Privat vatten!? Otrevlig gubbe körde bort oss. - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Privat vatten!? Otrevlig gubbe körde bort oss.

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Är mycket möjligt att det är privat vatten, har glömt mycket från fiskekontrollantskursen, men kan kolla i utbildningsboken vad som gäller.

Har ni tagit reda på om viken ingår i fiskekortet? om inte så är det privat och han kan köra bort er.

Kommentera

BeBest, ja men om man inte orkar besvära sig med fiskekort etc så tycker jag inte att man ska ha något emot dom som fiskar där heller..

daikai1, ja det verkar ju som det om man ska tro honom i alla fall. Nej, vi har inte kollat upp det eftersom att vi inte blivit bortkörda förrän nu. Det borde man ju ha gjort tidigare men man förväntar ju sig inte en tjurig gubbe som vill ha ens fiskegrejer heller. Men nu vet man ju det till nästa gång man ska åka in på okänt vatten.

Skruttapan, jaså se där. Men jag ska ringa och kolla upp vem som har fiskerätten där och får man lov att fiska där så ska det bli extra kul att åka dit nästa gång ;D

Nej jag tycker inte gäddfiske i Långsvan är speciellt super över huvud taget fick en på runt 1.5kg när vi trollade utanför billholmen där. Även med levande bete så är det svårt i långsvan tycker jag. Men vill man ha en gädda och storleken inte spelar någon roll så har man ett säkert kort där i alla fall. Lite roligt är det i alla fall med 3-4kg gäddor, dom är lite piggare än trötta större höstgäddor.

Vi testade att hoppa i båten en gång när vi skulle åka då det började bli mörkt. Det hoppade löjor överallt där med 5cm mellanrum ända från början på lillsjön till bron där man kommer in. Det lät som en hagelskur träffade vattnet och det var löjor ÖVERALLT.

Så gott om bete har ju gäddorna där inne i alla fall.
      Senast ändrad av kopingholm; 2011-10-23, 20:21.
      En urusel fiskedag klår vilken bra arbetsdag som helst.

Kommentera

Hör med Svansjöarnas FVOF som upplåter fisket, de vet till 100%. Jag googlade lite snabbt och fann:
        Omfattning: Långsvan,Lillsvan,Sundsån,Gisslarån,Spaden

D.v.s. det verkar inte som fisket i Lillsjön är samfällt under FVO:t.

Kommentera

Jag hittade en utskrift från Svansjöarnas FVO där Lillsjön inte var med. Kanske är så att det är privat då. Men det är ju fortfarande tveksamt till om gubben som körde iväg oss verkligen är markägare eller om han har självutnämnt sig till ägare av vattnet.

Det är roligt fiske där inne då man alltid får något, stort eller litet. Och jag kan tänka mig att det är hett på våren efter isen där. Så man kan ju i alla fall kolla upp vem som har fiskerätten och sen fråga om lov alternativt erbjuda en mindre summa pengar för att få fiska där.

Tycker i alla fall att det är fel av honom att vara otrevlig och hotfull när han inte orkar skylta eller kräva fiskekort.

Kommentera

Ursprungligen postat av kopingholm Visa inlägg
            Tycker i alla fall att det är fel av honom att vara otrevlig och hotfull när han inte orkar skylta eller kräva fiskekort.
            Inte för att jag är någon fanatisk "vän av ordning", men hur kan någonting överhuvudtaget var hans fel när det är du och din polare som begår ett lagbrott? Och ägaren skall väl varken behöva skylta för att få ha sitt vatten ifred eller vara "tvungen" att sälja fiskekort? Nä, oavsett om gubben var otrevlig eller inte så lägger du skuldbördan helt fel här. Stå för att du gjort fel istället för att försöka få någon annan att framstå som boven i dramat.

Kommentera

Respektera andras vatten^^

Kommentera

Om du bara visste så mycket privat vatten det finns i vårt avlånga land och eftersom det är din skyldighet att ta reda på vilka bestämmelser det finns för ett vatten INNAN du börjar fiska (eller om det överhuvudtaget är tillåtet att fiska) så behövs inga skyltar som talar om vad som gäller. Finns det däremot ett fiskekort som gäller för vattnet brukar det ofta finnas skyltar eftersom det finns ett intresse att sälja kort och därmed få in pengar
                Rätt att beslagta er utrustning har han definitivt om han är markägare, fiskerättsägare eller agerar på uppdrag av nämda personer. Ev beslagtagen fisk får behållas av personen som utför beslaget men fiskeutrustning skall inlämnas till polisen i samband med anmälan om det olaga eller olovliga fisket.
                På en del kommuners hemsidor finns förteckningar över sjöar som har fritt fiske
                Så för att inte råka ut för problem kolla vad som gäller innan ni börjar fiska

Kommentera

Ursprungligen postat av Träben Visa inlägg
                  Inte för att jag är någon fanatisk "vän av ordning", men hur kan någonting överhuvudtaget var hans fel när det är du och din polare som begår ett lagbrott? Och ägaren skall väl varken behöva skylta för att få ha sitt vatten ifred eller vara "tvungen" att sälja fiskekort? Nä, oavsett om gubben var otrevlig eller inte så lägger du skuldbördan helt fel här. Stå för att du gjort fel istället för att försöka få någon annan att framstå som boven i dramat.
                  Kunde inte sagt det bättre själv

Kommentera

Ursprungligen postat av Träben Visa inlägg
                    Stå för att du gjort fel istället för att försöka få någon annan att framstå som boven i dramat.
                    Jag står för att jag har gjort fel och vart inne på hans vatten. Men nästa gång jag köper fiskekort någon annan stans tänker jag i alla fall kolla upp i deras FVO vart man får fiska och inte.

Med tanke på att en massa andra fiskat där så har jag tagit det som att man får fiska där inne, vilket också är fel utav mig.

Men att uppträda otrevligt och hotfullt tycker jag ändå inte är OK. Man kan be folk att lämna områden, vatten eller plats på ett trevligt vis också. Om han har så mycket besvär med att folk åker och fiskar där så kan man även orka skylta också enligt mig. Vilket jag hade gjort om jag var tjurgubbe, vilket jag nu inte är.

Men han, precis som alla andra maktkåta och självutnämnda världsherrar får väl en kick av att vara otrevlig, hotfull och köra bort folk.

Kommentera

Eller också har han tröttnat på alla självutnämda fiskerättsägare som kränker hans enskilda fiskerätt

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
                      64 svar
                      15 384 visningar
                      1 gilla
                      Senaste inlägg .art
                      av .art