Vilka arter kan man plantera i egen sjö? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Vilka arter kan man plantera i egen sjö?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Tack för alla förslag!
    Otroligt vad mycket samlad kunskap det fanns på denna sida! Nu börjar jag få en klar bild över hur artsammansättningen ska se ut. Måste bara kolla upp vad de olika arterna har för ph-gränser osv. Är det någon som har koll på någon sida där sådan info kan finnas?

Tackar! /DGD

Kommentera

inte braxen dom förökar sig så förjävligt mycket.

Kommentera

BTW,

snälla återkom med litet info om hur det gick och gärna med litet bilder.

Ditt projekt låter jätte-kul!

Om det är risk för bottenfrysning eller kraftigt reducerad volym under vintern påverkar det säkert vad som klarar sig på sikt.

Men kanske skall du oxo titta på de andra biotopdelarna som vassruggar buskar och bottenvegitation. Samt inte att förglömma, små kräftdjur etc. Detta styr oxo vad som kan livnära sig på vad. Reproducerings områden behövs om det skall bli långsiktigt hållbart.

Bygga ekosystem är helt säkert inte trivialt.

Lycka till.

Kommentera

Fick jag chansen att välja växter i en sån nyanlagd sjö skulle det ingå blomvass, Butomus umbellatus,
          ålnate, Pomategeton perfoliatum,
          kaveldun, Typha latifolia,
          missne, Calla pulustris,
          svärdslilja, Iris pseudacorus
          samt gula och vita näckrosor.
          Säv och bladvass lär du inte slippa hur gärna du än vill!
          Må vi alla ha ett intressant fiske!

Kommentera

Bygga ekosystem är kul, rent teoretiskt. Ännu roligare om man kan se hur det blivit i verkligheten så, jag håller med dig esobus, det skulle vara väldigt roligt att få lite info om hur det går med projektet.

DGD När det gäller pH-värden så kan man generellt säga att mört och kräftor är känsligast. deras reproduktion försämras om värdet understiger 6.0 (kräfta) och 5.7 (mört). Är pH ännu lägre kan andra arter påverkas.
            Detta betyder dock inte att de inte kan leva där, bara att de inte kan leva OPTIMALT. LÄgg lite grov kalksten i tillflödet några hundra meter från dammen så ordnar det nog till sig.

Antagligen kan du få info om de olika arterna och deras gräns på fiskeriverket men mina erfarenheter av deras svarsförmåga är inge vidare...

Nåja, mina lyckönskningar.

Kommentera

Tror inte du kommer ha några problem med försurningen. Berggrunden är kalkrik i Skåne och har du dessutom lövskog i tillrinningsområdet för dammen/sjön så är det säkert ingen fara. Har du tur är det så högt pH så att även regnåbåge reproducerar sig. (Det har faktiskt hänt i uppdämda bäckar i sydsverige, även om det är ovanligt)

Kommentera

Självklart återkommer jag senare med info och bilder för att hålla alla intresserade uppdaterade.

Tackar igen! /DGD

Kommentera

Lägg vid Gud inte i tam Regbåge. Den arten skulle förbjudas helt. Verkar som några inte fattar att gös inte kan leva i en så grund och liten sjö. Har man väl fått i abborre, är det nästan omöjligt att få bort den. Bara extremt lågt PH-värde vid runt 3, tar slut på den. Men då är det ju slut på sjön ändå. Kräftor är bra att ha i. Dom är ju sjöns renhållare. Vattnet blir bättre tack vare deras ätande av växtlighet. Sen om du ska ha borre i är ju krätforna perfekt käk. Och dom kan växa till sig på dom också. Fast vilken typ av botten på sjön är ju avgörande. Dybotten gillar ju inte kräftor eller abborre. Är det dybotten går ju heller inte tam Regnbåge. Då är det vitfisk som gäller helt enkelt. MVH Gunnar J.
                  Kan ge lite tips om abborrfiske och göstrolling.

Kommentera

elanen. det är inte "nästan" omöjligt att få bort abborren. Det ÄR omöjligt med konventionella metoder som sportfiske eller nät och mjärdar. Vill man utrota den får man utrota allt annat också med något gift och oftast misslyckas man (med abborren...)
                    Därför skulle det vara lite coolt med en abborrfri zon så att säga.
                    Sen en fråga. Hur länge är en regnbåge tam??? En gång fick jag en regnbåge på långedrag i en tjärn i närheten. Den hade gått läääänge i sjön, var inte speciellt stor, cirka 1½ kilo men vilken kropp den hade, långsträckt som en donualax, alla fenor i perfekt skick, en helt fantastisk fisk helt enkelt! Släpper man i små exemplar och låter dem växa upp naturligt så får man en ytterst fin sportfisk. Det hävdar jag!
                    Men snabbuppfödda bullar gillar inte jag heller...

Bottensubstratet kommer att förändras med åren. Från att vara sten, grus och sand nu till att bli mer täckt med organiskt material.

Tycker BeBests växtval var rätt bra... snyggt bland annat.
                    Skulle plantera in någon möja också för att få uppleva de vita fina mattorna som de bildar på sommaren.
                    Kanske sjögull och vattenblink också skulle förgylla tillvaron?
                    Mmm... mycket man kan ta sig till med en egen damm....

Kommentera

Hur gick det med projektet?

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
                      64 svar
                      15 383 visningar
                      1 gilla