men oftast så är det ju ingen av dom som bryr sig om det. Om folk t.ex. åker in i "deras" vik och fiskar.

Vi har en sommarstuga mitt ute i ingenstans där vi har ett vattendrag 5m ifrån huset. Det är ca 40-50m brett och 250m långt. Det är ju inte vårat vatten, och vi skiter fullständigt i om annat folk fiskar där. Enligt allemansrätten så kan dom till och med gå in och använda våran brygga (om inte vi använder den vid tillfället).

Skulle någon fiska med båt och komma lite för nära är en annan sak, då allemansrätten säger att man bör hålla sig på 60-70m avstånd från tomt om det är fri sikt, vilket det är där. Men vi skulle inte bry oss, så länge ingen ligger och solar topless på bryggan vill säga eller "glor" överdrivet mycket på vad vi gör på vår tomt. Typ är nyfiken, spanar eller så.

Kommentera

Om det i fastigheten ingår en del av en sjö eller där finns en egen sjö, så får ägaren också betala fastighetsskatt för den delen eller den sjön. En del fastighetsägare ser fiskevattnet som en möjlighet att tjäna en slant på, andra vill inte ha besväret med att hålla på med fiskekort och låter allmänheten fiska där ändå eller så totalförbjuder de utomstående från att fiska där.
                  Fiskerättsägaren - det kan vara fastighetsägaren eller någon han upplåtit fiskerätten till - eller hans utsedda ombud har all rätt att beslagta fiskredskapen från den som fiskar olovandes eller med icke tillåtna redskap. Redskapen ska överlämnas till polis och samtidigt ska anmälan om brottet göras. Det besväret gör sig kanske inte fastighetsägaren och låter saken bero efter att ha inlett kontakten med den olovandes fiskande lite lagom hotfullt för att skrämma bort vederbörande. Nästa gång kanske han tar sig tiden att göra anmälan, så bara för att man slapp undan med en utskällning första gången är det inte säkert att det går på samma vis nästa gång.

Den här gubben är förmodligen en som inte vill ha andra fiskare där så därför försöker han skapa ett rykte om sig att vara vaksam och besvärlig samt hoppas att ryktet blir avskräckande nog.
                  Må vi alla ha ett intressant fiske!

Kommentera

Mött på samma gubbe och fick samma svar det var hans vatten och vi fick inte fiska där men fisket är inte spec super däruppe endå, bara intressant på hösten när löjan går upp då brukar det följa efter en hel del kul.
                    Han har för övrigt ingen rätt att ta din fiskeutrustning sålänge han inte gått utbildning för att vara fiskevakt.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
                    64 svar
                    15 321 visningar
                    1 gilla
                    Senaste inlägg .art
                    av .art